Terrassebord Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden 1 hour ago, Simen1 said: [...] Er det et mål i seg selv å bruke en halv million eller mer? Har du ingenting annet gøy å bruke en eventuell besparelse på? Båt, vannscooter, snøscooter, nytt bad, sponse arvinger etc? Absolutt ikke. Men jeg ser jo bare på bruktmarkedet at dersom man skal ha noe med følgende: Firehjulsdrift Stort bagasjerom med plass til hundebur (stor hund, 30+ kg) Mulighet for takboks Automatgir (ikke CVT, det liker jeg ikke) Godt stereoanlegg med Android Auto Hengerfeste med min. 1200 kg kapasitet. "Nødvendig" ekstrautstyr som adaptiv cruisekontroll, gode lys, og parkeringssensorer Nice-to-have som elektriske seter med minne (to sjåfører), parkeringsvarmer, elektrisk bakluke/nøkkelfri adgang Litt luksus som panoramasoltak/glasstak, kanskje skinnseter? Kobler man dette opp med at bilen helst bør være nyere enn 2020 modell og gått under 100.000 kilometer, så koster veldig mange biler som klarer disse punktene 400.000,- eller mer. Bruktbilprisene på nyere fossilbiler fremstår for meg som unormalt høye for tiden, med enkelte sinnsyke utslag som gamle Volvo XC70 - https://www.finn.no/mobility/item/439798402 Jeg har en helt OK bil i dag men den er litt dårlig på vinterføre. En fremhjulsdreven A4 med sportsunderstell men med utstyr jeg har blitt glad i (webasto, panoramasoltak, Bang-Olufsen, Android Auto). Bytte av bil må da bli til noe bedre og nyere enn den og da ser jeg at det er vanskelig å komme noe særlig under prisnivået jeg har sett for meg, dessverre. Av pent brukte elbiler så utgår mange biler her. Tidlige utgaver av Mustang Mach-e kan ikke ha takstativ, da får jeg ikke plass til bagasje til hytta pga. ski. Veldig mange crossovers/suver som det finnes i bøtter og spann av takler ikke hundebur pga. skrånende bakluke. Tidligere familiefavoritter som nevnte Outlander av nyere årgang holder seg i på et slikt prisnivå det smerter å betale dersom bilen ikke føles riktig. Alternativet er godt brukte utgaver fra før Coronaen og da kan jeg likesågodt beholde den jeg har.
Simen1 Skrevet 18 minutter siden Skrevet 18 minutter siden (endret) Terrassebord skrev (2 timer siden): Firehjulsdrift Stort bagasjerom med plass til hundebur (stor hund, 30+ kg) Mulighet for takboks Automatgir (ikke CVT*, det liker jeg ikke) Godt stereoanlegg** med Android Auto Hengerfeste med min. 1200 kg kapasitet. "Nødvendig" ekstrautstyr som adaptiv cruisekontroll, gode lys, og parkeringssensorer Nice-to-have som elektriske seter med minne (to sjåfører), parkeringsvarmer, elektrisk bakluke/nøkkelfri adgang Litt luksus som panoramasoltak/glasstak, kanskje skinnseter? Tja. Når man leter etter bil så handler det vel om å finne en som tikker flest mulig bokser, uten at det koster veldig mye mer enn en som tikker kanskje en eller to bokser mindre. Outlander tikker alt utenom de to røde markeringene, så du ender jo opp med å vurdere om android auto, minnefunksjonen og din estetiske smak er verdt en kvart million kroner. 2020-modell med under 100k på telleren koster fra ca 250k. Hva synes kona om å bruke en kvart million på en minnefunksjon og Android auto? Har hun samme estetiske smak som deg? * For ordens skyld, Outlander PHEV har ikke CVT, men MMDHT girgasse. Outlander uten PHEV har derimot CVT. ** Harman Kardon med sub er mer eller mindre standard. Kun de mest ribbede utgavene kom uten og jeg tror det bare gjelder 2014-2017-modeller. Endret 15 minutter siden av Simen1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå