Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Pågrepet pga Overgrepsmateriale

MAtroxX

Anbefalte innlegg

Skrevet

Velger å skrive denne tråden via min profil her på diskusjon.no 

Siktete i saken er en andrepart 

vedr sak: personen ble oppsøkt av politi og ble opplyst om mistanke om oppbevaring, produksjon og deling av overgrepsmateriale 

siktede ble direkte fraktet i arrest i samme stund som da siktede sin bopel ble gjennomgått for funn av siktede sinn anklagelse vedr. overgrepsmateriale 

siktede var i arrest i 27 timer i påvente av å bli avhørt av en politi jurist. 
møte ble avlagt med siktedes tildelte advokat 

etter avhør ble siktede satt i arrest igjen for deretter å bli fraktet til Bergen fengsel for varetektsfengsling 

siktede satt i varetekt i 4 uker og slapp deretter ut

siktede har tilstått alle tiltaler mot hen, siktede har lagt alle kort på bordet og prøvd å si i utvidet avhør hva omfang besittelsen var på. 
siktede sa det var trolig hundre bilder og 30 videoer 

granskning gjennom alle siktede sine media apparater og online lagring viste til 136 bilder og 27 videoer som tydelig viser grovt overgrep mot barn og mindreårige 

det er nå ca 11 måneder siden siktede ble arrestert 

spørsmålet mitt til noen av erfaring og kan slike saker blir da:  

er sakens tid før retsdom formildende etter ca 1 år ligge tid ? Eller skal ligge tid i saken være lengre før evnt noe formildende begrep kan brukes 

Siktede er også veldig undrende om omfang av besittelsen har en stor eller liten betydning i.h.t den eventuelle strammedomen (fengsel tid) 

som nevnt har siktede uforbeholden tilståelse fra første stund av 

overgrepsmateriale er ekstremt straffbart og har blitt betydelig strengere straffer gjennom årene. Det er umoralskt og mange lidende offere i dette miljøet, ikke minst at det ofte kan være en avhengighets sykdom 

Jeg har ingen juss erfaring 

Jeg er bare en bilmekaniker med lese og skrivevanskelig🤠 så beklager på forhånd om det er par hundre skriveleifer her

Videoannonse
Annonse
Gjest c35e4...9af
Skrevet

Har siktede en advokat vedkommende kan spørre? Saken virker litt for alvorlig til å spørre om hjelp på et forum.

Anonymous poster hash: c35e4...9af

Skrevet

Som jeg har skrevet så har siktede 

fått utdelt en advokat 

saken er alvorlig såklart, men når en lager en tråd i ett juss forum så er det for å se om noen med erfaring i det spesifikke temaet. 

siktede har såklart rådført seg meg sin advokat, men er ikke altid at en enkelt advokat nødvendigvis har de rette svarene eller forventninger til evnt. Rettslig straffe tid 

• Liker 1
Skrevet
3 minutes ago, MAtroxX said:

siktede har såklart rådført seg meg sin advokat, men er ikke altid at en enkelt advokat nødvendigvis har de rette svarene eller forventninger til evnt. Rettslig straffe tid 

Men dei har langt betre forutsetninger enn tilfeldige personer på eit forum, som ikkje kjenner detaljane i saka. 

• Liker 4
Skrevet
barfoo skrev (3 minutter siden):

Men dei har langt betre forutsetninger enn tilfeldige personer på eit forum, som ikkje kjenner detaljane i saka. 

Da alle detaljer i saken er beskrevet i tråden her, forstår jeg at tråden her på juss avdeling ikke bar frukter 🤠

En advokat har såklart mye erfaring og kan stipulere mye basert på sitt yrke og lignede saker advokaten har hatt tidligere 

forsøket med denne tråden var å se om forumets klientell hadde noen erfaring eller lignede opppevelser de kunne referert til. 

Gjest 5063d...3ad
Skrevet

Av erfaring må det bikke 12-måneders liggetid før det vil være formildende, uten særlig fremgang i saken fra påtalemyndighetens side.

Anonymous poster hash: 5063d...3ad

Skrevet
5 hours ago, MAtroxX said:

Da alle detaljer i saken er beskrevet i tråden her

Nei, alle detaljer er ikkje det. T.d. punktet om produksjon er ikkje utdjupa. Grovhet er heller ikkje utdjupa; forskjellen på å filme elles frivillig sex med sekstenåring og overgrep mot femåring er potensielt mange års fengsel. Behov for identifisering av ofre e.l. kan ha ført til at saka tok tid uten at det var liggetid også.

• Liker 4
Skrevet (endret)
MAtroxX skrev (17 timer siden):

granskning gjennom alle siktede sine media apparater og online lagring viste til 136 bilder og 27 videoer som tydelig viser grovt overgrep mot barn og mindreårige 

(...)

spørsmålet mitt til noen av erfaring og kan slike saker blir da: 

er sakens tid før retsdom formildende etter ca 1 år ligge tid ? Eller skal ligge tid i saken være lengre før evnt noe formildende begrep kan brukes 

Siktede er også veldig undrende om omfang av besittelsen har en stor eller liten betydning i.h.t den eventuelle strammedomen (fengsel tid)  

Ved utmåling av straff vil flere momenter ha betydning:

-Grovheten (dette vet du ikke, ettersom du ikke har sett materialet selv)

-Omfang (hvor mange bilder/video). Du vet noe av dette, men du vet ikke hvor lange disse videoene er.

-Om noe har vært delt med andre (det skjer automatisk om man laster ned via torrent, f.eks.) Du vet kanskje ikke om han aktivt har delt filer med andre.

-Hvor lenge nedlasting og oppbevaring har pågått, og om han har sett på/åpnet filene gjentatte ganger.

Jeg tenker det er nedlasting av et visst omfang. Straffen er helt umulig å spå når det er mange ukjente detaljer her.  Det blir uansett straff en del måneder. Potensielt over et år.

Umiddelbar tilståelse reduserer straffen. Liggetid på flere måneder vil også redusere straffen. Om samlet liggetid er over 12 mnd vil det være EMK-brudd, noe som ytterligere reduserer straffen. Men at etterforskningen tar tid behøver ikke bety at det er liggetid. Du vet ikke om saken har ligget urørt, eller hvor lenge. Disse spørsmålene kan advokaten finne ut av.

Endret av Donkey Kong
Skrevet
barfoo skrev (1 time siden):

Nei, alle detaljer er ikkje det. T.d. punktet om produksjon er ikkje utdjupa. Grovhet er heller ikkje utdjupa; forskjellen på å filme elles frivillig sex med sekstenåring og overgrep mot femåring er potensielt mange års fengsel. Behov for identifisering av ofre e.l. kan ha ført til at saka tok tid uten at det var liggetid også.

Produksjon, slik de fleste forstår det, er neppe en del av anklagen. Ordet "produksjon" er nevnt i straffeloven 311, og vil ofte følge med på siktelsen. Om det var filmet aktivitet med barn ville siktelsen vært wn annen, for eksempel overtredelse av 299.

• Liker 1
Gjest 74986...83f
Skrevet
MAtroxX skrev (19 timer siden):

Nei, dette er ikke uvanlig tidsbruk fra en sak blir anmeldt til den er ferdig etterforsket. Så ingen grunn til  være formildende. 

Den beste kilden til å kunne si noe om straffenivået her, er siktedes egen advokat, som kan detaljene i saken. Hadde bedt din bekjente om å snakke med sin advokat. 

Anonymous poster hash: 74986...83f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...