Gå til innhold

Prosjekt nr 2 (oppdatering 27.02. 2005!)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ingen bilder? :dontgetit:

hehe - du er utolmodig, det er i alle fall sikkert!

(..men det er jo forsåvidt bra, for det driver meg videre!)

 

Jeg var så trøtt at det ikke ble billedoppdatering før jeg skulle på jobb, dessverre. Er på den 5. nattevakta på rad nå, så da blir det slik av og til.

 

Tok med meg panelluka, hengslene ++ på jobb for å pusse og file litt i ledige stunder, så jeg kommer videre.

 

Vi får se om jeg ikke får gjort litt før jeg legger meg igjen ;)

Lenke til kommentar

Det jeg har gjort den siste tiden gir ikke så mye synlig resultat, men jeg legger likevel ut et par bilder fra noe av det jeg pusler med.

 

Som jeg har sagt før, har jeg tenkt å lage noe så unødvendig og rånete som et motorisert lokk over bryterpanelet.

 

Jeg funderte og testet endel før jeg kom frem til et resultat som kan fungere (som alltid..). Jeg kom fram til at jeg ville feste elektronikken, motoren og hengslene i en plexiplate som senere blir festet i lokket.

 

 

panel1.jpg

 

 

Først laget jeg rette plexibiter som skulle festes i lokket, men en liten test viste at det ikke ville fungere. For å få dem til å fungere, måtte jeg ha laget små hakk i lokket for disse plexibitene. Det hadde jeg ikke lyst til. Jeg satte meg derfor i tenkeboksen en liten stund til, og kom frem til den formen de hadde på bildet over. En test av disse viste at heller ikke disse fungerte helt. Problemet var at kanten på lokket buttet i buen når jeg åpnet lokket. Buen måtte derfor bli dypere. Det løste jeg ved å lime på et par plexibiter der de skal festes til panellokket slik man kan se på dette bildet:

 

 

panel2.jpg

 

 

Så laget jeg et par små fester til motoren:

 

 

panel3.jpg

 

 

Det siste bildet for i dag viser hvordan jeg vil plassere motoren. Den fungerer jo slik at den skrur den lille stangen frem og tilbake. Når den blir festet til lokket vil det forhåpentligvis gjøre at det åpner seg.. Motoren blir festet slik at den lille stangen er midt mellom de to hengslene.

 

 

panel4.jpg

 

 

De små ledningene på denne lille dingsen har jo slitt seg løs. Jeg håper at jeg klarer å finne ut hvor de skal på igjen etterhvert. Før den settes i gang må jeg også skifte et par av microbryterene for at det skal gå seg til. Det blir litt spennende pludring hvis skiftet blir rolig i natt..

 

Det var det lille jeg hadde for i dag. Har et par vakter igjen denne uken. Så er det tid for et skippertak igjen.

Lenke til kommentar

Vi VET jo at det før eller siden kommer til å virke karamba. Stå på! :thumbup:

 

Jeg rett og slett digger slike løsninger! Husker ikke om du fikk sett på "min" motordrevne mekanisme, for å heve og senke en 4 kilos LCD-skjerm? Litt tricky det også!

Si ifra om du trenger noe assist på det der, jeg stiller gjerne opp!

Lenke til kommentar
Vi VET jo at det før eller siden kommer til å virke karamba. Stå på! :thumbup:

 

Jeg rett og slett digger slike løsninger! Husker ikke om du fikk sett på "min" motordrevne mekanisme, for å heve og senke en 4 kilos LCD-skjerm? Litt tricky det også!

Si ifra om du trenger noe assist på det der, jeg stiller gjerne opp!

Jeg fikk se den, ja. Det er jo en fantastisk multimedia-benk (om man kan kalle den det) som satte spor i en DIY's hjerte!

 

Denne saken blir jo ikke av et slikt kaliber med tanke på den mekaniske løsningen du skilter med. Jeg stjeler jo bare innmaten fra en ubrukelig gadget og gir den en overflødig funksjon :blush:

 

Forumet skulle jo fått sett en videosnutt av maskinen din når den starter opp. Til dere som ikke har fått gleden; den ser ut som en stereobenk i tre med glassdører. Når man skrur på den integrerte (men ikke synlige) datamaskinen fra et panel i front, dukker det opp en flatskjerm opp fra toppen av benken - helt lydløst! Trådløst tastatur og mus kompletterer maskinen som står i nettverk med de andre maskinene i huset.

 

Kanskje jeg rasker med meg et par småting jeg trenger assistanse med og tar en tur innom i neste uke? Da kunne jo du kanskje ha testa blokka mi på ditt system også..

Lenke til kommentar

Tabaqui mente absolutt at jeg burde lage en worklogg av den greia, men det blir vel litt på siden av det vi driver med til daglig kanskje? Kan nok kanskje få til en videosnutt også? Vi får se.

 

Jada, bare ta med deg tingene når det passer, er hjemme stort sett hver kveld. :thumbup:

Lenke til kommentar
Tabaqui mente absolutt at jeg burde lage en worklogg av den greia, men det blir vel litt på siden av det vi driver med til daglig kanskje? Kan nok kanskje få til en videosnutt også? Vi får se.

En worklogg om den hadde vært modde-dessert!

 

Det er vel svært få av oss ekstrem-nerder som ikke vil bryte ut i spontan trampeklapp av en pc med fullverdig stereoanlegg!

Lenke til kommentar

I dag har jeg jobba litt med elektronikken og mekanikken på panelluka. Etter å ha hatt innmaten til den ubruklige mobil-saken liggende rundt omkring en lang stund, begynte jeg å bli litt skeptisk til at den fortsatt var i live. Ledningene på den var svært tynne, og loddingene var svake. Flere lednigner hadde derfor løsnet, og jeg kan vel ikke akkurat si at jeg husket akkurat loddepunktene til de forskjellige.

 

Litt søking og testing var derfor nødvendig.

 

Jeg kan jo svært lite elektro-teori. Jeg måtte derfor innom howstuffworks.com, elfa sine faktasider og forumet her for å hente inn litt basic info.

 

Så var det bare å hoppe i det.

 

 

panel5.jpg

 

 

Jeg tegnet opp de punktene det var, eller hadde vært lednigner, og forsøkte å pusle det sammen slik at alle delene var festet til hverandre.

 

 

panel6.jpg

 

 

Elektronikken gikk på 5V, og med mye testing foran meg laget jeg likegodt en 5V strømkilde med et par tilpassinger til mitt bruk.

 

Som utgangspunkt for den, brukte jeg et gammelt adapter som ikke var i bruk. Det leverte 5V, og var lite og snertent.

 

Tilpassinga var jo egentlig bare å lage en lett tilgjengelig av og på bryter, og å sette på en kontakt for å lettere kunne koble på forskjellige ting. Mens jeg var i farta, laget jeg en sak med en rheostat på også. Ddet er jo greit å kunne senke strømmen av og til når man tester.

 

 

panel7.jpg

 

 

Jeg har flere av hun-kontaktene, så man slepper jo å styre så fælt når man skal ha strøm på testobjektet-

 

 

panel8.jpg

 

 

Det er fire brytere på saken - start og stopp i hver sin retning. Startbryterene skal jeg montere på utsiden av lokket, så ledningene til disse måtte forlenges. I tillegg måtte jeg bruke en annen type mikrobryter. Siden jeg har tenkt å ha lys bak knappene la jeg like godt opp ledninger til to leds også. Det er jo så praktisk å bruke en liten stump av en nettverkskabel (den har jo åtte ledninger som passet perfekt for meg).

 

Den svarte ledningen fra motoren til kortet skal ikke være slik. Den trenger jo ikke å være så lang i det hele tatt.

 

Mine bekymringer var unødvendige, jeg fikk det til å virke med èn gang.

 

Vel, det var vel dagens oppdatering.

 

panel9.jpg

Lenke til kommentar
btw. hvor ligger west systems? er de i oslo eller må man bestille over nett?

 

 

West Systems ligger i Fyrstikkbakken 2Fyrstikkbakken 2 i Oslo.

 

 

hvor får dere tak i motoren?

 

Det er for mye forlangt at dere husker alt jeg har skrevet tidligere, så jeg repeterer at jeg har rasket ut innmaten til en sak som man legger mobiltelefonen oppi. Når telefonen ringer, reiser den opp telefonen med hjelp av bla. elektromotoren.

 

Når det gjelder kravet ditt til noe større og kraftigere tror jeg at jeg for min del raskt hadde nærmet meg en solid over-kill. Luken veier svært lite og er mindre enn 15x15cm.

 

Motoren bråker riktignok litt. Foreløpig er jeg nesten glad for at en slik ubrukelig gjenstand ikke er laget med høyere kvalitet og flid, hehe! Hvis jeg etterhvert finner ut at lyden irriterer meg, kan jeg jo bare bytte den ut med noe bedre.

Endret av karamba
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...