Gå til innhold

Posten glemte postoppkravet


Anbefalte innlegg

Kjeltring, politiet kommer, moralsk forkastelig.....

 

Voldsomme utsagn.

 

Samme skjedde meg. Sa til kisen på posten at jeg var ganske sikker på at det var sendt i oppkrav, men neida, trengte ikke fortelle han hvordan han skulle gjøre jobben sin.

 

Jeg prøvde på ny å fortelle at dette var oppkrav, men fikk beskjed om å gå.

 

Dette er 1 1/2 år siden.

 

Jeg har ikke dårlig samvittighet. Burde jeg ha det? Jeg går utifra at nettbutikkene har kontroll på sine regnskaper, spørsmålet er om Posten har det.

Men å sende mail til nettbutikken å fortelle dem at du ikke fikk betale pakken, se det er vanskelig?

 

Hvordan ville du at noen skulle oppføre seg hvis det var du som sendte pakken og skulle ha hatt betalt? Tror du virkelig at det går automatikk i at webshoppene får betalt for varen hvis du ikke gjør det?

 

Dette er virkelig lavmål. Ikke rart Norge havner høyt oppe på korrupsjonslistene i sammenligning med en del andre vesteuropeiske land. :no:

 

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Moralsk forkastelig! Man må virkelig være tett i nøtta om man vil gjøre seg til kjeltring for et par skarve tusenlapper.  :thumbdown:

Vis det var snakk om flere tusen, hadde det da vært bedre?

Selvsagt er det ikke noe bedre. Poenget er at hvis man først har tenkt til å gjøre seg til kjeltring burde man ikke gjøre det for småpenger.

så du mener at det er bedre at man påfører posten/websoppen enda mer skade?

Hvis man var kjeltring måtte da det vært å foretrekke, synes du ikke?

Lenke til kommentar

Du har PLIKT til å si i fra på en grei og ryddig måte. I hvert fall overfor din kontraktspart (nettbutikken). Dette er i hvert fall ulovfestet kontraktrett og går under begrepet lojalitet i kontraktsforhold.

 

Hva blir konsekvensene hvis du ikke overholder denne plikten?

 

Er du heldig og uærlig foreldes denne fordringen om 3 år.

Det vil si at det er veldig lurt å betale dersom du blir purret på innen denne 3 års perioden. Etter den kan du bare vise til foreldelsesloven og ha ditt på det tørre.

 

Husker ikke i farten om det er straffbart, men mener å huske at det er det. Jeg vil anta at flere bestemmelser i straffeloven dekker ditt tilfelle der du i ond tro har latt være å si i fra og dermed fått en berikelse.

 

 

 

En annen sak er at har du sagt i fra ordentlig til nettbutikken og posten så hadde ikke jeg gjort noe mer. Da har du gjort ditt. Dette bør skje skriftelig, i brevs form for at du skal ha ditt på det tørre.

 

 

 

(Har ikke lest hele tråden)

Lenke til kommentar
Du har PLIKT til å si i fra på en grei og ryddig måte. I hvert fall overfor din kontraktspart (nettbutikken). Dette er i hvert fall ulovfestet kontraktrett og går under begrepet lojalitet i kontraktsforhold.

 

Hva blir konsekvensene hvis du ikke overholder denne plikten?

 

Er du heldig og uærlig foreldes denne fordringen om 3 år.

Det vil si at det er veldig lurt å betale dersom du blir purret på innen denne 3 års perioden. Etter den kan du bare vise til foreldelsesloven og ha ditt på det tørre.

 

Husker ikke i farten om det er straffbart, men mener å huske at det er det. Jeg vil anta at flere bestemmelser i straffeloven dekker ditt tilfelle der du i ond tro har latt være å si i fra og dermed fått en berikelse.

 

 

 

En annen sak er at har du sagt i fra ordentlig til nettbutikken og posten så hadde ikke jeg gjort noe mer. Da har du gjort ditt. Dette bør skje skriftelig, i brevs form for at du skal ha ditt på det tørre.

 

 

 

(Har ikke lest hele tråden)

Bra innlegg som bør oppsummere det meste. Vi er tross alt underlagt norsk lov alle mann, og uten den hadde samfunnet (eller "systemet" som visse personer omtaler det) kollapset totalt.

Lenke til kommentar

hehe... husker jeg også hadde problemer med posten ang. flerkollisendinger.

 

Hadde selv glemt å sjekke hvor mange kolli pakken var på, så jeg tusla inn på posten og leverte fra meg lappen, betalte 10640,- cash (må tro den gamle dama som stod ved siden av meg å tellte småpenger fikk store øyne... momla noe sånt som "da jeg var ung...osv") og gikk!

 

Da jeg kom hjem, innså jeg plutselig at jeg mangla et kabinett! Stakk tilbake på posten, langa fram kvitteringa og viste til at det stod 2 kolli på den, og forlangte den andre pakken (var samme dama). Det ville hun såklart ikke ha noe av og forlangte at jeg skulle betale 10640 kr for kabinettet også. Gidda ikke å krangle, så jeg ringte komplett og fikk dem til å snakke med kjærringa på direkten.

Lenke til kommentar

Her har vi nok et eksemplar fra glasur-generasjonen eller curling-generasjonen som svenskene foretrekker å kalle de. Unge som er oppdratt til å se seg selv som universets sentrum uten hensyn til samfunnets spilleregler.

 

Sitat:

Hva skjer med følelsen av forpliktelse overfor fellesskapet, hvis egne behov blir viktigst?

 

Ottar Hellevik er professor og forskningsleder for undersøkelsen «Norsk Monitor» ved MMI. Han mener det er store sprik mellom unge og eldres moral.

 

- Vi ser tegn til at det skjer en forvitring når det gjelder moralspørsmål og regelrespekt. Unge i dag er mindre tilbøyelige til å rette seg etter samfunnets regler.

 

I en undersøkelse fra 2001 ble et utvalg spurt om det var riktig å beholde pengene, hvis man fikk for mye vekslepenger igjen i en butikk.

 

- Hele 72 prosent av de unge mener det kan godtas å beholde pengene selv. Av de spurte over 70 år, var det bare seks prosent som mente det samme, sier Hellevik.

 

Poenget er at noen må dekke inn tapet butikken får på dette. Det blir sannsynligvis kundene som får regningen til slutt i form av høyere priser..

Lenke til kommentar

Jøss, for en respons!

 

1. Jeg regner med at Posten kontakter meg før eller siden ja, og har alle intensjoner om å betale da.

 

2. Hver gang en butikkdame gir meg en tjuekroning i stedet for en en tier tilbake så sier jeg IKKE ifra.

 

3. Det som ingen sier noe om er alle de gangene da en blir lurt selv. Da er det ingen som gidder beskylde alle disse rakkerne og kalde dem onde, egoistiske, umoralske osv. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg har tapt mye mye mye mer penger på å bli lurt av butikker osv. enn de gangene jeg har latt funksjonærer fullføre tabben.

 

4. På Akers Mic i sentrum skulle jeg betale med kort. Han spurte om jeg ville ta ut noe ekstra. Jeg svarte at jeg kunne jo ta 200 kr da. Han gjorde det hele litt ekstra omstendelig (tydelig gjort det før), så når jeg først fikk posen var jeg på vei ut. Men heldigvis hadde jeg en følelse av at noe manglet og ble stående og myse mot ham. Da sprakk han og gav meg 200 lappen, men innrømmet glatt at han hadde forsøkt å lure meg. Slik er verden! En blir stadig lurt, så når en får en sjanse til å få litt igjen synes jeg ikke det er spesielt umoralsk.

 

5. Ingen av disse tjenestene kommer til å forsvinne av dette. Hverken posten, nettbutikker eller oppkrav. Overskuddet er så høyt for alle parter at litt svinn her og der er dråper i havet.

Lenke til kommentar
Hentet en vare handlet på en nettbutikk på posten. Bestilte på vanlig måte servicepakke. Damen på posten sa bare værsågod! Og jeg spaserte ut med varen til knappe noen få tusen.

 

Nå har det seg slik at jeg ikke kan forstå at denne har blitt betalt for. Hun må rett og slett bare ha glemt å ta oppkravet.

 

Hva skjer? Noen som har opplevd dette? Jeg har varen og har jo en slags kvittering for den, dvs. utskrifter som lå ved pakken. Jeg regner med jeg kommer til å høre fra noen før eller siden på dette i det minste som et forsøk på å få pengene fra meg.

Kan jeg stå på mitt og si at Posten har tabbet seg ut og la dem ta konsekvensen? Eller ender dette med at jeg må betale uansett?

I datte tilfellet kommer posten til å anmelde deg til politiet hvis du ikke tar kontakt med dem!

 

Lykke til :thumbup:

tvilsomt.. han har bare mottatt pakken. Om det skulle komme et krav så kanskje, men ikke uten videre.

Lenke til kommentar
Her har vi nok et eksemplar fra glasur-generasjonen eller curling-generasjonen som svenskene foretrekker å kalle de. Unge som er oppdratt til å se seg selv som universets sentrum uten hensyn til samfunnets spilleregler.

 

Sitat:

Hva skjer med følelsen av forpliktelse overfor fellesskapet, hvis egne behov blir viktigst?

 

Ottar Hellevik er professor og forskningsleder for undersøkelsen «Norsk Monitor» ved MMI. Han mener det er store sprik mellom unge og eldres moral.

 

- Vi ser tegn til at det skjer en forvitring når det gjelder moralspørsmål og regelrespekt. Unge i dag er mindre tilbøyelige til å rette seg etter samfunnets regler.

 

I en undersøkelse fra 2001 ble et utvalg spurt om det var riktig å beholde pengene, hvis man fikk for mye vekslepenger igjen i en butikk.

 

- Hele 72 prosent av de unge mener det kan godtas å beholde pengene selv. Av de spurte over 70 år, var det bare seks prosent som mente det samme, sier Hellevik.

 

Poenget er at noen må dekke inn tapet butikken får på dette. Det blir sannsynligvis kundene som får regningen til slutt i form av høyere priser..

hadde du tatt bryet med å lese hele artikkelen så ville du sett at de konkluderes med at dette sannsynligvis ikke blir belastet forbruker...... :w00t:

Lenke til kommentar
4. På Akers Mic i sentrum skulle jeg betale med kort. Han spurte om jeg ville ta ut noe ekstra. Jeg svarte at jeg kunne jo ta 200 kr da. Han gjorde det hele litt ekstra omstendelig (tydelig gjort det før), så når jeg først fikk posen var jeg på vei ut. Men heldigvis hadde jeg en følelse av at noe manglet og ble stående og myse mot ham. Da sprakk han og gav meg 200 lappen, men innrømmet glatt at han hadde forsøkt å lure meg. Slik er verden! En blir stadig lurt, så når en får en sjanse til å få litt igjen synes jeg ikke det er spesielt umoralsk.

Viser bare at du er på hans "nivå". Jobber selv i dagligvarebutikk og der var det en stresset dame med et par unger som skulle betale for varene sine. Hun ville ta ut 1000 kroner ekstra, jeg bladde opp pengene og da jeg så opp fra kassen igjen var hun på vei ut dørene. Jeg hoppte faktisk av stolen og sprang ut av butikken med pengene til henne.

 

Andre lignende tilfeller jeg har vært borti er at jeg fikk feil vare av Komplett (en 3x dyrere en), og denne returnerte jeg. Overtalte også en kompis til å returnere PocketPC'en (til 5000,-) han fikk istedenfor en S-Videokabel til 120,-.

 

Ikke bare tenk på deg selv, tenk på de du "svindler".

 

Er faktisk sjokkert over hvor mange uærlige sjeler det er her i Norge.

Lenke til kommentar

Reality Check karer.

 

TANSTAAFL! There Aint No Such Thing As A Free Lunch

 

Uansett så må varen betales. Penger oppstår ikke spontant ved mirakler.

 

3 muligheter:

1) Mottaker betaler

- Alt som normalt, og både posten og butikken får pengene som normalt

 

2) Posten betaler

- Posten noterer det i kolonnen for "tap ved oppkrav" og øker prisen for oppkrav tilsvarende neste gang de justerer portoen

 

3) Butikken betaler

- Butikken noterer det i kolonnen for "svinn/tap" og øker prisen slik at fortjenesten for en vare dekker gjennomsnittlig svinn.

 

1) betyr at du som har mottat betaler for varen du faktisk får

2) og 3) betyr at ALLE betaler

Lenke til kommentar

Det er Posten som må dekke et eventuelt tap hvis det ikke blir betalt for et postoppkrav.Webshoppen for uansett pengene sine.Posten kan be kunden om å betale,men vet ikke om de kommer noen vei hvis du sier du har betalt.Noe i prinsippet du skal ha gjort pga du skal ikke få en oppkravs pakke uten å betale..

Lenke til kommentar
2. Hver gang en butikkdame gir meg en tjuekroning i stedet for en en tier tilbake så sier jeg IKKE ifra.

Den tiern må butikkdama betale av sin egen lomme. Det er ikke butikken som taper på sånne ting. Det er den ansatte som må betale for sine egne feil. Så du snyter ikke store personlige bedrifter på den måten, men enkeltmennesker som deg og meg.

 

En gang jeg handla på Avalon i Oslo betalte jeg med en femhundrelapp. Karen bak kassa trodde jeg betalte med en tusenlapp og gav meg fem hundre for mye. Det hadde han sikkert likt å betale selv... :no: Så jeg sa fra, selvfølgelig.

 

Men jeg tror igrunn man ligger som man reder. Jeg kjøpte en CD på Akers Mic engang, og betalte med en femhundrelapp. Jeg fikk igjen penger og gikk. Først ute på gata tenkte jeg over at jeg hadde fått veldig lite igjen. Og på kvitteringen sto det at jeg hadde betalt med en 200-lapp. Jeg gikk rett tilbake og forklarte det hele. Jeg er ikke sikker på om hun bak disken trodde meg, men jeg fikk de tre hundre kronene mine.

 

Moralen er at det du vil at andre skal gjøre mot deg, skal du gjøre mot andre. Jo ærligere vi er overfor ansatte i butikker, jo mer vil de tro på oss når vi har trøbbel, og jo dårligere samvittighet vil de ha når de prøver å snyte.

Lenke til kommentar

Kan være lurt å si ifra å betale nå. Om en stund kan det være at du glemmer det så bruker du pengene du skulle betalt, plutselig får du en inkassovarsel. Da har du plutselig ikke penger å betale med, eller du må bruke penger du hadde tenkt å kjøpe noe annet med.

 

Da er det surt mens du lever som en greve nå. Du har antakeligvis satt av penger til denne varen og da mener jeg at det er greit å bruke de når de skal brukes på det som er planlagt.

 

Ellers var det noen skremmende historier her... :ermm:

Lenke til kommentar

Telenor har noen gang klart å gjøre sånn at jeg har fått kjappere ADSL enn hva jeg skal ha.

 

Skal jeg føle meg skyldig fordi de klarte å gjøre feil? Eller skal jeg heller si i fra til de og betale summen det EGENTLIG koster for en slik båndbredde? :roll:

 

Dont think so ;)

 

Tror 80-90% her på forumet bare ville gådd ut med pakken og latt resten være.

Lenke til kommentar

Det er nå verre når feilen går andre veien. Man har henta ut en pakke, og betalt for den. 6 måneder senere får man en purring på at de ikke har mottatt beløpet, og man har kasta kvitteringa fra oppkravet. Som dere kanskje forstår hjelper det lite å si "Jammen det var jo på oppkrav, jo. Selvfølgelig har jeg betalt!" når det finnes tilfeller som det som er beskrevet her. Klarte til slutt å krangle meg frem til at jeg hadde rett, men det tok tid...

Lenke til kommentar

Synes nok det rette hadde vært å si ifra der og da. sende mail til nettbutikken eller noe lignende. Ikke rart at varene er dyre siden hele gjengen stjeler! :no:

Men, det skal nevnes at jeg fikk tilsendt 2 stk. XP2200+ CPU'er når jeg bare hadde betalt for en... Synd for komplett at de ikke ville høre på meg. De sa faktisk: "Nei, da har det skjedd en feil, beklager... kos deg med maskinvaren din du" :thumbs:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...