Gå til innhold

Hvor avansert er Fireworks?


AK47

Anbefalte innlegg

Jeg har nå en demoversjon av Fireworks, og ønsker å utnytte den godt i løpet av de kommende 30 dagene (28 igjen!!!)

Spørsmålet er sikkert dumt, men jeg er ny på dette området: Kan jeg bruke Fireworks til å lage f.eks flash-spill, eventuelt animerte flash-filmer?

Eventuelt: Hva slags program bruker jeg til å lage slikt? Kan noen eventuelt fortelle meg hvordan jeg går fram i Fireworks? Komandoer jeg bruker osv.

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Director 8.5 er mer avansert en flash.. Du har et eget programmeringsspråk så du kan lage dine egne funksjoner og egenskaper til omtrent alt.

Lingo heter språket og er veldig likt vanlig engelsk.

Ligger mange ferdig programmerte i selve programmet så en kommer langt uten å kunne lingo (som jeg).

Programmet er lagt opp og minner litt om flash så overgangen er ikke så veldig stor vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Innholdet er absolutt aktivt, men alt foregår på klienten så du trenger ingen serverlisenser for hverken flash eller director. Samme prinsipp som med java-applets, du kan bruke en hvilken som helst web-server.

 

Til å lage flash-animasjoner vil jeg forøvrig anbefale enten Macromedia Flash eller Adobe Livemotion. Hvem av de som er best kommer litt an på hva du er vant til - Flash er mer avansert (spesielt med tanke på programmering), mens Livemotion kanskje er lettere for nybegynnere, særlig hvis man er vant til andre Adobe-programmer som Photoshop/Illustrator. Jeg foretrekker personlig å bruke Flash.

 

Director er i de fleste tilfeller overkill, det er riktig at den har mer avanserte muligheter til programmering, pluss bedre støtte for video/lyd, men de aller fleste vil klare seg i massevis med Flash. Flash har utviklet seg enormt de siste årene, mens Director virker litt gammeldags. Stadig flere websider som inneholder spill og annet interaktivt materiale bruker Flash istedenfor Director/Shockwave. En av grunnene er at "alle" har flash-plugin, mens shockwave ofte må lastes inn og ikke alle brukere gidder dette. En annen er at Flash faktisk har blitt ganske så bra å programmere i etterhvert. Hvis du venter et par uker så kommer Flash MX, og den skal visst være mye bedre på programmering. En annen ting er at animasjonsmulighetene er adskillig bedre i Flash, så hvis man skal bruke Director må man kanskje ha Flash i tillegg, og det blir $$$.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...