Gå til innhold

Norton Ghost 2003

Gjest Slettet-0ncAanc1

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-0ncAanc1
Skrevet

Hei pc-brukere

Jeg har ett lite problem med Norton Ghost 2003

Jeg tok backup (Ghost) av c: på DVD+RW. Kjørte så testprogrammet i Ghost for å sjekke om filen var i orden, men det var den ikke.

Etterpå kjørte jeg backup-filen på D:, og den funka bra!

Men i mellomtiden hadde jeg formatert hd og installert Win XP på nytt. Den første backupen var etter lang tids surfing. Kan det være noe virus eller spyware som gjorde at den første filen ikke funka? Har jo kjørt virusprogram av og til også.

Eller er det fordi det var DVD+RW plater jeg brukte? Støtter ikke Ghost RW plater på DVD.

Lite spm. til:

Hvis jeg lagrer backup (Ghost) av c: på d: og så formaterer c: etterpå for å få en helt ren disk. Hvordan skal jeg få backup fra d: til c: igjen?

Eller er det bare å kjøre Ghost som vanlig og klikke restore så ordner Ghost resten? Blir alt på C: slettet før Ghost installerer backup-filen?

Takk for svar!

geva

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svar til spm nr. 2:

du lager deg en boot diskett i Ghost og booter fra denne.

Da kommer du inn i en slags dos-versjon av ghost hvor du kan legge tilbake imaget ditt.

Skrevet

Ifølge Symantec skal ikke Ghost 2003 ha problemer med et image på DVD+RW, så det er ikke formatet problemet ditt ligger i. Men derimot om du tilfeldighvis skrev feil versjon av Ghost så er det der feilen ligger, for Ghost 2002 og eldre støtter ikke å brennes til DVD-plater.

Skrevet

Ett til svar på spørsmål 2:

Spørs om du ikke tenker litt feil her, hva er det egentlig du tenker å oppnå? Det er ingen vits å formatere C og så legge tilbake et image, hele vitsen med Ghost er jo at når du legger inn et image så blir partisjonen slik den var før.

Ghost overskriver alt på partisjonen.

Gjest Slettet-0ncAanc1
Skrevet
Ett til svar på spørsmål 2:

Spørs om du ikke tenker litt feil her, hva er det egentlig du tenker å oppnå? Det er ingen vits å formatere C og så legge tilbake et image, hele vitsen med Ghost er jo at når du legger inn et image så blir partisjonen slik den var før.

Ghost overskriver alt på partisjonen.

Tenkte at jeg sletter c: fullstendig før backupen. Så er jeg sikker på at hardisken er ren før installasjon fra Ghost.

Skrevet (endret)

Jeg tror Symantec sliter litt med DVD støtten (samt støtte for SATA og Giga NICs). For meg går det bra av og til men ikke bestandig. I oppstatsbildet på nye Ghost 8.0 vi bruker på jobben så står det noe om at støtte for dvd ikke er tilgjenglig ennå...

Hvis du leser i support forumene til Dell, Compaq og Symantec så ser du at det er flere som har problemer med Ghost og SATA, Gigabit NICS og DVD.

Hvis du lar Ghost ta backup av hele disken (altså alle partisjonene) så kan du la Ghost legge alt pent tilbake igjen.

Edit: litt småfeil.

Endret av larskrru
Skrevet

jeg synes ikke at Norton Ghost er så bra jeg. dessutten er det dos bassert etter det jeg forstår å det liker jeg ikke. selv liker jeg Drive Image best. har brukt 2002 til nå, men skal gå over til Drive Image 2003 nå snart. sitter å styrer å mikser litt med pc`en nå har akkurat formatert så da blir det Drive Image 2003.

Skrevet

Desverre så har Symantec kjøpt opp PowerQuest. Stygt redd for at det bare blir Ghost i fremtiden, tenkte jeg skulle spørre på CeBit. Så vidt jeg vet er Drive Image også et program som ikke kjører protected mode når du prøver å ta backup av "boot partition" eller er jeg helt på jordet?

I Ghost 2003 kan du også stille inn ting i windows og så la maskinen reboot'e utføre de oppgavene du har bedt om og så boote om og inn i OS igjen. Har Drive Image også. Supert program. Synes selve imaging prosessen går raskere med Ghost.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...