Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rettigheter til arv halvsøsken

Gjest 9b033...6ce

Anbefalte innlegg

Gjest 9b033...6ce
Skrevet

Hei eg har ett spørsmål om arverett :)

Onkelen min er død, faren min var halvbroren hannes på far siden (Faren min er også død)

Onkelen min har i tilegg 2 halvbrødre og ei halvsøster på mor siden (Disse lever enda)

Han hadde ingen unger selv

Det eg lurer på er om eg stiller på lik linje med dei gjenlevende halvbrødrene/halvsøstrene når det gjelder arv? 

Eller kommer eg lengre bak i køen siden faren min er død (Halvbroren til onkelen min på far siden)

Testamente er ikke skrevet.

Håper noen kan hjelpe med dette :)

Anonymous poster hash: 9b033...6ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan tenke ar arv til søsken går via foreldre. (Søsken arver ikke i det hele tatt hvis foreldre er i live) 

Personen sin arv fordeles først 50/50 på hver av foreldrene. Også fordeles det ned på foreldrenes barn/linjer. 

Så hvis foreldrene er døde så går det til søsken. (Og hvis en av foreldrene er døde så går halvparten til den forelderen som lever, og halvparten til barna til den forelderen som er død. Eventuelt videre opp dennes foreldres forelder hvis man ikke har noen andre barn)

I praksis så kan du tenke på arv som noe som kun skjer mellom foreldre og barn, også kan du utlede hvordan søsken, søskenbarn, onkler osv arver med tanke på dette. 

(Rekkefølgen er likt på alle barn, (og videre til barns barn hvis barnet er død før forelder), hvis man ikke har barn fordeles 50/50 mor og far,

Så halvparten av arven skal fordeles på hver side. 

Så hvis han kun har ett halvsøsken på farssiden og 3 halvsøsken på morsiden siden så arver halvsøsken på farssiden 50%, og hvert av halvsøsken på morsiden arver 1/6. 

Hvis du er eneste barn av din far så arver du 100% av det som ville tilfalt din far. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...