vegaast96 Skrevet 5. mars Skrevet 5. mars (endret) Jeg har et utelys med LED-stripe der driveren mest sannsynlig har gått i stykker. Jeg måler ca. 235 V fram til driveren, men bare 0.7 V etter driveren, så jeg antar at driveren er defekt. Har totalt 6–7 slike lys med samme løsning, og på tre år har to sluttet å fungere. Jeg mistenker at det kan skyldes litt dårlig montering som har ført til fukt i LED-stripen eller driveren. Driveren som står der har disse spesifikasjonene: Input: 220–240 V AC Output: 200–350 V DC Current: 3.5 A Jeg lurer derfor på hva som er beste løsning: Finne en tilsvarende LED-driver (3500 mA constant current). Jeg sliter litt med å finne en som ligner. Bytte til vanlig 24 V LED-stripe med 24 V strømforsyning i stedet. Legger ved bilde av den gamle driveren. Endret 5. mars av vegaast96
SirAmp Skrevet 5. mars Skrevet 5. mars Ser ut som en China special, tipper dette bare er en likretter, prøvd å bryte den opp og se hva som er inni?
vegaast96 Skrevet 5. mars Forfatter Skrevet 5. mars SirAmp skrev (1 time siden): Ser ut som en China special, tipper dette bare er en likretter, prøvd å bryte den opp og se hva som er inni?
SirAmp Skrevet 6. mars Skrevet 6. mars yep, ser ut for meg som en likretter, med 4 dioder, og en sikring øverst til høyre på bilde nr 2, ohmet den? 1
sedsberg Skrevet 6. mars Skrevet 6. mars Det ser ut som en "capacitive dropper". En av de billigste, enkleste, simpleste og potensielt farligste strømforsyningene. 2
Bjerknez Skrevet 6. mars Skrevet 6. mars (endret) Tenker nok jeg vill investert i nye led her inkludert strømforsyner. Den er så ganske suspekt ut. Hva slags led er det snakk om? Endret 6. mars av Bjerknez
vegaast96 Skrevet 6. mars Forfatter Skrevet 6. mars Er utendørs ledstripe, står 230v på stripen. Er det en trygg måte å få koblet om uten å bytte alt? Er fort 50m+, så det koster en del å endre. 1
J-Å Skrevet 6. mars Skrevet 6. mars (endret) Det er vanskelig å finne ferdige, sikre strømforsyninger til denne. Denne kan kanskje brukes, men det er høy pris. EDIT: Kanskje denne? https://www.ledonline.no/gelia-worklight-stromkabel-m-likeretter.html Jeg er ellers litt skeptisk til å ha 230V DC på en utendørs LED stripe. Her er antagelig mange LED koblet i serie, nesten som gamle juletrelys. Kanskje de kan deles opp i seksjoner og parallellkoblies, slik at de kan forsynes for eksempel med 24V, slik Philips bruker i utendørs HUE. Endret 6. mars av J-Å
Bjerknez Skrevet 6. mars Skrevet 6. mars Litt usikker på hva som betegnes som kostbart her, men sjekk ut Govee outdorr permanent led pro. Koster 3-4.000 kroner hvis du skal ha 50 meter, men da har du alle regnbuens farger, appstyring og full pakke. Jeg personlig hadde ikke brukt noe energi på de utelysene det snakkes om her vertfall.
vegaast96 Skrevet 6. mars Forfatter Skrevet 6. mars Takk for tips, da gir jeg opp eksisterende ledstriper som ikke fungerer. Tenker å kjøpe ledstripe 24v med driver, så jeg kan bruke eksisterende strømkabel.
Bjerknez Skrevet 6. mars Skrevet 6. mars vegaast96 skrev (12 minutter siden): Takk for tips, da gir jeg opp eksisterende ledstriper som ikke fungerer. Tenker å kjøpe ledstripe 24v med driver, så jeg kan bruke eksisterende strømkabel. Kjøp noe skikkelig når du først kjøper. Litt kjipt og strekke 50 meter halveis rundt huset for så og gjøre det samme igjen neste år. Også gjør det ingenting om du bruker noen ekstra kroner på en god og litt overdimensjonert strømforsyner.
Professor Balthazar Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars vegaast96 skrev (På 6.3.2026 den 15.14): Er utendørs ledstripe, står 230v på stripen. Er det en trygg måte å få koblet om uten å bytte alt? Er fort 50m+, så det koster en del å endre. En LED-stipe på 50 meter er ikke vanlig. Har du flere bilder av anlegget? At diveren er brent lover heller ikke godt. Har elektrikkeren lagt igjen noen dokumentasjon av installasjonen? Hvordan er kursen sikret?
vegaast96 Skrevet 11. mars Forfatter Skrevet 11. mars Fant ut at denne blir brukt for å gjøre om fra AC til DC, https://www.etman.no/tilkoblingssett-led-strip-230v Noen få av ledstripene bruker en 24v driver, men de fleste er såpass lange at 230v er mest fornuftig å bruke. Er ikke noe dokumentasjon dessverre. Alle utelys går på en kurs og blir styrt av og på via en plejd bryteraktuator. Har fått byttet ut flere av koblingsboksense siden de var slurvete montert, kablene lå i spenn og den var ikke tett. Merket at sikringen gikk på noen regnværsdager grunnet fukt mest sannsylig i wago/i overgang inn til ledstripen. Har vært stabilt siden jeg fikset det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå