Kajac Skrevet mandag kl 10:51 Skrevet mandag kl 10:51 Gratax skrev (45 minutter siden): Da er det heller ikke forsvarlig å kjøre bilen, siden bilen nesten ikke har bærene konstruksjon. Dette stemmer ikke. Med mindre man kjører kabriolet, så har kanalene ganske begrenset funksjon på de fleste moderne biler med selvbærende karosseri. Bilen kan være omtrent uten kanaler, og vil fremdeles ikke være farlig å kjøre. Men kan muligens være farlig å jekke opp, og vil helt klart være svekket i en eventuell kollisjon. Men i TS sitt tilfelle er det ingen ting som tyder på at bilen er verken uforsvarlig eller farlig. jonium skrev (50 minutter siden): @Gratax @Kajac Vil det bli problematisk å sveise kanalene på et senere tidspunkt om jeg påfører Fluid Film nå? Tenker på at kanalene blir dekt av olje både innvendig og utvendig, men det er kanskje bare å fjerne med feks bremserens? Nei. Fluidfilm kan fjernes, og uansett, når det sveises så må man jo slipe til rent metall, som selvsagt også "sliper" vekk fluidfilmen. Så vidt jeg har forstått er heller ikke fluidfilm antennelig. Så det bør være noen hinder for fremtidig sveising.
Femtekolonne Skrevet i går, 21:34 Skrevet i går, 21:34 On 11/30/2025 at 6:58 PM, Maskinfører said: Smør på Lanolinolje Heller noe som trekker inn og herder, som linolje. Lanolin på metall som er godt rustet har jeg ikke hørt mye bra om. Blir liggende utenpå og holder fukten inne. 1
Femtekolonne Skrevet i går, 21:45 Skrevet i går, 21:45 On 12/1/2025 at 10:40 AM, Kajac said: Da har du ikke prøvd Lanolin/FluidFilm. Jeg har prøvd utallige forskjellige antirust-produkter opp igjennom årene, og hadde samme holdning som deg helt til jeg prøvde lanolin. Så lenge du får dekket all rusten med lanolin, så stopper faktisk videre rustdannelse. Lanolin vil imidlertid forsvinne etterhvert, så man bør følge med og gjenta behandlingen ved behov. Lanolin/Fluidfilm/Woolwax er det nærmeste man kommer et antirust-mirakel! Jeg og har trodd det, men har nå hørt flere bilmekanikere si at biler påført dette ser ut til å bli værre. Men da er det snakk om biler som før behandling hadde godt med rust. På nytt understell kan det ha noe for seg da det holder fukt ute og det er ikke noe fukt på innsiden som hindres i å komme ut. Jeg skjønner ikke hvorfor man begynte med dette fremfor linolje som Land rover-eiere har brukt og prøvd ut over mange år. Det funker og spiser heller ikke gummi og pakninger.
minim Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden (endret) Femtekolonne skrev (54 minutter siden): Jeg og har trodd det, men har nå hørt flere bilmekanikere si at biler påført dette ser ut til å bli værre. Men da er det snakk om biler som før behandling hadde godt med rust. På nytt understell kan det ha noe for seg da det holder fukt ute og det er ikke noe fukt på innsiden som hindres i å komme ut. Jeg skjønner ikke hvorfor man begynte med dette fremfor linolje som Land rover-eiere har brukt og prøvd ut over mange år. Det funker og spiser heller ikke gummi og pakninger. Det er bare tull og vas. Kommer stortsett fra de som pusher merkasol/tektyl og andre rustinnkapslede løsninger som skjuler rusten til den er så ille at en ikke får gjort noe med den. Motorolje/spill olje/sagkjedolje/linolje har tilsvarende effekt som lanolin og har vært brukt i åresvis. Har aldri sett noe som står innsauset i olje som ruster. ALDRI! Det er ganske naturlig siden stål krever tilstedeværelse av både vann/fuktighet og oksygen for at det skal oksidere/ruste. Oljen inneholder vannfortrengende sulfater og blander seg svært dårlig med vann så når den legger seg som en hinne over metallet kommer ikke vann, luft eller andre forurensinger til stålet. Til TS så hadde jeg bare gjort som flere anbefaler å penslet eller sprayet dette med olje-basert løsning som lanolin/sagkjedolje eller lignende produkter for å få stanset rust frem til du enten skroter bilen eller får tid til å utbedre skaden. Til en bil i denne prisklassen hadde jeg nok gjort som @Kajac foreslo tidligere her å kjørt bakgårds rep med stålplast + duk + sparkel og malt kanalene om de ikke er tynne som kjeks overalt. Da går den kanskje igjennom neste EU også om du er heldig. Best løsning er å bytte kanal, men det krever en del mer kunnskap og utstyr. Å leie til noe sånt i denne prisklassen er ikke et tema med et unntak. Om noen hadde kappet, slipt og ordnet så det kun var å sveise så hadde kanskje noen lokalt hjulpet med å punkte det fast siden det er en 15min jobb. Det som tar tid er kapp/slip/tilpasning/få bort rust og så lakk jobben etterpå. Alt det som tar tid kan de fleste gjøre selv med en 200kr vinkelsliper fra Biltema, slipepapir og tolmodige/YouTube. Endret 23 timer siden av minim 1 1
Maskinfører Skrevet 46 minutter siden Skrevet 46 minutter siden Femtekolonne skrev (23 timer siden): Heller noe som trekker inn og herder, som linolje. Lanolin på metall som er godt rustet har jeg ikke hørt mye bra om. Blir liggende utenpå og holder fukten inne. Nei olje fungerte i allefall hos meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå