Gå til innhold

Defekt elsykkel for 2. gang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har en 4 år gammel elsykkel som nå har tatt kvelden for andre gang. Første gang var det motoren som sa takk for seg, og forhandler byttet da denne ut med en brukt, overhalt motor. Dette skjedde kostnadsfritt, men krevde litt krangling for å få gjennomslag for - de prøvde seg med at å henvise til at garantien (2 år) var gått ut og at motoren var å anse som slitedel(!).

Nå vil ikke sykkelen slå seg på i det hele tatt, noe jeg antar betyr at kontrollenheten har tatt kvelden ettersom batteriet tar lading og indikatoren på batteriet viser at det er fulladet. Så da er spørsmålet mitt hvilke rettigheter jeg har nå? Jeg er klar over at jeg er godt innenfor reklamasjonstiden på denne sykkelen, men er det nå slik at forhandleren har rett til et nytt avhjelpsforsøk eller kan jeg i utgangspunktet heve kjøpet? Jeg spør fordi jeg vurderer å be om heving dersom jeg har rett på det mtp. at jeg ikke har voldsom tillit til kvaliteten på denne sykkelen etter to totalhavari på under 2 år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ser at det siden 2024 er strammet inn til kun ett reparasjonsforsøk for samme feil.

https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/ny-lovendring-gir-deg-bedre-forbrukerrettigheter/#:~:text=Nå får selger bare ett reparasjonsforsøk. En,reparasjonsforsøk selger har rett til å gjennomføre.

For produkter kjøpt før 2024 så gjelder gamle regler om to reparasjonsforsøk for samme feil.

Bevisbyrden ble også endret til fordel for kjøper i 2024, slik at selger nå må bevise brukerfeil, ytre skade el lign. (Tidligere gjaldt det at ved garanti så måtte selger bevise brukerfeil el lign og ved reklamasjon så måtte kjøper bevise/sannsynliggjøre produktfeil, så antar dette gjelder for elsykkel kjøpt for 4 år siden)

Her er det ulike feil, så selv etter nye regler vil de ha ett forsøk vil jeg tro.

Om fb-grupper eller forum omtaler den feilen du har fått som vanlig så stiller du sterkere.

Endret av Rune_says
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Greit nok med skepsis til kvalitet på sykkelen. Men det ville jeg sagt om forhandler også når de kun gir deg en brukt overhalt motor. Hev kjøpet tvert hvis du har mulighet synes jeg..

Skrevet (endret)

Forhandler kan reparere produktet ved reklamasjon på denne feilen. Reklamasjonstiden er 5 år. Dette er første forsøk på å rette feilen siden det ikke er den samme feilen som sist.

Endret av Svein M
Skrevet
Sovna skrev (1 time siden):

Greit nok med skepsis til kvalitet på sykkelen. Men det ville jeg sagt om forhandler også når de kun gir deg en brukt overhalt motor. Hev kjøpet tvert hvis du har mulighet synes jeg..

I dette tilfellet var det en sensor i motoren som hadde gått, men pga. jeg bruker sykkelen daglig til pendling var det raskere å bytte ut hele motoren - som de hadde liggende - kontra å bare bytte sensoren som de ikke hadde inne. Motoren de satte inn hadde også gått betraktelig færre km enn den gamle, så akkurat den løsningen de endte opp med å tilby der var jeg fornøyd med. Det var mer at jeg i det hele tatt måtte krangle som jeg reagerte på da. Men nå er jo bekymringen heller at det første som kommer til å skje når sykkelen bikker 5 år er et nytt totalhavari.

Svein M skrev (30 minutter siden):

Forhandler kan reparere produktet ved reklamasjon på denne feilen. Reklamasjonstiden er 5 år. Dette er første forsøk på å rette feilen siden det ikke er den samme feilen som sist.

Jepp. Servicetime er nå bestilt, så får vi tro de ikke prøver seg på krangel denne gangen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...