Trestein Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Radon Ready skrev (29 minutter siden): Hvilke tall "over", og hvorfor tror du det? Leserne her inne er ikke interessert i at du tror det. Leserne er interessert i hvorfor du tror det. Så, har du noen tall og kilder for å understøtte synsingen din? Feil igjen. Hvor er kilden din på dette? Eller har du som vanlig bare diktet opp noe igjen, eller kanskje dette er kun noe du synes? La oss istedet se på virkeligheten: Sitat NVE (2024): "Klimadeklarasjon for fysisk levert strøm for 2024 viser at strømmen som ble brukt i Norge i hovedsak kom fra fornybare energikilder. Vannkraft, vindkraft og annen fornybar stod for til sammen 95.4 prosent av strømforbruket. Beregnet CO2-faktor for bruk av strøm i Norge i 2024 er 11.85 g CO2e/kWh." Dermed er den saken ferdig diskutert og avgjort. Det siste tallet er kun 2% av det elleville fantasitallet som du, uten fnugg av kildehenvisninger, kommer drassende med. Forresten, står du fortsatt ved din elleville påstand som f.eks at de kjemiske reaksjonene ved forbrenningen i en dieselmotor og forbrenningen i en hest, er like? Eller din påstand om at klimanøytral CO2, som pr def er CO2 som ikke bidrar til klimaeffekter, ikke er klimanøytral likevel? Eller din påstand om at der ikke er noen klimakrise idag, fordi det har Elon Musk sagt, og hvis han sier noe så bare må det være sånn, fordi han er jo rik, måvite? Dette behandlet jeg i detalj i mitt forrige innlegg i denne debatten, med kilder. Konklusjonen var at ved mer enn 17 000 km tilbakelagt kjørelengde på en fabrikkny e-bil og fabrikkny fossilbil, så grisebankes fossilbilen av el-bilen mht laveste CO2-utslipp. Siden jeg allerede har dokumentert dette mer enn godt nok, så vil enhver synsing du måtte gjøre på dette uten fnugg av troverdige kilder, være død og begravet allerede før den treffer bakken. Jeg kjøper ikke opprinnelses garantier så du må se på det tallet Jeg tror alle her inne vet at ingen biler har krysning på 17000km Alle ligger enten over eller under En hest har dårligere virkningsgrad enn en diesel motor fordi den har lavere forbrennings temperatur. ca 20% Kjemien er lik. Den bruker oksygen fra lufta som binder seg med carbon og hydrogen i maten. Ut kommer luft med redusert oksygeninnhold CO2 og vanndamp. Helt likt en diesel motor Den taper også fordi den ikke kan slåes av etter 8 timers arbeid 1
barfoo Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden (endret) 9 minutes ago, Trestein said: Jeg tror alle her inne vet at ingen biler har krysning på 17000km Alle ligger enten over eller under Dette er så desperat kverulering at det er direkte parodisk. Du avkler ingen andre enn deg sjølv. Endret 10 timer siden av barfoo 1 1
Trestein Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden barfoo skrev (52 minutter siden): Dette er så desperat kverulering at det er direkte parodisk. Du avkler ingen andre enn deg sjølv. Jeg har ingen dårlig samvittighet jeg har 2 el biler. Poenget er at strømmen jeg bruker kunne vert brukt til å erstatte brunkull strømproduksjon i tyskland eller polen. El biler forskyver bare problemene over på en annen aktør som virkelig sliter med kapasitetsproblemer og utslipp. Og det er før flere titalls datasenter skal AI e og grave bitcoin og bruker mere enn den samlede norske strømproduksjon på å gjøre google ubrukelig 1
Radon Ready Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden (endret) 2 hours ago, Trestein said: Jeg kjøper ikke opprinnelses garantier så du må se på det tallet Si meg hvilke deler av følgende tekst fra NVE som du ikke skjønte, og som gjelder all strøm levert og brukt i Norge helt uavhengig av opprinnelsesgarantier og helt uavhengig av hva du personlig foretrekker å kjøpe: "Klimadeklarasjon for fysisk levert strøm for 2024 viser at strømmen som ble brukt i Norge i hovedsak kom fra fornybare energikilder. Vannkraft, vindkraft og annen fornybar stod for til sammen 95.4 prosent av strømforbruket." Quote Jeg tror alle her inne vet at ingen biler har krysning på 17000km Alle ligger enten over eller under Du skjønte altså ingenting? Vi får ta det med teskje, som vanlig. Det var totalt sammenlagt utslipp av CO2, inkludert bilens fremdrift og energibruk på fabrikken for å lage bilen, det var snakk om. Før den fabrikknye fossilbilen og den fabrikknye elbilen begge har kjørt ca 17 000 km, så har el-bilen totalt sluppet ut mest CO2. Etter at de begge har passert 17 000 km, så vil fossilbilen totalt sluppe ut mest CO2, og forskjellene vil bare øke i favør av el-bilen dess lenger begge bilene kjører. Quote En hest har dårligere virkningsgrad enn en diesel motor fordi den har lavere forbrennings temperatur. ca 20% Så temperaturen i hesten er kun 20% lavere? Skal si du har greie på dette, gitt. Quote Kjemien er lik. Den bruker oksygen fra lufta som binder seg med carbon og hydrogen i maten. Ut kommer luft med redusert oksygeninnhold CO2 og vanndamp. Helt likt en diesel motor Helt feil, som vanlig fra deg. Vi får ta dette med teskje, en gang til. Kjemien, som pr def = de kjemiske reaksjonene som leder fra begynnelse til slutt, er ikke lik. Begynnelsen og slutten er heller ikke lik for de to, for dieselmotoren begynner med hydrokarboner, mens hesten begynner med karbohydrater. Slutten er heller ikke lik, for dieselmotoren ender opp med kun CO2 og H2O, mens hesten ender opp med tre nye substanser, NADH, FADH2 og ATP i tillegg til CO2 og H2O. Disse substansene benyttes i annen komplisert kjemi som foregår inni samme cellen. Dette har jeg bevist for deg før, men det virker som du rett og slett ikke skjønner et kvekk. Hesten har en mye mer komplisert kjemi, fordi den er millioner ganger mer komplisert enn en dieselmotor, og hesten benytter seg derfor av enzymer som er svære molekyler som hvert består av typisk titusener av atomer bestående av av hydrogen, oksygen, nitrogen, svovel, fosfor og karbon og kofaktorer som f.eks magnesium, zink, mangan, og krom for å gjennomføre de kjemiske reaksjonene ved lav temperatur. Merk at ingen av de nevnte grunnstoffene forbrukes i hestens forbrenningsprosess, men utgjør kun konstituentene i det cellulære maskineriet som behøves for å gjennomføre de kjemiske prosessene. Her er kjemien til en hest, og her er kjemien til en dieselmotor, men du mener altså at disse to kjemiene ser helt lik ut? Og ellers så har du det bra? Du som skryter av at ChatGPT gir deg alle svarene du trenger, du kan vel bevise påstanden din ved å spørre ChatGPT følgende spørsmål: "is the combustion chemistry of a diesel engine and a horse equal?" Fikk du ja eller nei til svar? Quote Den taper også fordi den ikke kan slåes av etter 8 timers arbeid Den eneste som har tapt her, pga pisspreik, løgner og håpløse argumenter som du ikke evner å bevise, er du. Endret 8 timer siden av Radon Ready
Trestein Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Jeg driter i hva som skjer inni hesten. Jeg tilfører den luft vann og karbohydrater og ut kommer arbeid CO2 H2O og luft med redusert O2 Akkurat det samme med motoren. Den går gjerne på bondesmør. Forskjellen er at motoren gjør dobbelt så mye arbeid pr kilo smør. Den må heller ikke ha mat hele vinteren. Du må gjerne bytte ut motoren med en fuel celle om det blir for enkelt Jeg har spurt Chat gpt. Temperaturen er nok mere enn 20% lavere da en motor kommer opp i 1800K mens en hest ligger på 310K Virkningsgrad blir deretter. Ellers så blir en lett liten elbil raskere klima nøytral enn en suv (Mercedes G wagen)
Radon Ready Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden 3 minutes ago, Trestein said: Jeg driter i hva som skjer inni hesten. Og nettopp fordi du driter i hva du preiker om, så endte du opp med å lyge for oss. Quote Jeg har spurt Chat gpt. Du skulle spørre ChatGPT om dette: "is the combustion chemistry of a diesel engine and a horse equal?" Fikk du ja eller nei? Hvis du fikk nei, så har du med andre ord motbevist deg sjøl. Gratulerer.
Trestein Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Radon Ready skrev (6 minutter siden): Og nettopp fordi du driter i hva du preiker om, så endte du opp med å lyge for oss. Du skulle spørre ChatGPT om dette: "is the combustion chemistry of a diesel engine and a horse equal?" Fikk du ja eller nei? Hvis du fikk nei, så har du med andre ord motbevist deg sjøl. Gratulerer. Jeg driter i hva som skjer inni diesel motoren også om det blir frie radikaler eller om kullos blir til co2 via katalysator eller om forbrenningslufta er full av co2 eller oksygenfattig. Har jeg en båt jeg skal frakte poteter fra lærda til oslo har jeg tre valg. 1 få 10 mennesker til å ro, En hest til å dra rundt et skovelhjul , eller fylle smør på en 1 hk diesel motor. Eneste forskjell er at diesel motoren vil ha brukt halvparten så mye smør som hesten og de 10 menna når man kom frem til oslo.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå