Gå til innhold

Hvilket DVD-brenner skal jeg velge + eller -


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trodde de fleste brennerne støttet begge format jeg nå da. Det er jo helt klart + formatet som er best. (forskjellige grunner) Men det er ikke så mange stasjonære dvdspillere som støtter det. Kjøp en multibrenner du. Da kommer du ikke til å angre. Uansett hva du kjøper av - og + kommer det til å komme en tid da du ønsker du hadde kjøpt det andre formatet.

Lenke til kommentar

Brennere som støtter begge deler er jo ikke stort dyrere enn de rene (+) eller - brennerne da... Ellers liker jeg selv best (-) formatet pga billige plater og de ser ut til å funke i omtrent alle dvd-spillere(gamle og nye, data og stasjonære), noe som ikke er tilfelle med (+). Om det finnes andre store fordeler/ulemper med det ene formatet fremfor det andre vet jeg ikke, men tviler egentlig på det. Dog er de aller billigste brennerne (+) brennere og det ser kanskje ut som at det kommer til å bli "standarden", uten at jeg tror formatet vil bety veldig mye i fremtiden når alle spillerne kan både lese og brenne +/- uansett.

 

Selv har jeg en NEC 1300 og er godt fornøyd, den var billig i innkjøp og 4x er raskt nok, dog er 8x på full fart inn, først på (+) ser det ut til.

Lenke til kommentar
Trodde de fleste brennerne støttet begge format jeg nå da. Det er jo helt klart + formatet som er best. (forskjellige grunner) Men det er ikke så mange stasjonære dvdspillere som støtter det. Kjøp en multibrenner du. Da kommer du ikke til å angre. Uansett hva du kjøper av - og + kommer det til å komme en tid da du ønsker du hadde kjøpt det andre formatet.

Stemmer ca 88% av spillere støtter + mens ca 92% støtter -, forkskjellen er mao ganske liten, +-mediet er i ferd med å ta over, fordi +rw er mye mer fleksibelt, og fordi det er enklere å lagge "kjappe" plater.

 

AtW

Lenke til kommentar

Har en litt "eldre" brenner selv som kun tar +. Hittils har jeg ikke savnet muligheten til å kunne brenne i - formatet. + fungerer i de to stue spillerene som jeg har.

 

Dersom du skal kjøpe ny brenner nå, er det vel veldig få som ikke støtter både + og -

 

Jeg har også lest diverse steder at + formatet sansynligvis blir det som "overlever"

Lenke til kommentar
Trodde de fleste brennerne støttet begge format jeg nå da. Det er jo helt klart + formatet som er best. (forskjellige grunner)

Kan du vennligst gjøre det KLART for oss - hvorfor egentlig "+" formatet er BEST av de to formatene som eksisterer idag?

1. Lettere å lage "kjappe plater"

2. mye mer fleksibelt på rw-fronten, du kan overskrive, slette og herje som du vil, på -rw må du slette disken for å få tilbake ledig plass etter slettede filer.

 

AtW

Lenke til kommentar
en plate som kan brennes på høyere hastighet (feks 8x eller 12x når det kommer osv)

Vel, 8x-plater kom(mer) jo samtidig for +R og -R for de som produserer begge deler, og de (CMC, ihvertfall) som har annonsert 12x plater har også sagt at begge varianter vil bli lansert samtidig.

Endret av tvangsgreie
Lenke til kommentar

:) Kjappe plater er neppe noe godt argument av samme årsak som fyren over presiserer, da 4x er like kjapt uansett format og lagringskapasiteten er den samme. Hva dere mener med mer fleksibele rw plater forstår jeg heller ikke, de -rw platene jeg har funker akkurat på samme måten som +rw platene jeg har. Mulig ikke jeg herjer nok da :) men det er begrenser for hvor mye man gidder å slette/brenne/herje på samme platen når de koster 15.- pr stykk.. som -rw platene gjør på lefdal, -r er enda billigere. For min del er det prisen på platene som teller og det har ikke dukket opp noe problemer med billig-platene enda. Klart at man bruker kvalitetsplater fra f.eks verbatim dersom det er noe "viktig" eller man vet at det blir en plate man kommer til å bruke mye, men blir det samme uansett format.

 

Savner fremdeles faktiske ulemper/fordeler med - vs +. Det ser også ut som folk har litt variabel erfaring med kompatibiliteten til stuespillere etc, jeg har som sagt enda ikke truffet på en dvd-spiller som ikke tar DVD-R. Dog har jeg ikke prøvd like mye med +R, men har hørt at andre har hatt problemer på DVD spillere med disse.... men det kan selvsagt være tilfeldigheter som gjør at jeg ikke har hatt problemer og vica versa.

 

Hadde som sagt kjøpt en som tar begge formatene uansett, de koster max en hundrings mer... noe som det definitivt er verd dersom du skulle få problemer med ett av formatene.

Lenke til kommentar

For å legge inn litt flere argumenter for + fronten :

 

- Kan brenne opptil 4.7GB per side.

- +RW støtter full endring av plata uten at du må slette hele (Som skrevet tidligere)

 

Hvis du finner en kombi brenner tror jeg det hadde vært best, hvis ikke er neste alternativ en DVD+R/RW brenner.

 

Les mer på Hardware.no's DVD Guide hvis noen lurer på mer.

 

EDIT : Bad skrivefeil av meg her. Begge formatene har lik plass.

Endret av atticus
Lenke til kommentar
:) Kjappe plater er neppe noe godt argument av samme årsak som fyren over presiserer, da 4x er like kjapt uansett format og lagringskapasiteten er den samme. Hva dere mener med mer fleksibele rw plater forstår jeg heller ikke, de -rw platene jeg har funker akkurat på samme måten som +rw platene jeg har. Mulig ikke jeg herjer nok da :) men det er begrenser for hvor mye man gidder å slette/brenne/herje på samme platen når de koster 15.- pr stykk.. som -rw platene gjør på lefdal, -r er enda billigere. For min del er det prisen på platene som teller og det har ikke dukket opp noe problemer med billig-platene enda. Klart at man bruker kvalitetsplater fra f.eks verbatim dersom det er noe "viktig" eller man vet at det blir en plate man kommer til å bruke mye, men blir det samme uansett format.

 

Savner fremdeles faktiske ulemper/fordeler med - vs +. Det ser også ut som folk har litt variabel erfaring med kompatibiliteten til stuespillere etc, jeg har som sagt enda ikke truffet på en dvd-spiller som ikke tar DVD-R. Dog har jeg ikke prøvd like mye med +R, men har hørt at andre har hatt problemer på DVD spillere med disse.... men det kan selvsagt være tilfeldigheter som gjør at jeg ikke har hatt problemer og vica versa.

 

Hadde som sagt kjøpt en som tar begge formatene uansett, de koster max en hundrings mer... noe som det definitivt er verd dersom du skulle få problemer med ett av formatene.

Poenget mitt er at det er lettere å lage plater som støtter høyere hastigheter med + (sier de som tilsynelatende har peiling ihvertfall), det betyr at jo høyere opp i hastighet vi kommer, jo værre blir det å lage plater som støtter den hastigheten for -formatet. Og + er jo tildigere ute med kjappe brennere har det vist seg.

 

+rw er mer fleksible, om amn sletter en fil på -rw så får man ikke tilbake den plassen, før disken i sin helhet er slettet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Her var det mye "rar" info ..

 

For det første.. kapasiteten på dvd-r og dvd+r er lik .. bekke tar ca 4,38 GB regna i windows gigabyte (4 700 000 bytes)

 

Minus formatet er det som er mest kompatibelt på -r , men det er lite forskjeller. . dvd-r har tendens til å funke i kranglete spillere og eldre ting , og xbox og ps2 og sånt.. noe dvd+r ikke altid gjør ..

 

Mitt råd er å kjøpe NEC ND-2500 brenner , og event. usb2 kabinett om du ska ha te laptopp.. det er en knall brenner, er min 4. dvd brenner og eneste jeg er fornøyd med.. og bl.a cdfreaks.com testa den , og gav strålende kritikk! Den klarer faktisk brenne bra på litt ant en verbatim til 20 kr stk og .. slik mange andre rennere omtrent "krever"

 

Et bra kjøp .. ingen vits kjøpe enten - eller + brenner lenger.. det forsvinner snart alikavel , alle lager kombi brennerne.

 

Håper du kom et hakk nærmere :)

 

Kan iaffal personlig anbefale NEC-ND2500 .. og Verbatim 4x plater til 349,- for 25 stk på www.multicom.no , de brennes fint i 8x uten problemer. Om du får de som er produsert med MMC dye da vel og merke (Mitsubitsi Chemical Corporation) . Tayo Yunden dye er og bra .. mens CMC er mindre bra..

 

Dye info på platene sjekker du med f.eks. dvd info pro.. bare søk på google

Lenke til kommentar

Tatt fra mrbass.org:

Blank DVD-R 4,489MB 4,706,074,624 bytes or 4.383GB

Blank DVD+R 4,483MB 4,700,372,992 bytes or 4.377GB

 

Ang. det at det skal være lettere å lage 8x/12x plater for +R enn -R, tyder vel det på at produsentene kommer med begge varianter på samme tid på at det ikke stemmer, eller ihvertfall ikke har noen praktisk relevans? Jeg har sett de samme teoriene, men når ikke det skjer i praksis har det jo egentlig ikke noe å si.

 

Om det er den siden jeg tenker på, står det at +R også skal være lettere å lese. I praksis ser det vel egentlig ikke ut til å være noen forskjell der heller, så jeg synes det hele virker som feiltolking av teori.

Lenke til kommentar

Ja takk begge deler!

 

Selvsagt kjøper du en brenner som tar begge formatene. Det finnes ingen gode grunner til å kjøpe en som bare tar det ene.

 

Hvis jeg måtte kjøpe en som bare tok et format ville jeg nok valgt +. Først og fremst fordi +RW er raskere og mer praktisk i bruk enn -RW. Men samtidig finnes det også mange eldre spillere som ikke liker +RW, derfor kan det være kjekt å ha støtte for -RW også.

 

Forskjellen mellom +R og -R er i praksis veldig liten. Enkelte eldre spillere har større problemer med +R disker enn -R, derfor kan det være en fordel å ha støtte for -R også. Men samtidig holder +R diskene jevnt over høyere kvalitet enn -R diskene, jeg foretrekker derfor +R til data.

 

Konklusjonen er uansett at du må ha begge formatene for å være sikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...