Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan man ha flere fremtidsfullmakter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker at man har en som gjelder bank, abonnement og andre offentlige ordninger, som er formell. Mens en annen kanskje tar for seg personlige forhold som hvordan man ønsker bli behandlet dersom forskjellige scenarier av ulike sykdommer, hvem som skal følge til lege osv. da dette er litt mer personlig og ikke at strømleverandøren ikke trenger vite dette her.

Hvordan ordner folk dette i praksis?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Statsforvalteren skal stadfeste en fremtidsfullmakt dersom vilkårene for at den skal tre i kraft er oppfylt. Loven inneholder ingen begrensninger på hvor mange fretidsfullmakter samme fullmaktsgiver kan gi. Men det kan være mer praktisk å utstede én fullmakt med flere fullmektiger som kan opptre uavhengig av hverandre. 

Skrevet

Jeg holder på å skrive fremtidsfullmakt selv, og synes det kan virke litt kronglete å ha flere fremtidsfullmakt. Er det ikke mer praktisk å ha bare en og stipulere hva som skal skje med økonomi, eiendommer (herunder bil(er), hus, / leilighet, hytte? 

Skrevet
ilpostino skrev (20 minutter siden):

Jeg holder på å skrive fremtidsfullmakt selv, og synes det kan virke litt kronglete å ha flere fremtidsfullmakt. Er det ikke mer praktisk å ha bare en og stipulere hva som skal skje med økonomi, eiendommer (herunder bil(er), hus, / leilighet, hytte? 

Jo, men jeg sliter med at alle offentlige instanser, strømleverandører, netflix osv. skal kunne "se" mine ytterst private ønsker og anliggender. 

Skrevet

Ting som "hvordan man vil bli behandlet med tanke på personlige sykdommer" har i og for seg ingenting i en fremtidsfullmakt å gjøre, fordi det er instrukser til fullmektigen om hvordan oppdraget skal utføres. Det kan man ta ut og ha i et eget dokument. 

Det som må være en del av fremtidsfullmakten (vgml § 80) er hvilke områder fullmektigen har lov til å ivareta dine interesser på. Hvordan vedkommende skal gjøre det er ikke en nødvendig del av fullmakten og bør heller ikke være det. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...