Gå til innhold

"Damepc" til ca 3-4000


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg trenger forslag til PC oppsett for dama mi som har bursdag snart. Siden vi er et spleiselag bør ikke prisen overstige 4000, helst mindre :roll:

 

Hun er mest opptatt av at hun kan spille spill på den, noe mer kan hun ikke , så vennligst ta det i betraktning. (Sims og sånne sjit spill)

 

 

Jeg har noen deler fra før som hun får siden jeg tar en liten oppgradering av min egen i samme slengen:

 

Asus A7N8X Deluxe

Pioneer DVD spiller

Skjerm

Tastatur

Win XP Pro

 

Helst et "enkelt" oppsett med god pris/ytelses forhold, m.a.o trengs ikke høytaler, lydkort og sånt. Støy trenger dere ikke å tenke på!

 

På forhånd takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Støy trenger dere ikke å tenke på!

Oj, trodde det var til en jente jeg...

 

Tilbake til topic. Her er et lite forslag:

amd xp2500 boxed - 867

Twinmos 512MB ram, ddr333 - 810

Western Digital 80gb hdd - 565

LG cdbrenner, 52x - 409

Qtech kabinett med strømforsyning - ca 500kr

PowerColor Radeon 9600SE 128MB DDR - 799

 

Priser er hentet fra komplett.no

Lenke til kommentar

AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz

Socket A 333MHz, 512KB Barton, OEM ,756 kr

 

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB m/Winbond

32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz) ,905 kr

 

Sapphire Radeon 9600 Atlantis 128MB DDR

AGP, ATI9600, DVI-I, TV-Out, Full-Retail , 954 kr

 

Chieftec Matrix Medium Tower m/dør Sølv

Kabinett m/360W MX-01SL-D P4 / AMD ,905 kr

 

Samsung SpinPoint P80 120GB 8MB

IDE ATA/133 8MB cache 7200RPM ,801 kr

 

x-antall Delta vifter ,xxx kr :p:p

 

totalt; 4321kr

 

Blåste busjettet litt her, men no billigere deler ville jeg ikke valgt ;)

Du kan evt. gå litt ned på HDD og RAM - jeg vet ikke hvor mye hun har bruk for.

Lenke til kommentar

Qtech kabinett med strømforsyning - ca 500kr

Hold deg for guds skyld borte fra Q-Tec sine kabinetter og strømforsyningen. Stol på meg, jeg har lært det den "harde" veien.

Har hatt det selv, står nå i familiepcen. Ikke en drøm, men det fungerer.

 

Suzze sitt forslag er naturligvis bedre enn mitt, men så har gått 300kr over budsjettet, samt at han har glemt cpu.

 

Liten vits i å lage budsjetter som er for dyre. Oppsettet mitt er flott til den prisen. Ikke high end komponenter, men da må prisen også opp.

 

Btw, til topicstarter. Du er en hyggelig kjæreste ;) PC til dama er en glimrende gave.

Endret av It's me
Lenke til kommentar

Kabinett - Q-Tec Midi tower ATX 6021CMD - Pris: 268 kr.

 

Prossessor - AMD Athlon XP2500+ 333MHz - Pris: 757 kr.

 

Prossessor-vifte - Cooler Master CPU-Vifte Socket A - Pris: 114 kr.

 

Minne - TwinMOS PC2700 DDR-DIMM 512MB CL2.5 - Pris: 810 kr.

 

Harddisk - Seagate Barracuda 7200.7 40GB - Pris: 476 kr.

 

CD-brenner - MSI CD-brenner IDE 52x/32x/52x - Pris: 359 kr.

 

Diskettstasjon - Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB - Pris: 137 kr.

 

Skjermkort - Sapphire Radeon 9200 Atlantis 128MB - Pris: 632 kr.

 

 

Totalt: 3553 kr.

 

 

Tror det skjerkortet skal holde for henne... hvis ikke så går du for 9600 modellen som er 350 kroner dyrere... holder oss fremdeles under budsjettet...

 

Som du ser har jeg valgt en 40 GB harddisk... Tror ****** ikke denne vil bli fylt opp på lang lang tid... så da får hun heller kjøpe en ekstra når den tid kommer... ellers så kan du selvfølgelig legge på en 80 GB istedet... tror fremdeles PCen er innenfor budsjettet...

 

Q-Tec kabinettet er simpelt.. jeg vet det... men det fungerer greit assa... jeg har det hjemme og har ikke hatt noen problemer (hatt det i nærmere et år)...

 

Lykke til...

Lenke til kommentar

Wow!

Her var det svar å få! Takker så meget! :)

 

For å begynne med det første:

 

Støy får hun heller finne ut at hun ikke liker etterhvert, så kan hun jo selv fikse dette selv! :p

 

Kabinettet har hun sagt ikke spiller noen rolle, så tror egentlig at Andreasfe's alternativ er like greit så spares noen lapper, evt. eln's "damevennelige" kabinett! Trengs det virkelig 360W PSU til å drive dette lille makkverket?!

 

Hvor mye RAM og HD som trengs vet dere mye bedre enn meg, men nå skal det jo sies at hun ikke brenner CD'er, ikke driver med fildeling, stort sett spill litt surfing og kanskje litt musikk når jeg har fått lært henne hva mp3 er! ;)

 

Som Andreasfe så klokt sier om 40GB HD: Tror ****** ikke denne vil bli fylt opp på lang lang tid... :D Det tviler nå jeg og på!

 

Ser at suzze har lagt på en PC3200 minnebrikke, men hovedkortet takler vel ikke så mye!? Noen god grunn til at du har lagt det på? Hun skal garantert ikke overklokke, da hun har sett resultatet av mine forsøk! :blush:

Trengs det 512MB ram, eller klarer man seg med 256MB?

 

Vil hun kunne klare nyere spill (3/4 kvartal 2003) med 9200 modellen eller må det til med et 9600?

 

Når du sier x antall deltavifter suzze så går jeg ut i fra at det er kabinettvifter det er snakk om? Fant ikke noe deltavifter der hvor jeg har sjekket priser, og trodde det følgte med iallefall ei vifte med kabinettet. Trengs det fler? Ikke noe overklokkings maskin uansett.

 

Og tilslutt til It's me som synes jeg er en kjekk kar, så må det vel innrømmes at det til tider (og utider) har vært vanskelig for henne å få spille på "min maskin" :blush::laugh:

Og takk så mye for deres engasjement!

 

Edit: Skjønnhetsfeil

Endret av Plukk
Lenke til kommentar
Og en 300 wat q-tec yter like mye som en vanlig 200 watter.

Nja... Er vel kanskje litt drøyt å si 200W... må vel minst 50W opp...

 

Uanz... Tilogmed 200W vil holde ganske så bra...

 

 

 

 

 

Plukk:

Hun klarer seg helt sikkert bra med 256 MB ram.. mer kan hun heller kjøpe siden

 

 

Vil hun kunne klare nyere spill (3/4 kvartal 2003) med 9200 modellen eller må det til med et 9600?

 

Er nok temmelig sikker på det førstnevnte... virker jo trossalt som hun ikke spiller så altfor avanserte spill...

 

Et alternativ kan jo være å gå ned til 256 MB RAM og putte det du sparer i et bedre skjermkort som 9600...

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

nei nei nei gutter...

 

i fare for og høres veldig kjønnsdiskriminerende ut her så er jenter flest opptatt av støy og utseende. ytelse teller selvsagt til den grad at de vil at maskinen skal reagere umiddelbart når de gjør noe.. :) dette gjelder selvsagt ikke alle jenter. jeg snakker bare av personelige erfaringer her!

 

så ville ikke anbefale dere å spare inn på ting som strømforsyning og cpu vifte..

 

rimelig vanskelig å finne et damevennlig kabinett i normal prisklasse, er jo stort sett bare chieftech og qtec overalt..

 

ser de fleste har glemt mus også..

Lenke til kommentar
Når du sier x antall deltavifter suzze så går jeg ut i fra at det er kabinettvifter det er snakk om? Fant ikke noe deltavifter der hvor jeg har sjekket priser, og trodde det følgte med iallefall ei vifte med kabinettet. Trengs det fler? Ikke noe overklokkings maskin uansett.

 

Det med delta-viftene var en spøk ;)

Hvis du setter inn 3 deltavifter i pcen hennes er det ikke sikkert du har noen kjæreste lenger :p

Her er en deltavifte, se støynivå..

 

Tilbake til topic; hun klarer seg nok fint med PC2700 RAM eller lavere (skjekket faktisk ikke hva HK karte :blush: ), men jeg ville satset på og kjøpe 512MB RAM.

Ville også gått for et 9600 kort, så er du "safe"

 

Lykke til

Lenke til kommentar
ser de fleste har glemt mus også..

 

Noen som har noen gode forslag? Nå kan det nevnes at hun liker å spille litt CS og Battelfield så tror det blir rett å gå for en optisk mus, noe hun ikke har! Kan derimot bekrefte andreasfe's utspill! :p

 

Noen som har noen formening om hvor jeg bør kjøpe dette?

 

Er det stor forskjell på PowerColor Radeon 9600SE og Sapphire Radeon 9600 Pro Fireblade 128MB ?

Er i såfall forskjellen så stor at hun får problemer med nyere spill med det "billige"?

 

Takker for alle inspill, begynner å få et noenlunde oppsett klart.

Tror vi går for 256MB minne, 80GB HD, XP2500, men sliter litt med valg av kabinett, mus og skjermkort. Evt kjøpe ekstra vifter til kabinettet hvis det bråker så j*vlig? Noen formeninger?

 

Edit: endret punktum til spm.tegn

Endret av Plukk
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
ser de fleste har glemt mus også..

 

Noen som har noen gode forslag? Nå kan det nevnes at hun liker å spille litt CS og Battelfield så tror det blir rett å gå for en optisk mus, noe hun ikke har! Kan derimot bekrefte andreasfe's utspill! :p

Microsoft Intellimouse Explorer 4.0 :thumbup:

Lenke til kommentar

Heisann.

 

Vel, hvis du vil høre råd fra ei jente: Støy og utseende betyr _mye_. Men det er selvsagt individuelt, og er noe hun lett kan investere i senere. Selv valgte jeg Shuttle etter utseendet og hardware som passet til det, så det ble Pentium 4 på meg. ;)

 

Det høres ikke ut som om hun trenger det meste og beste av RAM, skjermkort, prosessor osv, så Andreasfes forslag virker bra.

Endret av Rikku
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...