Gå til innhold

Forslag, boikotte dårlige tråder


Anbefalte innlegg

Slik som det er nå så blir det mye flaming og generelt dritt dårlig stemning når folk starter dårlige tråder som "Hvordan cpu, intel elr AMD???????????". Forumet blir oversvømmet av søppel som gir et dårlig helhetsinntrykk, og seriøse medlemmer som har noe positivt å tilby (saklige argumenter og lærdom bl.a.) går lei og blir innaktive, dette er en uting.

 

Forslag: I stedet for å kjefte og smelle når en dårlig tråd blir startet, hva med og bare overse den, ikke svare i det hele tatt, etter hvert kommer sikkert trådstarter til å bli utålmodig og starter bump'ingen, men det hadde kanskje vært lurt å bare holde seg borte, og vente til en moderator stenger tråden.

 

Da er det igjen stor mulighet for at en tråd med emnet "Stengte tråden!!!! HVORFOR????!!!!!!", da kan man bruke samme metode som beskrevet over.

 

Det kan bli vanskelig å holde seg for å si sin mening i slike tråder, men jeg tror at det på lang sikt kan hjelpe å gjøre noe slikt.

 

Vet at slikt som dette har blitt tatt opp ofte, og håper det blir bedre etter hvert, for det er mye bra på dette forumet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med de som er nye på forumet, og som faktisk LURER på om de skal kjøpe seg AMD eller INTEL?

 

Vi kan jo ikke utestenge nye brukere bare fordi VI synes sånt er noe irriterende gang på gang... frekke svar som "Bruk søkefunksjonen" fremfor å gi et ordentlig svar er jo faktisk ennå mer irriterende enn selve spørsmålet...

Lenke til kommentar

Det finnes jo faktisk en søkefunksjon. Det er greitt nok at folk sier at de har lest endel på forumet, men ennå lurer på noe, men det virker som de poster spørsmål uten å ha søkt litt selv. Som dere ser har ikke jeg mange postinger selv, og det er fordi jeg faktisk bruker søk funksjonen......

Lenke til kommentar

Vel slike tråder kan vere irriterende , men det som som regel er mest irriterende med dem er alle som svarer med fesk "herregud ikke nå igjen" eller lignende , det er som regel en masse slike irriterende svar . Har faktisk en viss forståelse for at folk vil poste sitt spørsmål i en ny tråd fremfor en eksisterende da de lettere får svar fordi andre går inn og ser hva det reier seg om , så løsningen var vel heller at alle som enten irriterer seg over disse eller ikke har et saklig svar sluttet å kommentere dermed fikk brukern det svaret han/hun trengte og tråden forsvant.

Lenke til kommentar

QUOTE (Snekker`n @ 05/02/2004 : 11:57)
Vel slike tråder kan vere irriterende , men det som som regel er mest irriterende med dem er alle som svarer med fesk "herregud ikke nå igjen" eller lignende , det er som regel en masse slike irriterende svar . Har faktisk en viss forståelse for at folk vil poste sitt spørsmål i en ny tråd fremfor en eksisterende da de lettere får svar fordi andre går inn og ser hva det reier seg om , så løsningen var vel heller at alle som enten irriterer seg over disse eller ikke har et saklig svar sluttet å kommentere dermed fikk brukern det svaret han/hun trengte og tråden forsvant.

:yes:

Lenke til kommentar

QUOTE (Snekker`n @ 05/02/2004 : 11:57)
Vel slike tråder kan vere irriterende , men det som som regel er mest irriterende med dem er alle som svarer med fesk "herregud ikke nå igjen" eller lignende , det er som regel en masse slike irriterende svar . Har faktisk en viss forståelse for at folk vil poste sitt spørsmål i en ny tråd fremfor en eksisterende da de lettere får svar fordi andre går inn og ser hva det reier seg om , så løsningen var vel heller at alle som enten irriterer seg over disse eller ikke har et saklig svar sluttet å kommentere dermed fikk brukern det svaret han/hun trengte og tråden forsvant.

Helt enig der! Ser ofte tråder hvor en ny bruker spør om noe, og så kommer folk med 10 innlegg om at dette kan man bruke søkefunksjonen til... syntes ddet blir litt vel teit da... greit nok at en sier ifra men at haugevis skal si ifra liksom... kunne heller svart på spørsmålet syntes jeg da...

Lenke til kommentar

QUOTE (oslo72 @ 05/02/2004 : 11:36)
Hva med de som er nye på forumet, og som faktisk LURER på om de skal kjøpe seg AMD eller INTEL?

Vi kan jo ikke utestenge nye brukere bare fordi VI synes sånt er noe irriterende gang på gang... frekke svar som "Bruk søkefunksjonen" fremfor å gi et ordentlig svar er jo faktisk ennå mer irriterende enn selve spørsmålet...

Meget vetugt sagt!

 

Eneste muligheten (som virker) er at moderatorene er strengere med hva de tillater i topic. (selvfølgelig tar man hensyn til en bruker som nettopp har begynt å bruke forumet og kanskje ikke har fått med seg hvordan forumet bør brukes)

 

Jeg snakker daglig med brukere av andre forum som ikke har problemene som hardware.no sliter med når det gjelder useriøse svar/poster/topicer.

En forklaring er størrelsen på forumet, og tilgjengeligheten. "Alle" vet om hardware.no som en mulig plass å få svar på sine spørsmål, slik at nivået folk har før de poster på dette forumet veldig ofte er lavere enn de som bruker mindre kjente forumer. (ikke til å legge under en stol at f.eks ocshoots forum, diskutèr.no er mindre kjent, har høyere generelt nivå og færre "irriterende" poster)

 

At nivået på n000bs (ikke negativt) på hardware.no forumet er litt lavere enn det har vært når hardware.no eksisterte på delphi, og tidlig i sin nåværende form er ikke noe å gjøre med, men det går ann å gjøre noe med tiden det tar å "oppdra" nye brukere.

 

Dette er moderatorenes jobb. Det fungerer ikke å "overse" poster, fordi det alltid er folk som ikke klarer å styre seg, men må kommentere posten.

 

De fleste moderatorene som er her nå er oppegående, kunnskapsrike folk. Jo færre moderatorer, jo lettere er det å holde dette nivået høyt. Her er det en motsetning. Få moderatorer på et så stort forum som hardware.no er i dag fungerer ikke alltid optimalt. Derfor synes jeg nesten det er nødvendig å utvide antall folk som har denne "muligheten til å oppdra folk".

 

En kortvarig negativ effekt kan være at nye moderatorer gjør blemmer, og kanskje ikke gjør en så god jobb som "arbeidsgiveren" ønsker, men får å få kontroll på et stadig voksende fora ser jeg det som nødvendig å "satse" litt for å få nye/flere moderatorer med god folkeskikk, viten og vilje til å gjøre en innsats for flertallet. Test ut flere personer som moderatorer, følg dem med argusøyne, og sil ut en "elite" av "flinke" folk (flinke i "" fordi flink kan bety så mangt, ikke bare viten om hardware, men også alle de andre egenskapene en med mere makt enn gjennomsnittet bør ha (sosiale egenskaper))

 

Konklusjonen blir:

Flere moderatorer, og kjappere oppdragelse av brukerne, slik at vi kan fortsette å bruke forumet uten unødvendig "støy" og problemer.

 

DrErling

Lenke til kommentar

QUOTE (Mr.Ueland @ 05/02/2004 : 13:01)
Rapporter trådene/innleggene dere ikke liker helt så kikker vi over å tar en avgjørelse, jeg tar en avgjørelse her og flytter denne tråden :)

Hehe, flott, jeg var i tvil på hvor jeg skulle legge denne tråden, først la jeg den på Off Topic -> Annet, men så syntes jeg det var litt "on topic", valget stod mellom Hardware -> Annet, og der den ligger nå, valgte ikke dette forumet da det var en tilbakemelding til brukerene...

 

Men, tilbake til topic, jeg våger å påstå at en stor grunn til problemene her er grunnet noen personers mangel på sosial intelligens.

Det jeg mente med å boikotte dårlige tråder, var, at hvis vedkommende ikke får svar, og ser i andre tråder som er bedre startet at det har blitt svart, så ville kanskje vedkommende ta til fornuft å ikke være frekk/forlangende og skrevet innleggene mer eller mindre på samme måte som en stil man leverer til norsk læreren.

 

Synes vi heller skal bruke nevnte metode i stedet for å kjefte, klage og leke moderatorer. Det fører bare til dårlig stemning og dårlig helhetsinntrykk av forumet.

 

Hvis moderatorene kunne ha slettet trådene som er i denne formen:

 

QUOTE

HJEEEEEEEEEEELP!!!!!!!!!

PC'n min funkr ike, hjlp meg nååååååå!!!!!!!

 

Og sendt en melding til posteren med informasjon om hvordan man oppfører seg (de kan ha en mal på lur), så kanskje det kan forbedre seg?

Lenke til kommentar

Hva er dette for slags sensurholdninger? Skal ikke folk få lov å spørre om det de lurer på? Hvis noen lurer på om de skal kjøpe Intel eller AMD så må de da vel få lov å stille et slikt spørsmål på forumet. At det eksisterer fundamentalistiske holdninger angående dette blant andre brukere skal da ikke de som virkelig lurer få lide for. Da får heller moderator ta de som kommer med useriøse svar, og ikke nekte folk å stille spørsmål. Et slikt sensurvelde kan vi ikke ha noe av.

Lenke til kommentar

Motig: Grunnen til det eksempelet er at det hele tida kommer slike spørsmål, man finner nesten all informasjon man trenger på forumet om AMD vs. INTEL, det heter at man skal se om man finner svaret i en annen tråd før man poster.

 

Hvis noen spør "hva er best AMD eller Intel?!", så har de ikke lett i forumet, for dette finnes det et enormt antall tråder om

Lenke til kommentar

QUOTE (Snekker`n @ 05/02/2004 : 11:57)
Vel slike tråder kan vere irriterende , men det som som regel er mest irriterende med dem er alle som svarer med fesk "herregud ikke nå igjen" eller lignende , det er som regel en masse slike irriterende svar . Har faktisk en viss forståelse for at folk vil poste sitt spørsmål i en ny tråd fremfor en eksisterende da de lettere får svar fordi andre går inn og ser hva det reier seg om , så løsningen var vel heller at alle som enten irriterer seg over disse eller ikke har et saklig svar sluttet å kommentere dermed fikk brukern det svaret han/hun trengte og tråden forsvant.

Hør, hør!

 

Kan ikke brukerne her utvikle samme funksjon som jeg har? Det jeg ikke er interessert i å bruke tid på, overser jeg fullstendig. I stedet for å bli sur og hisse meg opp over bagateller, driter jeg langt i dem i stedet. Jeg gidder i hvert fall IKKE å slenge igjen et svar i retning av "ikke nå igjen!", "STFU, n00b!" osv.

 

Noe å tenke over...!?

 

PS: det jeg har full rett til å gjøre, er å gi advarsler for slike svar. Det er tross alt spamming... ;)

Lenke til kommentar

Jeg tror at grunnen til at hw-forumets kvalitet har sunket de siste årene skyldes at data har blitt så folkelig og favner om så mange. Tidligere var hw nerdeside nr1, med hardcore nerds. Idag virker det som om CS-fjortiser som ikke har lært å bruke "søk" funskjonen dominerer.

Dette må hw ta konsekvensen av. Mitt forslag er at man begynner å gi straffepoeng for feilposting (av den grove sorten), og spørsmål som man med letthet kan finne tidligere.

Hvis man ønsker å høyne det generelle kunnskapsnivået, kan det være prøver for ny medlemmer + oppfriskningsprøver for medlemmer en gang i året. Da kan dere stille spørsmål om f.kes antall transistorer på en XP1600. Jeg tipper at de fleste CS-fjortiser ikke gidder og finne ut det, og peller seg tilbake til gamersidene.

For å få ned den dårlige bruken av emnefelt som f.eks "HJELP - SKJERMEN VIRKER IKKE" kan dere gi kraftig med straffepoeng, også for unødig bruk av Capslock.

I tillegg gremmes jeg stadig oftere av at folk som ikke kan skrive, poster innlegg i hytt-og-pine. Synes forumet kan oppfordre folk som ikke kan skrive til å holde seg unna. Det blir ikke bedre kvalitet og et bedre forumet av at disse har en diagnose, f.eks dysleksi.

 

Så mitt tips er generelt å stramme kraftig inn på hva dere godtar og hva dere vil være bekjent med. I tillegg oppforder jeg folk til ikke å svar på idiotiske spørsmål som hva er best av radeon 9200 og geforce3ti500, da dette garantert er besvart før. I tillegg er jeg generelt møkk lei av "hva er best" og "beste kort for 2000" og tilsvarende. Tirade avsluttet. :angry:

Endret av FiskePinna
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...