Gå til innhold

XP oppstart


Anbefalte innlegg

Hei! :D

 

PCen min fungerer utmerket bortsett fra at nå i det siste, når pcen er i oppstart så henger den litt i windows... Man kan se skrivebordet og start linja og man kan gå inn på startlinja.. Ingen ikoner på skrivebordet vises.

 

Under disse ca 45 sekundene kan ma åpne bare noen enkelt program (alle går ikke)....

 

Hva skal jeg gjøre for å bli kvitt disse sekundene???

 

P.S jeg kan ikke å ha husket å innstallert et program rett før.

 

Under disse (ca) 45 sekundene "hviler" pcen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min maskin begynte plutselig en dag å oppføre seg akkurat som du beskriver med treg oppstart og lang avslutning. :no:

 

Jeg lastet ned og installerte Spybot og Adware og fikk fjernet en god del. Skal si at dette hjalp på hastigheten. :yes:

 

Hadde fortsatt noe treg oppstart (5-10 sek) hvor maskinen jobbet for seg selv uten at jeg visste hvorfor. Fant så ut at jeg hadde dratt ut eleminatoren til Scanneren som henger på paralell porten sammen med printer. Satte i eleminatoren, og nå starter maskinen like raskt som den gang alt var nytt. :D

Lenke til kommentar
Det kan være at Windows venter på at nettverkskortet ditt skal få tildelt ip-adresse. Prøv å deaktiver dhcp og sett fast ip på kortet, evt. deaktiver hele nettkortet hvis du ikke bruker det.

Det skulle ikke ta 48 sekunder !

Og DHCP småpratingen starter / foregår etter at skrivebordet er kommet fram.

Får ikke klienten ip fra dhcp vil den bruke APIPA etter en viss tid, men som sagt, dette foregår i bakgrunnen, og skulle ikke gi delay på 48 sek.

Lenke til kommentar
Det kan være at Windows venter på at nettverkskortet ditt skal få tildelt ip-adresse. Prøv å deaktiver dhcp og sett fast ip på kortet, evt. deaktiver hele nettkortet hvis du ikke bruker det.

Kan være dette som er feilen....

 

Har vært på LAN nettopp der jeg aktiverte denne...

 

Men hva skal jeg skrive IP'en som hvis jeg ikke har motta ip???

Lenke til kommentar

du setter den til å mota automatisk IP. da blir det sus tenker jeg. ellers kan det være en ide å slette spyware og alt mulig bugs ja. hadde en historie for ikke så lenge siden at maskina var treig. maskina var treg i seg selv også så det var ikke så rart, men veldig treig. da sletta jeg alle ikonene mine på skrivebordet bortsett fra NIS og et par til så restarta jeg. da gikk det litt bedre.

Lenke til kommentar
Det kan være at Windows venter på at nettverkskortet ditt skal få tildelt ip-adresse. Prøv å deaktiver dhcp og sett fast ip på kortet, evt. deaktiver hele nettkortet hvis du ikke bruker det.

Kan være dette som er feilen....

 

Har vært på LAN nettopp der jeg aktiverte denne...

 

Men hva skal jeg skrive IP'en som hvis jeg ikke har motta ip???

Du kan skrive hva du vil, 192.168.1.10 f.eks

255.255.255.0 på subnet mask.

 

Hadde også dette problemet da jeg hadde ADSL og ikke fikk IP fra DHCP.

 

Prøv det, håper det hjelper.

Lenke til kommentar

Har nå prøvd å bruke bootvis men det forbedret seg ikke....

 

Men nå har jeg støtt på et annet problem.

 

Under oppstart i windows stopper oppstarten helt og det kommer opp en feilmelding for "CTEaxSpl.exe" For å kunne fortsette måtte jeg trykke ctrl alt delete og avslutte dette programmet for å fortsette å starte opp.

 

Har prøvd å gjøre at dette programmet ikke starter opp, men det står ingen steder i msconfig.

 

Hva skal jeg gjøre?

 

P.S. CTEaxSpl.exe er et lydprogram som ikke er nødvendig å kjøres.

Endret av SoftChIP
Lenke til kommentar
"CTEaxSpl.exe"

Dette er noe som tilhører Creative, har du creative lydkort eller noe slikt ?

Gå til legg til - fjern programmer og avinstaller den programvaren som fulgte med (audigy kortet ?), evt gå inn i enhetsbehandlingen og avinstaller lydkortet eller hva det nå er..

stmmer! Det er EAX kontroll eller no sånt.. Skal prøve å reinnstallere det seinere i da (fra enhetsbehandling siden den ikke var i leggtilfjernprogrammer)

 

Jeg har Creative Soundblaster Audigy

Endret av SoftChIP
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...