Gå til innhold

Hvorfor vil ikke AMD ta i bruk LGA-sokkel ?


[Protus]

Anbefalte innlegg

Som dere sikkert har fått med dere står både Intel og AMD nå ovenfor et socket-skifte (noen kaller det generasjonsskifte.)

 

AMDs hensikt med S939 er at A64 FX enklere skal kunne skilles fra Opteron samtidig som den ikke vil ha krav om ECC på den nye sokkelen. I tilegg skal den visst gi A64 doble minnekanaler.

 

Intel derimot har en annen hensikt med sokket-skiftet sitt. De ønsker å ta i bruk en ny type sockell for Pentium 4 og Celeron (og i følge nye rykter også P4EE.), kalt LGA (sokkeken vil som kjent hete LGA 775 eller Socket T.)

Jeg vet ikke så fryktelig mye om hva LGA egentlig innebærer men jeg har hørt at den sørger for direkte kommunikasjon mellom CPU og hovedkort, samtidig med at det nå er sokkelen som vil ha pinner og ikke CPUen (ergo motsatt av det vi har i dag.) Intel mener visst at den nye sokkelen er nødvendig for videre utvikling, og det sies at den vil ha lengre levetid en tidligere socketer, samtidig med at CPUer til den nye sokkelen vil være billigere å produsere. (Det kom på ingen måte som noen overraskelse.

 

Spørsmålet mitt er som så: Nå som AMD skal skifte sokkel, hvorfor kan de ikke da likså godt ta i bruk en slik type sokkel de og ? (tenkte da ikke på en som var kompatibel.)

 

Begynner vel å bli litt sent nå siden s939 snart kommer. Men det er aldri for sent å snu. :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intel kom med Slot-1 på Pentium II, organisk socket (fremfor gammeldags keramisk) på P3, senere ISH (varmespreder) og nå Socket T (uten pinner), AMD har alltid fungt opp men det har gjerne tatt 1-2 år (jf K7, Tbird, Palomino og Hammer), grunnen er vel at Intel bruker mer penger på å forske/utvilkle platfomene og teknikken enn AMD.

Lenke til kommentar

Hvorfor i svarte (unnskyld uttrykket) skulle AMD gidde å bruke socket T? Prosessorene deres kommer til å få det mye bedre på socket 939 enn på socket T. Tror foresten AMD prosessoren trenger alle 939 til minnekontroller og dualchannel minne. Dessuten er det sannsynligvis ikke store opprasjonen å fjerne en pinne fra socket 940, så det er ingen grunn til å gjøre noe sprell. At pinnene er på hovedkortet i stede for cpuen klarer jeg ikke å se helt de store fortelene med, men heller ingen ulemper, men "if it works, don't fix it", så det er nok smart for AMD å holde ting som de er og blir:)

Lenke til kommentar
' date='10/02/2004 : 23:19'] samtidig med at det nå er sokkelen som vil ha pinner og ikke CPUen (ergo motsatt av det vi har i dag.) Intel mener visst at den nye sokkelen er nødvendig for videre utvikling, og det sies at den vil ha lengre levetid en tidligere socketer, samtidig med at CPUer til den nye sokkelen vil være billigere å produsere. (Det kom på ingen måte som noen overraskelse.

Det å ha pinner på hovedkort er i mine øyne litt "dumt", et hovedkort ligger som oftest mye løsere i en eske enn en prosessor gjør og er derfor mer utsatt for "bank" enn CPU'en, noe som (i mine øyne) vil føre til flere bøyde pinner.

Lenke til kommentar
Hvorfor i svarte (unnskyld uttrykket) skulle AMD gidde å bruke socket T? Prosessorene deres kommer til å få det mye bedre på socket 939 enn på socket T. Tror foresten AMD prosessoren trenger alle 939 til minnekontroller og dualchannel minne. Dessuten er det sannsynligvis ikke store opprasjonen å fjerne en pinne fra socket 940, så det er ingen grunn til å gjøre noe sprell. At pinnene er på hovedkortet i stede for cpuen klarer jeg ikke å se helt de store fortelene med, men heller ingen ulemper, men "if it works, don't fix it", så det er nok smart for AMD å holde ting som de er og blir:)

Mente ikke at AMD skulle ta i bruk Socket T, men en LGA-sokkel, selvsagt med forskjellig antall piner, det er nok utenkelig både av arkitekturmessige og muligens andre grunner at AMD og Intel skal ta i bruk samme sokkel, uten at dette er noe som var til hensikt å diskutere her.

Lenke til kommentar
' date='11/02/2004 : 22:12']
Hvorfor i svarte (unnskyld uttrykket) skulle AMD gidde å bruke socket T? Prosessorene deres kommer til å få det mye bedre på socket 939 enn på socket T. Tror foresten AMD prosessoren trenger alle 939 til minnekontroller og dualchannel minne. Dessuten er det sannsynligvis ikke store opprasjonen å fjerne en pinne fra socket 940, så det er ingen grunn til å gjøre noe sprell. At pinnene er på hovedkortet i stede for cpuen klarer jeg ikke å se helt de store fortelene med, men heller ingen ulemper, men "if it works, don't fix it", så det er nok smart for AMD å holde ting som de er og blir:)

Mente ikke at AMD skulle ta i bruk Socket T, men en LGA-sokkel, selvsagt med forskjellig antall piner, det er nok utenkelig både av arkitekturmessige og muligens andre grunner at AMD og Intel skal ta i bruk samme sokkel, uten at dette er noe som var til hensikt å diskutere her.

Og hva er 'fordelene' med LGA sokkel?

Lenke til kommentar
' date='10/02/2004 : 23:19'] Som dere sikkert har fått med dere står både Intel og AMD nå ovenfor et socket-skifte (noen kaller det generasjonsskifte.)

Osv..............

Hvorfor skal AMD rette seg etter Intel? Syns heller Intel skal rette seg etter AMD.

 

Det er en grunn til at de har forskjellige sokkler da. De er tross alt motstandere, ikke medarbeidere.

 

For å si det sånn, hvis du hadde jobbet i et firma og dere brukte A3 ark til å kopiere på fordi dere syns det var den beste måten. Mens det konkurerende firmaet over gata brukte A4 fordi de mente det var best. Hadde dere da gått over til A4 ark uten videre?

 

Nesten det samme med Gjensidige det. Før het det Gjensidige, så slo det seg sammen med Sparebanken NOR så det het Gjensidige NOR. Men nå har Gjensidige NOR slått seg sammen med DNB og Gjensidige navnet er plutselig borte. Nå heter det bare DnB NOR.

 

Nei, takke meg til at AMD og Intel ikke har samme sokkel. Da ville Intel ha presset AMD ut og leket monopol.

Lenke til kommentar
,11/02/2004 : 22:12]
Hvorfor i svarte (unnskyld uttrykket) skulle AMD gidde å bruke socket T? Prosessorene deres kommer til å få det mye bedre på socket 939 enn på socket T. Tror foresten AMD prosessoren trenger alle 939 til minnekontroller og dualchannel minne. Dessuten er det sannsynligvis ikke store opprasjonen å fjerne en pinne fra socket 940, så det er ingen grunn til å gjøre noe sprell. At pinnene er på hovedkortet i stede for cpuen klarer jeg ikke å se helt de store fortelene med, men heller ingen ulemper, men "if it works, don't fix it", så det er nok smart for AMD å holde ting som de er og blir:)

Mente ikke at AMD skulle ta i bruk Socket T, men en LGA-sokkel, selvsagt med forskjellig antall piner, det er nok utenkelig både av arkitekturmessige og muligens andre grunner at AMD og Intel skal ta i bruk samme sokkel, uten at dette er noe som var til hensikt å diskutere her.

Og hva er 'fordelene' med LGA sokkel?

Og hva er fordelene med S939 ? :roll:

Lenke til kommentar

Jeg tipper AMD kommer med LGA om det viser seg at Intel har gode er faringer med den over tid. Dvs. at AMD avventer situasjonen og ser an hvilke fordeler og ulemper LGA viser seg å ha.

 

Slike sokkel-slifter er ikke noen kritisk del av arkitekturen og dermed ingen hastverk med å komme seg over på. Hvis det viser seg at LGA totalt sett har store fordeler så tipper jeg vi kan se K9 på en LGA-sokkel. La oss bare håpe at intel ikke har patentert LGA opp og ned så AMD er helt forhindret fra å lage noe tilsvarende.

Lenke til kommentar
Jeg tipper AMD kommer med LGA om det viser seg at Intel har gode er faringer med den over tid.

Tror jeg og. Egentlig venter jeg vel at de har det, Socket T kan åpenbart levere mer strøm, den er enklere (ikke noe lass av pinner) og den skal være billigere. Høres ut som vinn-vinn-vinn.

 

fUsiOn: Tror du misforstår litt, AMD kan tenkes å gå over til en LGA-sokkel (akkurat som de har fulgt Intel's sokkel/pakkningsteknikker de siste årene) men ikke med en "kompatibel" CPU - bare samme 'prinsippet' bak sokkelen og innpakkning ;)

 

Kompatiblitet umuliggjøres pga patenter og det faktum at det er teknisk for ulike prosessorer/busser.

Lenke til kommentar

K8 bruker OPGA (organic pin grid array)

 

 

Her kan du lese mer om LGA (land grid array)

http://www.research.ibm.com/journal/rd/466/corbin.pdf

 

AMD kommer sikkert til å gå over til LGA eller noe lignende, men det tar tid å gjøre en slik endring. De har f.eks hovedkortprodusentene å tenke på. De slet (sliter) jo med økonomien og da kan de ikke plutselig bestemme seg for å skifte til en helt ny type sokkel. En til utsettelse på K8, og AMD hadde muligens ikke overlevd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...