Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan sperre for Kazaa?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg ønsker å hindre bruk av Kazaa og liknende filtjenester på min oppkobling.

 

Jeg deler min internet-oppkobling med 1 person. Jeg har nå mistanke om at vedkommende nå har tatt i bruk Kazaa. Ok, jeg kan ta det opp med vedkommende, men i første omgang så tenkte jeg at jeg kanskje bare kunne sperre noen porter på routeren og det ville ordne saken.

 

Jeg installerte Kazaa-lite for å teste. Fant ut at port 1214 er Kazaa sin port. Nå har jeg prøvd å stenge alle porter bortsett fra port 80, men den virker likevel...

 

Har prøvd å url-blokke de forskjellige nettverkene kazaa kobler seg opp mot, men det virker som at den har veldig mange å velge mellom. Noen med erfaringer rundt dette?

 

Ok, ja jeg vet at det sikkert er enklere å snakke med vedkommende, men jeg tenkte kanskje jeg kunne lære meg litt i samme slengen...

 

Noen som vet om det er mulig å hindre bruk av kazaa ved hjelp av en router?

 

Mvh.

 

Green

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Jeg ønsker å hindre bruk av Kazaa og liknende filtjenester på min oppkobling.

 

Jeg deler min internet-oppkobling med 1 person. Jeg har nå mistanke om at vedkommende nå har tatt i bruk Kazaa. Ok, jeg kan ta det opp med vedkommende, men i første omgang så tenkte jeg at jeg kanskje bare kunne sperre noen porter på routeren og det ville ordne saken.

 

Jeg installerte Kazaa-lite for å teste. Fant ut at port 1214 er Kazaa sin port. Nå har jeg prøvd å stenge alle porter bortsett fra port 80, men den virker likevel...

 

Har prøvd å url-blokke de forskjellige nettverkene kazaa kobler seg opp mot, men det virker som at den har veldig mange å velge mellom. Noen med erfaringer rundt dette?

 

Ok, ja jeg vet at det sikkert er enklere å snakke med vedkommende, men jeg tenkte kanskje jeg kunne lære meg litt i samme slengen...

 

Noen som vet om det er mulig å hindre bruk av kazaa ved hjelp av en router?

 

Mvh.

 

Green

sjekk at UPnP står av, da denne åpner porter etter behov av bruker

Lenke til kommentar
kazaa kobler seg vel til port 80 når de andre ikke fungerer.

Riktig, og da er det ingen andre måter å hindre den på? Det finnes f.eks. ikkje ein oversikt over alle mulige nettverk som den kan koble seg på gjennom port 80 som eg kan blocke via URL?

 

Green

Lenke til kommentar
Er det for enkelt å blokkere www.kaaza.com som nettadresse i firewall (Software styrt)?

Kan jo prøve det, men tror ikke nettverket den kobler seg opp mot er kazaa.com ....

 

står hvertfall ikkje oppført på netstat kommandoen....

 

Green

...men da har du jo informasjon fra stats som du kan bruke?

Ja, men blocker eg den, så kobler den seg mot ein anna... (har ein mistanke om at lista er lang). Fordel om det fantes ein oversikt...

 

Nokon som veit?

 

Green

Lenke til kommentar
Er det for enkelt å blokkere www.kaaza.com som nettadresse i firewall (Software styrt)?

Kan jo prøve det, men tror ikke nettverket den kobler seg opp mot er kazaa.com ....

 

står hvertfall ikkje oppført på netstat kommandoen....

 

Green

...men da har du jo informasjon fra stats som du kan bruke?

Ja, men blocker eg den, så kobler den seg mot ein anna... (har ein mistanke om at lista er lang). Fordel om det fantes ein oversikt...

 

Nokon som veit?

 

Green

Mener at Kazaa ikke kobler seg opp mot noen bestemt server (i motsetning til f.eks. Napster), derfor kan man ikke uten videre stenge nettverket. (I så fall har RIAA sørget for det for lenge siden)

Lenke til kommentar

Kazaa bruker ingen sentrale servere nei. De brukerne med kjappest linje blir en slags gruppeleder som de andre forholder seg til og kommuniserer med. Det er bare gruppelederne som kommuniserer på tvers av grupper. Så det blir en mutert form for p2p ;)

Vet faktisk ikke om kazaa bruker noen spesiell port, for jeg har aldri brukt skiten. Vil anta at det kommuniserer omtrent slik som DirectConnect i passive mode, slik at du ikke trenger noen åpne porter. Reverse init kalles det tror jeg. Og da sliter du med å blokke det i en brannmur så lenge du ikke har en veldig dyr en :p

 

Den enkleste måten å bli kvitt problemet på er nok å snakke med vedkommende du deler forbindelsen med.

Lenke til kommentar

Man kan vel delvis, men bare delvis prøve å sperre noen av sidene/serverne man kan laste den ned fra. Selv om dette ikke akkurat er spesiellt vansklig å gå rundt så gidder man ofte ikke når man må "jobbe" litt extra for å få det til.

 

Kanskje bare fortelle personen av du gir han isdn båndbredde om han bruker det..hehe, evnt kutte linja helt for han sin del...

Lenke til kommentar

Jeg er ikke kommet langt nok i utdanningen til å vite nøyaktig hvordan de gjør det. Men de bruker nok en brannmur og eller proxy som sjekker hva pakkene inneholder og sperrer deretter. Fysiske brannmurer som kan gjøre det er DYRE. Mulig det finnes software som kan gjøre det siden Green deler internetforbindelsen med WinXP, men jeg vet ikke om no. Det vil sannsynligvis kreve en god del CPU-kraft også.

Lenke til kommentar

Ingen som spør seg HVORFOR du vil blokkere?

 

Moralsk? Det bør være opp til den enkelte.

 

Forbruksgrense? La vedkommende betale merkostnadene.

 

Treg linje? Bruk traffic-shaping, mer spennende å lære enn å stenge porter :)

 

Hva annet?

 

Du betaler linja alene? Sett grenser, ingen grunn til å lage dårlig stemning.

 

2C

Lenke til kommentar
Ingen som spør seg HVORFOR du vil blokkere?

 

Moralsk? Det bør være opp til den enkelte.

 

Forbruksgrense? La vedkommende betale merkostnadene.

 

Treg linje? Bruk traffic-shaping, mer spennende å lære enn å stenge porter :)

 

Hva annet?

 

Du betaler linja alene? Sett grenser, ingen grunn til å lage dårlig stemning.

 

2C

Kunne ikke vært mer enig :)

Lenke til kommentar

Det er ganske vanskelig å blokke Kazaa effektivt uten bruk av dyrt nettverksutstyr.

 

Men dersom du kan litt om Linux er det ikke helt umulig. Sto en artikkel i Linux Jounal om nettopp dette. Ikke så fryktelig vanskelig ser det ut som, men muligens er det mer arbeid enn hva det er verdt.

 

link:

http://www.linuxjournal.com/article.php?sid=6945

 

Det du trenger er en gammel PC med to nettverkskort som du setter opp som firewall. All software er GPL og er gratis.

 

Men dersom du ikke er helt komfortabel med Linux går det nok noen timer...

 

Dersom du ønsker å starte med Linux vil jeg anbefale Debian GNU/Linux:

www.debian.org

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...