Gå til innhold

Hjelp, hardisk crash?


Anbefalte innlegg

Vet jeg har spurt under Annet om software, men ikke noe spess hjep å få. Så jeg prøver her!

Hvis en slår på en datamaskin og den ikke kommer inn i programmene. Bare står å jobber, kan det være hardisken som har tatt kveld? Hva annet kan være galt...

Altså det går an å slå på maskinen, men den "jobber ikke" slik den gjør når den skal inn i windows og på skjermen står det power saver...

 

Altså. Jeg slår på maskinen. Vanligvis begynner den å kverne og jobbe og tekst kommer fram på skjermen. Nå slår jeg den på, viften går men det er ikke noe tegn til jobbing og skjermen er sort og står i power save modus...

Jeg kommer ikke inn på en dritt, hvis du forstår...

Det er for øvrig en 99 IBM aptiva med win 98 SE.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kan hørest ut som windows kanskje kan trenge en reinstall.

win95 og win98 trengte det en gang i blant.

Les nå bare posten hans en gang til du... ;)

 

Trådstarter: Det du opplever nå er svært vanlig når cpu eller hovedkort er overklokket, og maskinen ikke vil starte. Prøv å reset bios hvis du kan det (vanligvis bare en liten jumper du må kortslutte et par sekunder). Hvis ikke kan det virke som noe har dødd på seg, og da burde du begynne med systematisk feiltesting. Ta ut alle komponentene og koble inn en og en , og prøv å slå på systemet igjen. Hvis det DA ikke fungerer tror jeg du må ta maskinen inn til en service og få den fikset, eller sjekket for døde komponenter. Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Siden ingenting reagerer, selv ikke biosen eller post på skjermkortet dukker opp så tipper jeg det er en eller annen mer vital del som er gåen. Den første misstenkte er: PSU'en. Prøv å skift den og se om du får liv. Hvis ikke så tipper jeg at det er enten hovedkort, skjermkort, CPU, eller ram.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...