Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Greit å jekke her? Ulyd

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Skulle bytte bremseklosser på bilen til en venn. Var noe sidetrinn som gjorde det vanskelig å jekke på jekke punktet med en garasjejekk. Så jekket på markert område på bildet. Tenkte det var greit. Fikk ikke byttet klossene da feil type var sendt. 

Merket ved kjøring at bilen begynte å lage klunkelyder. Litt sånn metall mot metall dunk ved gasspådrag på ugjevn vaskebrettvei. 

Kjørte bilen inn i garasjen igjen for å finne ut hvor det kommer ifra. Stakk et flatjern over punktet jeg jekket på å framkalte både lyden og slarken som var der.

Snakket med 2 mekanikere over Messenger som mente oppgitt jekke punkt var ok. 

Han ene mekaniker sa de foringene der har nok nådd sin levetid. Siden det ikke er min bil føler jeg litt skyld her da lydene kom etter jeg har jobbet på bilen.

Nissan Qashqai 

PXL_20260206_153130486~2.jpg

PXL_20260206_160044252.MP~2.jpg

Endret av Labelle
  • Labelle endret tittelen til Greit å jekke her? Ulyd
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Steder hvor bærende komponenter som travers, bærearmer og hengerfeste og denslags er boltet fast er normalt helt greit å løfte på.

Feil løfting vil nok ikke ødelegge foringer. Faren er mer om man å bøyer eller punkterer karroseriet. Om du har løftet på den bolten uten å bøye traversen er det ikke løftingen som har ødelagt noe.

Endret av MailMan13
  • Liker 1
Skrevet

Litt vanskelig å se hva som er hva, men hva er over den røde ringen, en annen foring, eller motorfeste?

Jeg tror, ut fra hva jeg ser, at jeg ville gjort det sånn ved løfting av denne bilen, lagt en bit 2-tom-4 på den gule ringen og så jekket midt på den. Men det er mulig jeg hadde funnet andre og bedre alternativ ved å se bilen live.

Spoiler

qashqai.thumb.png.93ead9b72cc64054412c8d5912120e08.png

Skrevet
kremt skrev (49 minutter siden):

Litt vanskelig å se hva som er hva, men hva er over den røde ringen, en annen foring, eller motorfeste?

Jeg tror, ut fra hva jeg ser, at jeg ville gjort det sånn ved løfting av denne bilen, lagt en bit 2-tom-4 på den gule ringen og så jekket midt på den. Men det er mulig jeg hadde funnet andre og bedre alternativ ved å se bilen live.

Vis skjult innhold

qashqai.thumb.png.93ead9b72cc64054412c8d5912120e08.png

Motoren blir såpass mye lengre frem at er nok ingen motorfeste der. Ene mekanikern sa det mest sannsynligvis var foringen i traversen som var klar for utskifting ut ifra bildene.

PXL_20260206_202516580~2.jpg

PXL_20260206_202549814~2.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...