Gå til innhold

Sci-Fi bøker / forfattere?


DrDoogie

Anbefalte innlegg

Hepp!

 

Er alltid på utkikk etter god framtids-forskning, og må si at mange av impulsene jeg har fått i den anledning har kommet fra sci-fi litteratur.

 

Selv synes jeg da Peter F. Hamilton (spesielt med "Nights Dawn" triologien) er absolutt genial - karen vever en innfløkt, detaljert beskrivelse av mulighetene (ok, fantasi-vyene) for framtiden, og er så absolutt like obligatorisk lesing for sci-fi entusiaster som Isaac Asimov Newton.

 

Lois McMaster Bujold (Miles-bøkene) er også konge, da hun legger masse humor og morsome sosiale hendelser som alle kan relatere til inn i historiene sine.

 

Hvilke andre sci-fi forfattere synes folk er kvalitet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Asimov's Foundation serie er jo veldig bra sci-fi, på linje med ringenes herre i fantasy sjangeren, med de berømte robot-reglene.

 

Ellers har du Heinlein's bøker, hvor Starship Troopers utmerker seg, en av tre bøker som tar opp fremtidige styreformer. Den tar også opp psyken til en soldat og hvordan de føler seg i "tjenesten". De andre to bøkene i serien er ikke noe bra, men Heinlein har et par nyere bøker som er "ok".

 

Ellers er noen av de beste sci-fi historiene jeg har lest gamle novelle samlinger av ymse slag. (sjekk bruktbua nærmest deg! :thumbup: )

 

Dune serien er ikke spesielt bra, jeg vil si den er heller fantasy enn sci-fi.

Lenke til kommentar

Jeg er også fan av 'Night's Dawn'-triologien til Peter F. Hamilton. :yes: Har nettopp lest gjennom hele triologien for andre gang (på under et år... :thumbs:)

 

Nærmest snubla over den første boken på biblioteket en dag, plukka den opp fordi tittelen så intressant ut. Når jeg kikka opp fra boken hadde det gått en time uten at jeg hadde merka det :wow:

 

Etter å ha lest den første boka, gikk jeg rett i bokhandelen og bestilte ALLE bøkene Hamilton hadde skrevet... Om du ikke har lest dem, er de alle like bra, om ikke så omfattende, som Night's Dawn.

 

Hamilton gir ut sin neste bok, dette den første i en ny serie, i februar:

Pandora's Star - Denne ser (også) meget spennende ut.

 

Generelt når det gjelder sci-fi, er jo Frank Herberts 'Dune', sammen med Douglas Adams' 'Hitchhiker's Guide to the Galaxy'-triologi (i fem bøker) også å anbefale.

 

Ellers har jeg fått anbefalt et par andre bøker/serier i samme gata som Hamiltons arbeider, men de har jeg ikke med meg her, så jeg får legge de til senere.

Lenke til kommentar

Isaac Asimov er kongen av Sci-Fi... :thumbs: Han kom litt etter de aller første i 30-årene, men skrev som dem i klassisk magasinformat. Det formatet ga spenning og nerve til fortellingene. (Sci-Fi romaner har lett for å bli tunge og laaaaange...) Jeg liker Asimov fordi han skriver fremtidshistorie, og jeg liker de første bøkene hans best. Fyren skrøt selv av at han skrev tusen bøker...hehe.

Lenke til kommentar

Endelig noen som har lest Hamilton!

 

Jeg er også fan av 'Night's Dawn'-triologien til Peter F. Hamilton. :yes: Har nettopp lest gjennom hele triologien for andre gang (på under et år... :thumbs:)

...

Om du ikke har lest dem, er de alle like bra, om ikke så omfattende, som Night's Dawn.

 

Vel, nja, "Misspent Youth" syntes jeg ikke var like bra. "Fallen Dragon" var liksom litt bedre da.

 

Hamilton gir ut sin neste bok, dette den første i en ny serie, i februar:

Pandora's Star - Denne ser (også) meget spennende ut.

 

Lekkert, det viste jeg ikke faktisk!

 

Generelt når det gjelder sci-fi, er jo Frank Herberts 'Dune', sammen med Douglas Adams' 'Hitchhiker's Guide to the Galaxy'-triologi (i fem bøker) også å anbefale.

 

Douglas Adams er jo obvious, men 'Dune'? Er ikke det bare søppel da? Leste et par utdrag fra ei av bøkene, og det virket jo like mye boss som serien hvor "This day all gods die" inngår, samt Alastair Reynolds noe labre kvalitet på "Revelation Space" serien.

 

Ellers har jeg fått anbefalt et par andre bøker/serier i samme gata som Hamiltons arbeider, men de har jeg ikke med meg her, så jeg får legge de til senere.

 

You do that, _mist_, you do that.

 

Btw, av andre bøker i samlinga mi (til forskjell fra bøker som bare har blitt lest) har jeg Lois McMaster Bujold (som nevnt, ja), John Ringo, og "Heorot"-samlingen av Larry Niven, Jerry Pournelle og Steven Barnes.

Lenke til kommentar

DrDoogie: Dune er Sci-Fi'ens utgave av Ringenes herre

(selvsagt de bøkene som er skrevet av Frank Herbert)

 

her er lista over bøkene han skrev (og om de har blitt filmatisert)

 

Dune (finnes en film fra 1984 og en miniserie fra 2000)

Dune Messiah (Første del av miniserien Children of Dune )

Children of Dune (2siste delene av miniserien Children of Dune )

God Emperor of Dune (blir muligens en miniserie snart)

Heretics of Dune

Chapterhouse: Dune

Lenke til kommentar

Litt off-topic dette men jeg er en stor fan av sci-fi i form av serier og filmer og en stor fan av fantasy innen bøker... Flere som har det sånn?

 

Synes det at sci-fi som sjanger egner seg bedre i film-format og fantasy som bokformat! :thumbs:

 

on-topic igjen:

 

Dune-serien er bra, evig bra!

 

Når jeg hører at folk neven Hitchhikers guide to the galaxy, så må jeg si at det er en enormt bra sci-fi bok, men den passer så absolutt ikke inn i det som DrDoogie lurer på her, spør du meg

Lenke til kommentar

Er ingen stor sci-fi-fan, men når det først skal nevnes liker jeg klassikerne "1984" og "Brave New World" av henholdsvis George Orwell, og Aldus Huxley. De er hovedsaklig basert på fremtidsstyrer i samme krets som en rekke totalitære 30-årsdiktaturer hadde.

 

Men når vi kommer til verdensrommet.... da stopper min leselyst. Blir simpelthen for sært.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...