Tangent Skrevet 31. januar Skrevet 31. januar (endret) Har WInamp 2.81 + plugins på stue-PC'n/mediasenteret. Fra skjermkortet går det en HDMI-kabel rett til TV. Fra TV går det optisk kabel til forsterkeren slik at jeg kan få lyden over anlegget hvis jeg vil det. Dette har fungert glimrende i alle år. Når jeg åpner Winamp'en så kliner deg seg opp på skjermen slik jeg vil ha den. Ikke det at det betyr noe, men PC'en er et mini-ITX kabinet som setter litt særere krav til skjermkortet, så jeg har i 7-8 år hatt et nVidia 1070 mini skjermkort her, som også har fungert glimrende til å kjøre Occulus Rift VR-settet ved behov. Nå i høst byttet jeg ut det gamle 1070 skjermkortet med et nytt 4060Ti, nettopp for kanskje å få litt mer sus i serken ved gaming, greit nok det. Problemet er at etter bytte av skjermkort, får jeg ikke lyd fra Winamp når jeg vil spille musikk, men Windows Mediaplayer og VLC fungerer fremdeles. Hva kan ha skjedd ? Jeg byttet ikke drivere til skjermkortet (de var de siste ved skjermkortbytte), og i såfall ved oppdatering av drivere, velger jeg alltid alle og Clean Install. Så nå lurer jeg rett og slett på om det er en konflikt med lyddriveren til nVidia. Setter jeg i det gamle 1070 kortet, får jeg lyd fra Winamp,men ikke fra 4060Ti kortet ved bruk av samme lyddriver. WMP og VLC fungerer uansett scenario.... Hva kan dette være? Endret 31. januar av Tangent
Thor. Skrevet 31. januar Skrevet 31. januar (endret) Jeg antar Windows 11 nå. Siden andre programmer sender lyd til riktig sted så ville jeg sjekket dette: Trykk på start-knappen og søk etter "volume mixer" Bla ned til apps og finn Winamp. "Pil ned" knappen helt til høyre for Winamp Er denne satt til riktig enhet? Er volumet her satt til et fornuftig nivå (eks 100)? Edit: Legger ved et AI forslag (teksten under er AI generert, jeg får ikke sjekket at innstillingene eksisterer): Quote 1) Winamp sender lyden til “feil” avspillingsenhet etter GPU-bytte Symptom: Winamp spiller (teller går), men ingen lyd. Andre apper spiller ok. Sjekk / fiks Start Winamp → Options → Preferences → Plugins → Output Bytt til DirectSound output (ofte out_ds.dll) hvis du står på WaveOut (out_wave.dll). Trykk Configure: Velg eksplisitt riktig enhet, typisk noe som ligner “NVIDIA High Definition Audio / HDMI / TV” (ikke “Default” hvis “Default” virker buggy). Slå av evt. “Hardware acceleration” i output-config hvis den finnes. Endret 31. januar av Thor.
Tangent Skrevet 31. januar Forfatter Skrevet 31. januar Glemte å si at jeg har W10 pro. Ikke det at det betyr noe. Har også Winampen på jobb laptop'en som har W11. Alt funker helt greit. Har winamp på 3 maskiner i huset som kjører W10 pro med utvidet lisens for oppdateringer. Alt fungerer helt prikkfritt på guttungens og min kontor-PC. Det er bare stue-PC'n som ikke vil gi lyd til fra Winamp ved oppgradering til nytt skjermkort. Ved bytte tilbake til det gamle 1070 så er det tilbake til normalen. Putter jeg inn 4060Ti kortet, gir ikke Winamp lyd fra seg...... Og det ved bruk av samme driver og selvfølgelig omstart av maskinen.....
Thor. Skrevet 31. januar Skrevet 31. januar Igjen: Mulig Winamp prøver å bruke 1070 som lydenhet selv om du har byttet, så du må manuelt veilede den til riktig enhet å sende lyd til. Kanskje fresh install hjelper? (husk backup først av innstillinger og plugins)
sedsberg Skrevet 31. januar Skrevet 31. januar (endret) Du kan sette lydenhet manuelt til hva enn du vil i instillingene til Winamp. Du kan også prøve Winamp 5.8. Den er mye nyere og så og si identisk til 2-ern. Endret 31. januar av sedsberg 1
Tangent Skrevet 31. januar Forfatter Skrevet 31. januar Kan ikke skjønne at å velge lyddriver inne i Winamp skal ha noe å si. I alle tilfelles står den på "primær" lyddriver slik den gjør på de 2 andre maskinene i huset. Selv om jeg bytter skjermkort (som lyden går via til TV), så endrer ingenting seg i Winamp. Alle instillinger er de samme uansett skjermkort. Selv lydinstillingene på symbolet ved klokka er de samme. Det virker som at når jeg får på 4060Ti kortet, så vil ikke maskinen la lyden fra Winamp gå gjennom lydkortet, eller at hardwaren i skjermkortet ikke vil la lyd fra winamp passere....
Tangent Skrevet 31. januar Forfatter Skrevet 31. januar 1 hour ago, Thor. said: Igjen: Mulig Winamp prøver å bruke 1070 som lydenhet selv om du har byttet, så du må manuelt veilede den til riktig enhet å sende lyd til. Kanskje fresh install hjelper? (husk backup først av innstillinger og plugins) Winamp er installert på nytt flere ganger. Selv med registeropprydding for alle referanser til winamp før ny install. Den fungerer knirkefritt på 1070 kortet, men så fort 4060Ti kortet kommer inn, så blir det tyst.
sedsberg Skrevet 31. januar Skrevet 31. januar Winamp er litt spesiell. Spesielt 2-ern, siden den er veldig gammel.
Tangent Skrevet 1. februar Forfatter Skrevet 1. februar 14 hours ago, sedsberg said: Winamp er litt spesiell. Spesielt 2-ern, siden den er veldig gammel. Og fantastisk god å bruke når den funker. Elsker hvordan den kan skreddersys.....
sedsberg Skrevet 1. februar Skrevet 1. februar (endret) Ja det må vel nesten være det eneste programmet som har overlevd siden 90-tallet og fremdeles er overlegent det meste vi har i dag. Merk at det har kommet en ny versjon av 5-ern som skal være lik 2-ern, men med bedre kompatibilitet. Den er også kompatibel med plugins fra 2-ern. Endret 1. februar av sedsberg
Svein M Skrevet 1. februar Skrevet 1. februar Ser på reddit at WinAmp versjon 5.666 eller 5.9.2 anbefales. Kom over WACUP, ser ut til at de kjører WinAmp (?) https://getwacup.com/ Ellers så er der alternativer til WinAmp: https://alternativeto.net/software/winamp/?platform=windows
Tangent Skrevet 2. februar Forfatter Skrevet 2. februar On 2/1/2026 at 2:28 PM, Svein M said: Ser på reddit at WinAmp versjon 5.666 eller 5.9.2 anbefales. Kom over WACUP, ser ut til at de kjører WinAmp (?) https://getwacup.com/ Ellers så er der alternativer til WinAmp: https://alternativeto.net/software/winamp/?platform=windows Er så forelska i gode gamle 2.xx pga sin enkelhet. Jeg har akkurat de pluginsa jeg trenger for å få det til å se ut som i forrige post. Har selvfølgelig prøvd de to du nevnte, men de er ikke like enkle å få til å se ut som slik jeg vil ha det. Har på følelsen at de er litt mer "bloatware" preget eller stappet fulle av funskjoner/visualiteter som tart litt av gleden bort slik gode gamle 2.xx klarte...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå