Gå til innhold

Ulike skrivebordsmiljø og vindusbehandlere for Linux - Erfaringer og testdata

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oppretter en tråd der Linux-brukere kan dele erfaringer og "harde data" med skrivebordsmiljøet de bruker i "sin" Linux-distro. Typisk kan dette være beskrivelser hvordan det grafiske grensesnittet oppleves, om det passer til maskinvaren (som også fortjener en beskrivelse), men gjerne også mer konkrete harde tall på oppstartstid, RAM-bruk på tomgang, CPU-belastning på tomgang osv.

Selv om dette ikke er tråden for "Se hvor pent skrivebordet mitt er! :D", så legg veldig gjerne med skjermbilder som viser det som beskrives.

Jeg har selv tenkt å bruke en gammel laptop til å teste mange ulike skrivebordsmiljø på den samme grunnleggende distroen, og skrive litt om det i denne tråden. Laptopen er en Acer 4820TG fra 2010, med en Intel Core i5 M 450, Mobility Radeon HD 5650, 8 GB RAM, 1 TB SSD. Når jeg er ferdig med disse testene, plukker jeg ut SSD-en for gjenbruk i en nyere laptop, dersom mulig skjer det samme med RAM-brikkene, og deretter pensjonerer jeg 16-åringen :mellow:

Litt avhengig av hvor mange som henger seg på, er det mulig at jeg lager en oppsummering i denne førsteposten etterhvert.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Openbox (wiki) er en vindusbehandler, og ikke et egentlig fullstendig skrivebordsmiljø. Det vil si at samtidig med at Openbox startes, må det være på plass konfigurasjonsfiler som sørger for at en del andre apper starter samtidig - typisk en oppgavelinje (panel), en menyløsning, en filbehandler og kontroller/visninger av diverse maskinvarestatus. Ellers er Openbox også benyttet som komponent i fullstendige skrivebordsmiljø.

Jeg installerte SparkyLinux 8.2 Stable (Debianbasert) med MinimalGUI. Dette MinimalGUI er altså Openbox konfigurert sammen med bla filbehandler og strømstyring fra Xfce, panel/meny er Tint2 (tror jeg) for å funke på Sparky.

Visuelt kan du velge blant noen tema på paneler/menyer, og du kan velge bakgrunnsbilde vha Nitrogen. Ønsker du en slepen design, er dette ikke det rette skrivebordsmiljøet. Det er ikke umulig å få til, men du må jobbe mye for det (søk på Youtube), dette er i utgangspunktet et ribbet oppsett som bare skal gjøre det aller nødvendigste - kjapt og med lav ressursbruk.

Openbox skal i utgangspunktet ikke ha ikoner på skrivebordet, og jeg lot det være sånn. Men det finnes selvsagt programmer for å legge ikoner der likevel, om man skulle ønske det (søk fbdesk, idesk). På sett og vis funker venstreklikk på startknappen nede til venstre som åpning av et slags skrivebord overfylt med ikoner, hvis man ønsker det... Høyreklikk åpner en meny uavhengig av hvor pilen er, og den er direkte søkbar - du slipper å navigere. Når man sitter på en laptop med touchpad er det faktisk veldig effektivt - bare trykk på høyreknappen nedenfor tastaturet og skriv noen få bokstaver for å finne appen du leter etter - og enter. Det går temmelig kjapt når man blir vant med det :)  Ellers kan man legge til app-ikoner på oppgavelinjen vja Panelbehandler.
Skjermbilde_2026-05-04_20-15-17.thumb.png.b2fd4d05550c87577832124d0ad1ea16.png

RAM-bruk ved tomgang er ca 400 MB.

CPU-bruk ved tomgang er rundt 1%.

Fra innloggingsbildet (jeg har ikke automatisk passordangivelse), der jeg velger skrivebordsmiljøet jeg ønsker å bruke, går det bare noen få sekunder (3?) fra jeg trykker enter og til skrivebordet er klart til bruk. Noen få sekunder til så er nettilkoblinger på plass.

Dette er ikke en løsning for alle. Man må akseptere å ofre en del visuelle og tilpasningsmessige muligheter som de fleste andre miljøer kan tilby. Da får man til gjengjeld et system som funker til det det skal fikse, med svært lav ressursbruk, og som dermed lar det bli igjen mer tilgjengelige ressurser for de appene du ønsker å kjøre.

• Liker 1
Skrevet (endret)

CPU: Intel i3-2310M, Intel integrert grafikk.

8GB RAM, SSD disk

Minnebruk idle etter oppstart ca 800MB (målt med htop).

Linux Mint virker helt fint på denne maskinen.

Endret av Svein M

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...