Gå til innhold

TEST: Antec Sonata


Anbefalte innlegg

Hei, var jeg som hadde gjort feil ja :)

hadde oversett den kabelen når jeg koblet opp.

Har selv et Antec Sonata, og er ikke 100% fornøyd. Jeg har en mistanke om at ikke denne reguleringen av viftene har slått til, ellers så kjører den på full guffe fordi den synes temperatur er for høy.

 

Hjalp det deg når du fikk koblet til Fan Only - connectorene ?

(Jeg har gjort det, men mye fart i viften enda..)

 

Og: Noen som vet hva som er kriteriene/grensene for at viftene "øker"?

(temperatur etc etc )

 

Utenom at JEG har et vifteproblem, er dette kabinettet ellers MEGET lekkert! :thumbup:

Endret av arkhanien
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
heisann, jeg lurer på hvilken psu jeg burde kjøpe, skal ha så stillegående som mulig...
Har tenkt på å kjøpe denna [url="http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?rd=FSP30060PN&toc=5025"]http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?...0060PN&toc=5025[/url] altså en Fortron/Source, 300W, ATX12V eller denne [url="http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?rd=MISTFSP35060PN&toc=5037"]http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?...5060PN&toc=5037[/url] altså en MIST, 350W, med 12mm vifte.
Eller har dere noen andre forslag? hva med den viften som orginalt følger med dette kabinettet, er den like stillegående som de overstående?

På forhånd takk for hjelpen
Lenke til kommentar

Fikk mitt kabinett i dag, også etter å ha lest testen på hw.no. Kan ikke si meg 100% fornøyd, enda i hvert fall.. PSU gir fra seg en forferdelig irriterende tikkelyd som kommer i en jevn takt, ca en gang hvert sekund! Veldig plagsomt å legge ut 1440 kroner inkl frakt for noe som bråker værre en det urgamle aopen kabinettet jeg byttet det ut med!!

Er dette en retursak eller må jeg bite i det sure eplet og leve med det?

F.

Lenke til kommentar

har hatt antec sonata siden november nå og er ganske så fornøyd.

 

- Fortron/Source, 400W, ATX12V PSU

- 2x120mm vifter

- Zalman CNPS6500BCu CPU-kjøler (92mm vifte)

 

Kjører P4 2.4 @ 3.11

CPU temp rundt 31c ved normalt "kontorbruk"

 

Det er litt sus fra viftene men en dag jeg gidder skal jeg prøve å senke viftehastigheten enda mer. Det er nå litt å gå på når det gjelder temp'en.. :)

Lenke til kommentar

Ja, ok du har altså ikke den orginale PSU'en. Men den fikk jo kjempeskryt i artikkelen. "kan ikke sammenlignes med Enermax silent bla bla bla... denne er mye stillere" :no:

Når jeg sa tikkelyd, så er vel det ikke helt riktig, det er mer en slags "virrelyd" virr virr virr, hvert j*vla sekund, høres absolutt ikke normalt ut. Jeg kan jo selvsagt sette i Enermax'en min da, men da er deet samtidig waste of money, sikkert ikke billig den 380'ern som kom med kabinettet... Nei jeg føler meg lurt :angry:

F.

Lenke til kommentar

heisan!

 

Har selv kjøpt dette kabinettet fra databutikken.com og har hatt den i bruk noen dager nu. Oppdaget nu en irriterende durelyd fra PSU, som kan minne om en hardisk som spinner. Lyden er ikke veldig høy, men vil nok kunne virke mer irriterende når jeg får byttet retailvifta på prosessoren og R9800 pro.

 

Lyden er lett å høre ved å lytte like ved viften.

 

Sender en epost til antec med problemet, så får jeg se hva de sier om dette.

Lenke til kommentar
heisan!

 

Har selv kjøpt dette kabinettet fra databutikken.com og har hatt den i bruk noen dager nu. Oppdaget nu en irriterende durelyd fra PSU, som kan minne om en hardisk som spinner. Lyden er ikke veldig høy, men vil nok kunne virke mer irriterende når jeg får byttet retailvifta på prosessoren og R9800 pro.

 

Lyden er lett å høre ved å lytte like ved viften.

 

Sender en epost til antec med problemet, så får jeg se hva de sier om dette.

Fine greier, virker som om du har det samme problemet som meg..

Hvis jeg legger hånden over luftutblåsingen på PSU så forsvinner nesten alt av støy og det blir levelig, men så var det varmen da, hehe...

Må jo nesten være en form for produksjonsfeil. Med det samme jeg startet maskinen første gangen tenkte jeg: Ahh herlig! Kunne faktisk høre tikkingen av vegguret på kjøkkenet selv om jeg sto ved siden av pc'en i stuen. Men etter kort tid så kom den j*vla "virrelyden"

Det er nesten som om psu-vifta tar borti ett eller annet, arghh så slitsomt å høre på.

Fint om du skriver det her når du får tilbakemelding fra Antec :)

F.

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Jeg kjøpte lillebroren til 3700BQE i dag, det som kalles 3700AMB.

 

Forskjellene er:

*støyete strømforsyning med turbulens-skapende griller

*støyete 12cm-vifte

*ikke sidestilte harddisker (men bedre luftgjennomstrømming og samme lyddempede fester)

 

så siden jeg hadde en stille strømforsyning (chill innovation 350W) tenkte jeg at jeg skulle prøve å kjøpe det billige kabinettet for å bygge det opp til å bli så bra som sonata eller BQE......

 

Vel, jeg er ikke fornøyd... I forhold til mitt gamle søple-aopen skranglekabinett (500-kroners kjøpt sommer 2002) så er det virkelig ikke snakk om store forskjellen. Jeg har til og med byttet ut chipsett-viften min med en kjøleribbe. Likevel er det alt for mye støy....

 

Jeg skal nå prøve å koble fra 120cm-viften bak, og se om det hjelper (har en mistanke om at det kommer til å hjelpe en del....)

 

brb

 

edit: fikk testa alt nå... fant ut at den verste støykilden nå er delt mellom 12cm-vifta OG IBM 120GXP 80GB-disken min. Disse to bråker tilsammen mer enn alle de andre tingene i kabinettet mitt til sammen. Vifta er greit nok, bare å kjøpe en bedre fra microplex til 200,- men det er verre med disken... Jeg driver og brenner ut alt jeg har for å frigjøre plass så jeg kan bruke Samsung-disken min til å ha operativsystemet (siden disken med OSet på må være i sving hele tiden) og kun bruke IBM-disken til lydredigering og videoredigering (til tross for at det egentlig bør være ekstremt stille her også, så slipper jeg i hvert fall støy HELE tiden). Drømmen var å kunne ha datamaskinen på nedlasting mens jeg sover, men jeg tror rett og slett ikke den kan stå på så lenge det finnes en vifte i maskinen.

 

Mitt prosjekt framover: skifte vifte, switche disker og kjøpe støydempingsmatter. Dette er omtrent alt jeg KAN gjøre. Det kan se dystert ut....

 

edit2: nå kjører jeg UTEN den 12cm-vifta som fulgte med kabinettet, og bruker altså kun den 12cm-vifta som står i strømforsyninga.... Jeg gikk opp fra ca 47C og 35C på henholdsvis cpu og system til respektive 53C og 45C...... Det virket som det var verst for system (tror det måles på northbridgen, der jeg har skifta ut den aktive kjøleren med en passiv (den fine blå kjøleribba fra Zalman)) men jeg tror det går an å ha det slik uten at maskineriet brennes i stykker... Kommentarer er SVÆRT kjærkomment... Jeg VEIT at å gå opp 10 grader IKKE er bra, men når det ikke er kritisk temp før på 80/70 (cpu/system) så burde vel dette være i orden?

Endret av Ursa
Lenke til kommentar

fudun: helt enig med resonans ja. Jeg begynner på å tvile på at jeg noensinne kommer til å oppleve et skikkelig stillegående kabinett så lenge jeg må være avhengig av vifter.

 

Særlig er det resonans fra harddiskene, til tross for gummiopphengene... Jeg skal prøve å kjøpe noen sånne 5,25" oppheng til dem fra microplex.no... Har også tenkt å kjøpe sånt dempemateriale fra Acousti Products... Ser de har fått god kritikk.

 

Har du en enkel løsning på åssen jeg kan modifisere den 12cm-vifta til å gå på 5V? Det innebærer vel en del lodding og sånt annet skummelt...

Lenke til kommentar

Ursa: Har du skrudd gummifestene til diskene LØST på? Hos meg funka det ganske greit. Har to WD disker og to Seagate disker, og ingen av de lager noe særlig problem. Det jeg synes er litt kjipt, er at PSU vifta også bråker ganske mye.

 

Å modde spenninga som vifta går på er ganske lett. Du trenger ikke lodde, det holder med teip, men det er best hvis du får tak i en sukkerbit/rekkeklemme.

 

Nå husker jeg ikke hvilke spenninger som er på de forskjellige lederne, men ta et lite søk på forumet, så finner du nok endel om akkurat det her. Har ikke tid til å se på det nå... potetene er ferdige og kyllingen må snus...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...