Gå til innhold

Pomperipossa i Monismanien

Anbefalte innlegg

Skrevet
barfoo skrev (8 minutter siden):

Du vil aldri få eit skattesystem som ikkje har urettferdige elementer for enkelte. Du kan tilpasse deg skattesystemet, eller la være. Det å stappe penger i madrassa er rimelig sjelden hobby, og det er relativt marginalt problem. Du kan jo gi pengane som forskot på arv eller gave om du vil. 

Dei fleste er ikkje i posisjon der det har betydning å snakke om. Har du 10 mill i banken betaler du 81k i skatt på det. Er du i posisjon der du har skrapt sammen ti mill er neppe det eit ekstremt offer...

Av alle urettferdige utslag av formuesskatt, så er ditt det som bekymrer meg minst. Du kan fikse det om du vil, eller du kan fortsette å oppføre deg irrasjonelt. 

Du innrømmer i det minste at skatten man betaler avhenger av hvordan man bruker pengene man tjener og hvor man plasserer dem..og det er her jeg mener skatten burde være nøytral..noe den definitivt ikke er.

Uansett..jeg føler på dette og tenker at jeg like gjerne kan slutte å jobbe. Jeg gidder ikke være Støres slave å betale 50% skatt. Da legger jeg heller inn årene. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, obygda said:

Du innrømmer i det minste at skatten man betaler avhenger av hvordan man bruker pengene man tjener og hvor man plasserer dem..og det er her jeg mener skatten burde være nøytral..noe den definitivt ikke er.

Du overser at del av formålet kanskje er å oppmuntre til andre måter å oppbevare penger på enn å stue dei vekk på bankkontoer?

• Liker 1
Skrevet
barfoo skrev (44 minutter siden):

Du overser at del av formålet kanskje er å oppmuntre til andre måter å oppbevare penger på enn å stue dei vekk på bankkontoer?

Nei. Jeg overser det ikke,men jeg er prinsipielt uenig at staten skal bry seg med hvordan jeg bruker allerede skattede penger og i praksis beskatte dem en gang til om jeg ikke bruker dem slik de ønsker. Det er veldig inngripende rett og slett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...