Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Papirer for skatt

Sergo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann, jeg er ny her og er 19 åring så beklager hvis jeg spør om noe er for åpenbart😆
Jeg vil starte en enkeltmannsforetak. 
Driver med å printe forskjellige ting på 3D Printere. Hvordan kan jeg jobbe med skatt og utregning av alt? 
For eksempel, jeg kjøper 10 kg plast så det nok plast for kanskje 2 måneder, hvert ting veier 150-200g, jeg vet eventuelle pris for å lage denne og kan si at det koster cirka 35 kr for plast, det kommer også slitedeler og strøm så blir cirka 50 kr totalt, hvordan kan jeg ordne alle papirer eller hva trenger jeg for å ikke gå til fengsel i sluttet av året?😅 

Jeg vet beløpet jeg tjente, solgte varen vi kan si for 100 kr, da tjente jeg 50 kr, jeg vet det, men hvordan kan jeg ordne papirer for skatt?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Før du faktisk har gått i overskudd, så kan du nok i praksis regne alt som hobby selv om du har overskudd på noen prosjekter. 

Typisk eksempel er fotograf som har brukt 100 000 på kamerautstyr og som kun gjør noen få oppdrag i året, inntekten fra oppdragene blir ikke høy nok til å dekke hans kostnader, så det er i praksis hobby, og skal ikke leveres skattemelding for. 

For å være næring så må det drives på en måte som gir overskudd, og med mindre du gjør jobber som i praksis er å lage 3d modellen så vil du nok ikke komme opp på det nivået.
For at det skal regnes som næring så mener jeg at det må være egnet til å gå med overskudd alene, altså hvis du hadde betalt for internett, betalt for 3d printer, betalt for nødvendig annet utstyr o.l. 
I og med at du også sansynligvis bruker deler av utstyret privat så er det ikke gitt at du får fradrag for alt hvis du gjør en beregning av næringsinntekt, men jeg mener at for vurdering av om du driver næring eller hobby så må du vurdere hadde denne virksomheten kunne vært lønnsom i isolasjon. (gitt at du gjorde rasjonelle valg.   

Jeg ville tatt vare på alle utgifter du har hatt i ett excel ark, og ville beholdt og nummeret kvitteringene, da kan du enkelt lage ett regnskap hvis det er nødvendig. Jeg ville også tatt vare på oversikt over inntektene. 

Du trenger ikke tilordne kostnader spesifikt til hvert salg, f.eks innkjøp av plast er en kostnad, men du trenger ikke spesifisere nøyaktig hvilken jobber plastikken er brukt på. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...