Gå til innhold

Prosjekt nr 2 (oppdatering 27.02. 2005!)


Anbefalte innlegg

Det går litt treigt med oppdateringene, men det jobbes.. Jeg håper på å få startet med litt forsiktig montering i morgen. Jeg har funnet ut at jeg sannsynligvis er tjent med å lage den hk-rammen først, selv om jeg klør i fingrene for å få begynne på eksteriør-delen..

 

En ting kan man si om de tradisjonelle kabinettene; det er et velprøvd design. Det er ikke så stor tvil om hvor de forskjellige HW-delene skal sitte, de har liksom sin plass. Nye løsninger skaper nye problemer. Jeg er spent på hvordan mine løsninger vil virke..

 

Til helgen er det lønning. Da får jeg vel gå til innkjøp av en EVO 240. Jeg håper dette er er trygt kjøp (noen som har erfaringer med denne?). Som jeg tidligere har nevnt har jeg ikke så stor erfaring med vannkjøling, men jeg håper at jeg skal få tilstrekkelig med kjøling dersom jeg kjører to 120mm på lavt turtall på denne radiatoren.

 

Jeg skal ta flere bilder snart når jeg får satt sammen et par komponenter, for håpentligvis i løpet av de nærmeste dagene.

 

Vanntanken har jeg tenkt å bygge selv, av plexi med bladsølv-detaljer... Kanskje jeg får tatt bilder av dette også denne uken..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da får jeg vel gå til innkjøp av en EVO 240. Jeg håper dette er er trygt kjøp (noen som har erfaringer med denne?)

både koffe og lazerhawk, to gode venner, har evo 240. Og alt jeg har hørt er skryt! Jeg tror alle i evo serien er geniale, og lite problemer... Eneste er at du kan måtte borre noen hull for å feste den, det kommer bare hull på den ene siden... spør koffe... ;)

Lenke til kommentar

Har laget nytt oppsett for hw, nå med vanntank, pumpe og strømforsyning (radiator og vifter er ikke med på den nye tegningen enda. Plasseringen skal være omtrent som sist, men med et mellomstykke som skråstiller radiator mot viftene). Tror dette vil fungere bedre enn det første. Det er nå bare gjort plass til to hdd`er...

 

ny1.jpg

 

ny2.jpg

Lenke til kommentar

Har brukt SketchUp 3.0. Fikk rådet fra Bamsefar som også har brukt programmet. På bit-tech sidene, i forumet en plass, fant jeg også modeller av forskjellige pc-deler som man kan laste ned og bruke. Jeg har tatt de fleste elementene derfra, men har jo også laget noen selv. Et enkelt program å lære seg. Mangler endel funksjoner, men man kan eksportere filene fra SketchUp til f.eks 3dStudioMax eller AutoCAD hvis man vil.

Lenke til kommentar

Tenkte at jeg skulle gi en ørliten oppdatering (jeg går frem med svært små skritt foreløpig) av planene, så jeg legger ut oppdaterte skisser av prosjektet med radiator og vifter. Jeg har også flytta pumpa litt lengre frem.

 

ny3.jpg

 

 

ny4.jpg

 

Bygginga har kommet i gang, i alle fall litt. Materialene har begynt å komme i hus og lønna har kommet..

 

Selve formen, som jeg tidligere laget en plastilina-modell av, blir litt annerledes enn den i utgangspunktet ble planlagt. Den må bli litt breiere av naturlige årsaker (det virker forøvrig som om alt blir breiere med tiden...).

Endret av karamba
Lenke til kommentar
du har ikke tenkt på å snu hele det brette inni maskina da?

på en eller annen ny merkelig måte...

 

*EDIT*

 

eller så kan du jo bare lage kassa lengre bakover også, så slipper det å kræsje med at den blir for bred...

He-he! Jeg har tenkt på svært mange muligheter, men jeg tror at jeg vil holde meg til denne grunnidèen.

Lenke til kommentar

Wow, begynner å bli virkelig bra dette. Gleder meg til du setter i gang.

Helt sykt design, og jeg håper du klarer å gjennomføre det, men jeg har noen små problemer med å forestille meg hvordan de benene skal klare å holde oppe denne krabaten?

Du finner sikkert på noe lurt, for dette virker veldig gjennomtenkt.

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

@jorgen...: kanskje litt stor. På tegningen er den 19x7x10 cm, altså nesten 1 liter. Det er jo et par tre ganger større enn mange av de komersielle tankene. Jeg har vurdert å lage den mindre, kanskje et par cm lavere. På en annen side er det jo ikke så mye negativt forbundet med å ha stor tank.

 

@bamsefar: Jeg har jo ikke tenkt å bruke de bena direkte, men noe i den stilen. Kanskje jeg skal forsøke å støpe dem selv. Aluminium smelter vel på ca 660 grader, så teknisk sett er det jo ingen problem... Forhåpentligvis får jeg laget bunnen denne uka.

 

Nå har jeg kappet aluminiumen til ramma. Radiatoren får de inn på Digital Impuls nå denne uka. Har begynt å klargjøre malen som jeg skal forme fugeskummet rundt.

 

Når det gjelder å lage bein som kan "holde krabaten", så tror jeg ikke at det skal så alt for mye til. Den vil nok ikke bli tyngre enn det kabinettet jeg har nå, og når man ser beina på det..

 

Har også begynt på det som skal bli en liten special feature på vanntanken i bladsølv. Det skal nok bli bra, og jeg kan vel sikkert garantere at dere aldri har sett det på en mod før. Jeg gleder meg til arbeidet, og til å vise dere det.

 

Tror det blir en fin arbeidsdag i morgen!

Lenke til kommentar

etter det jeg ser, så vil ikke vanntanken vises..

og siden du skal ha en spesiell effekt i den, hadde det ikke vært stilig å legge den der hvor det går innover.. (den stripen)

og så kan du jo i tillegg lage den i plexi, og belyse den med leds for en fet effekt...

 

ver vel litt vanskelig å forstå, men jeg har ikke mulighet til å legge ut bilder nå...

Lenke til kommentar
etter det jeg ser, så vil ikke vanntanken vises..

og siden du skal ha en spesiell effekt i den, hadde det ikke vært stilig å legge den der hvor det går innover.. (den stripen)

og så kan du jo i tillegg lage den i plexi, og belyse den med leds for en fet effekt...

Det er litt grove skisser som er lagt ut så langt. Litt av tanken vil vise i front. Det er meningen det. den vil ha deler av den fremste veggen blottet. I den vil det være støpt inn initialene mine i bladsølv i plexi, belyst med leds. Sitter og sager litt nå. Enkelte ting tar litt lengre tid enn planlagt, men prosjektet blir klarere og klarere.

 

@rlz: Det er jo ikke meningen at det skal ligne på den. Det vil du se om en stund, men tar det som et kompliment likevel! :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...