Gå til innhold

Blind klokker trenger førerhund!


Anbefalte innlegg

For ett par uker siden kunne overklokking for meg bety å stille frem klokken på pc'n, men etter noen minutters intens studering av emnet, på minst ett par forskjellige nettsider, klør jeg etter å klokke litt.

Men da er det læreevnen og min biologiske cpu som trenger å klokkes litt. For den går varm fortere enn svint når jeg prøver å forstå alt på rappen.

 

Bygde nettopp en back-up pc som fungerer som en reserve til jeg får igjen på forsikringen for den som lynet svidde av for meg, og det gikk mistenkelig glatt til å være første pc'n jeg bygger. Så nå tenkte jeg å finne en måte å få den til bli litt kjappere på, uten å kjenne at det lukter svidd rundt meg 5 minutter etterpå.

 

Den har ett MSI KM2M Combo kort m ett VIA KM266 chipset og en bus på 133 mhz.

På det putta jeg det billigste jeg fant, en AMD Duron 1.4 Mhz prosessor. Banka på plass en kjøler og den går jevnt på 41 grader.

Det putrer og går m 256 MB SDRam.

 

Såvidt jeg forstår av bruksanvisningen (jepp,har lest den ;) ),så støtter kortet opp til AMD Athlon 2600+.

 

Så er det store spørsmålet om jeg kan finne noen til å lede denne blinde klokkeren steg for steg frem til jeg står m en kjappere pc?

Noen som kan gi en kort og enkel bruksanvisning som tilmed jeg (en blind klokker??) kan forstå og utføre i praksis? :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ahhh... Du skulle heller kjøpt deg et Abit NF7 demo kort til ca 600,- hos Komplett.

 

Men siden du har et KM2M Combo kort så kan jeg se at du bør kjøre på følgende instillinger iflg manualen:

 

- Sjekk at Jumper SW1 står på 2-3 (FSB 133)

 

- Overklokking gjør du i menyen: FREQUENCY/VOLTAGE CONTROL

- Auto Detect DIMM/PCI Clk = Disabled.

- Spread Spectrum = Disabled

- CPU Host/SDRAM/PCI Clock = se nedenfor:

 

Prøv deg fem med en økning på 5 Mhz om gangen intill du når ca 160, da kan du øke Vcore med ca 10% hvis det er mulig. for så å øke FSB inntill du når ca 170-180.

 

resultater vil bli ca 1,7 - 1,8 ghz hvis det er mulig på dette kortet.

 

Selv har jeg en Duron 1,4 @ 1,8 med original Vcore på et Asus A7V600 kort, men den når mye lengre med bra kjøling på mitt Abit NF7-S V2.0 kort.

Lenke til kommentar

Her er det bare en ting å gjøre forstår jeg, og det er å hoppe i det og prøve seg frem. (Kom ikke og si at jeg ikke forstår noe som helst ;) )

Når det gjelder hovedkortet, tok jeg det første og beste(for ikke å si billigste) kortet jeg kunne finne hos nærmeste forhandler.

Hadde da ikke tid til å vente på posten kan du da skjønne? Hadde blitt flere dager uten pc da. Vel, hadde en reserve som guttungen på 5 fikk for noen år siden. En Compaq m en Amd k-6 på 233 mhz... Denne maskina er jo rene raceren i forhold og guttungen oppdaga fort at han hadde fått en fancy brevvekt og han får nok denne om ett par mndr tenker jeg. Om jeg nå da ikke svir den av først da.

 

Takker for rådene gutter. Tror jeg starter forsiktig og holder meg godt innenfor rammene til å begynne med. Skulle gjerne hatt den på vel 1.6-1.8 mhz... Er det mye å håpe på? :roll:

Lenke til kommentar

Kanskje 256 sdram blir i minste laget? Er ikke helt sikker på hvilken type det er, men den fulgte m en ferdig-pc fra beryktede El-kjøp, så av beste merke er den sikkert ikke. Tror det er hyundai eller noe sånt.

Skrev ut det jeg trenger nå, så nå er det bare å prøve og se...

Hvis jeg ikke kommer tilbake innen timen,sitter jeg foran pc'n og griller pølser. :cool:

Lenke til kommentar

Vel, maskina puster da ennå...

Men fikk ikke gjort noe m FSB. Fant frem til den, men den var ikke tilgjengelig for meg. Samme m Vcore.

Fikk klokka opp ca 10 mhz,(turde ikke mer uten å kunne gjøre noe m FSB og Vcore) og nå har jeg i følge xp en 1,47 Mgz prosessor.

Det er jo litt, men håpa jo på mer da.. Noe jeg kan gjøre for å kunne stille om FSB og Vcore?

Og til slutt, skal Auto Detect Dimm og Spread Spectrum bli stående på "Disabled" ?

 

Puh... Ikke greit å være klokker gitt... Hells Bells! :no:

Lenke til kommentar

Prøvde så langt det gikk. Den går bra(ennå) på 1.52 mhz. Maskina tror den har en athlon 1800+ nå. Når den trodde den hadde 1900+, ville ikke windows boote skikkelig.

Frister ikke noe videre å begynne å bryte på cpu-kjøler'n og finne frem blyanten heller da.. Ligger på ca 43'C idle nå.

 

Men men....det ble jo litt ut av det da.

Lastet ned ett program som målte read og write hastigheten(bl.a) på hovedkortet mitt,og må si at det scora forferdelig dårlig sammenlignet m mange andre kort som sto ramset opp der. Under halvparten så bra som f.eks Abit NF7, og nesten tre ganger så dårlig som Asus A7N8X,og det var bare halvparten så bra som det beste!!?

Nei, det er sannelig bra at dette er reservemaskina. Tror ikke jeg løper på El-kjøp når forsikringen får ut finger'n nei. Selv om den P-4, 2.8 ghz maskina til 8500,- frister da...spes når den har 160 gigger,512 ddr ram,256 skjermkort og dvd-brenner...

Lenke til kommentar

Vel, har skaffet kjølepasta nå, så nå mangler jeg bare en blyant,flaks og fingerferdighet, så får jeg se hva jeg kan gjøre med den sperren på cpu'n.

Var litt drøyt m 90 kr(!!!) for 3.5 gram med pasta da,men når man skal ha det på rappen så...

Må installere diskettstasjonen oxo, så jeg får ordna meg en boot-disk.

Har sittet og kopt på denne skjermen i snart ett døgn nå, så får se å få gjort det før jeg slokner og våkner til ett liflig leirbål.

Jaja, får bare hoppe i det...igjen... :cool:

Lenke til kommentar
Hva er dette jeg hører med å øke cpu spenninen eller noe i den duren for å få maskin til å gå mer stabilt overklokket? Jeg trenger informasjon :)

når du klokker så krever vel cpu mere spenning (vcore) så bare klokk til den blir ustabil. så kan du øke vcore litt til den virker stabil.. er bare å prøve seg frem. ingen kan med sikkerhet forklare hva som er opptimalt da cpu er veeeeldig forskjellig selv om den har samme spec.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...