Simen1 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Jeg bruker Libreoffice Calc og har en tabell med fire kolonner: A. Dato og time, B. Import, C. Eksport. D. Netto. Regnearket har tusenvis av rader. Jeg ønsker en automatisert måte å stille opp tabellen annerledes. Jeg vil fjerne kolonne B og C så jeg kun har A og D igjen. Deretter vil jeg ha en kolonne med klokkeslett, 00, 01 .. 23. Datoene skal havne i kolonnene: A. 1.jan. B. 2.jan osv. Verdiene fra D Netto havner i cellene der dato og klokkeslett er henholdsvis kolonne og rad. Siden det er tusenvis av rader så vil jeg generere det nye oppsettet automatisk. Det kommer til å ta timesvis å gjøre manuelt så det utgår. Noen forslag til hvordan det kan gjøres raskt?
bzzlink Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Prøver å vri hodet mitt på om du kan bruke transpose funksjonen her. Men klarer ikke helt å se det for meg uten et eksempel datasett før og etter. Går utifra at du allerede har forsøkt ruten med å ta ut dataene i .csv, lastet opp til KI er og bedt dem gjøre endringen?
Simen1 Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden (endret) bzzlink skrev (12 minutter siden): Går utifra at du allerede har forsøkt ruten med å ta ut dataene i .csv, lastet opp til KI er og bedt dem gjøre endringen? Nei, det har jeg ikke. Jeg har ikke spyttet penger inn i KI og har ikke så lyst til det heller. Men gratistjenester kan være greit så lenge jeg ikke trenger å opprette konto. Før: A. Dato og time, D. Netto 1.jan.2026 kl 00.00, 123 1.jan.2026 kl 01.00, 234 ... 2.jan.2026 kl 00.00, 345 2.jan.2026 kl 01.00, 456 osv. Etter: A. Tid, B 1.jan2026, C 2.jan2026 osv 00, 123, 345 01, 234, 456 De dataene jeg skal behandle finner jeg hos statnett sine sider. De ligger rett under grafen, via linken last ned data. Diagrammet og tabellen kan stilles inn til å hente timeverdier for import og eksportav kraft de siste 5 årene. Planen er å lage et fargekart med klokkeslett på Y-aksen og dato på X-aksen for å identifisere mønstre i hvilke årstider og tider på døgnet vi importerer og eksporterer kraft. Dette gir en helt annen oversikt enn f.eks døgn-verdier som man kan hente ut fra nordpool sine data. Endret 1 time siden av Simen1
ole_marius Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) Høres ish ut som noe min veileder fra da jeg var master student lagde. Her hadde jeg loggede verdier (flere tusen rader) fra mange sensorer gjennom et helt år og måtte renske dem for å sikre timesbaserte verdier, hva som er tomme verdier etc. https://github.com/SchildCode/Time-Series-Explorer Selv om kanskje det er et par små ting du selv må gjøre, så kanskje vil dette excel arket som Peter har laget kan brukes til deler av beregningene? Endret 1 time siden av ole_marius Ordleifer
Simen1 Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden Takk, jeg skal utforske det regnearket og se om jeg kan modifisere det til min bruk.
ole_marius Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Gjør det, men vær obs på at Peter er nok noe mer excel-geni enn de fleste i og med han programerer i excel sitt backend språk for å lage dette. Så vær forsiktig da med at du ikke bryter med begrensingene til excel arket.
Zlatzman Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden En løsning som kanskje ikke er så elegant, men som burde fungere: Opprett nye hjelpekolonner der du henter ut dato (=LEFT(D2;10)) og tid (=NUMBERVALUE(LEFT(RIGHT(D2;15);2))) separat og så gjør du om datoen til verdi (DATEVALUE) og i en siste kolonne slår du sammen dato og tid (CONCATENATE) så du ender opp med noe slikt i kolonnen: 46023-0 46023-1 46023-2 46023-3 46023-4 Denne kolonnen gir deg da en unik verdi for hver kombinasjon av dato og klokkeslett. På ark 2 kan du så lage kolonnene du beskrev i førsteinnlegget. For å fylle ut riktig verdi kan du søke med f.eks. XLOOKUP. Jeg har laget en kjapp mock-up i vedlegget, men den burde sikkert ryddes opp litt. Physicalflow-2026_sample.ods 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå