Gå til innhold

På tide å ta kontroll over sosiale medier og KI

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er så mange falske AI videoer der ute at folk blir hjernevasket og klarer ikke å skille hva som er virkelig eller AI lenger. Og når det gjelder sosiale medier så synes jeg kommenarfelt og emoji reaksjoner er helt unødvendig. Hvis folk vil si hva de vil si, så kan de gjøre det via en blogg eller forumer. At disse er offentlige skaper jo bare mer polarisering. De kan gjøre det i ekkokammeret deres. 

• Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Personlig synes jeg sosiale medier har hele tiden vært hjernevask. Er derfor jeg har tatt avstand til alle, og er ikke med på noen av dem. Et diskusjonsforum er noe annet, der kan man bedre, vel, diskutere ting. Og legge ut mer detaljerte innlegg, istedet for bare en melding på et par linjer og så kanskje aldri komme tilbake til saken igjen dersom noe skulle ha noen spørsmål.

For meg virker spesielt Facebook bare som et sted man blir forsøkt hektet på, og så sitter man bare der og doom scroller fanget i et nett av innhold hvor alle prøver å fortelle en hvordan man skal tenke. Ingen forskjell mellom der og religion for min del - begge er for meg ting hvor man helst ikke skal tenke selv.

Og AI-generert innhold har bare gjort det mye verre, enig der. Nå vet man ikke engang hva som noen faktisk har brukt tid på å legge ut selv. Nå bare skriver man inn noen definisjoner i en generator, og så spyr den ut "relevant innhold".

Var jeg ikke motstander av sosiale medier før, så er jeg det ihvertfall nå.

Liker heller ikke overdreven bruk av emojies. Jeg kan gjerne bruke 1-2 stk. for å understreke et poeng - som et bilde på hva jeg egentlig mener, skulle ordene være mulig å misforstå. :)

EDIT:
Sosiale medier = :sick:

• Liker 1
Skrevet
16 minutes ago, PaladinNO said:

Personlig synes jeg sosiale medier har hele tiden vært hjernevask. Er derfor jeg har tatt avstand til alle, og er ikke med på noen av dem. Et diskusjonsforum er noe annet, der kan man bedre, vel, diskutere ting. Og legge ut mer detaljerte innlegg, istedet for bare en melding på et par linjer og så kanskje aldri komme tilbake til saken igjen dersom noe skulle ha noen spørsmål.

For meg virker spesielt Facebook bare som et sted man blir forsøkt hektet på, og så sitter man bare der og doom scroller fanget i et nett av innhold hvor alle prøver å fortelle en hvordan man skal tenke. Ingen forskjell mellom der og religion for min del - begge er for meg ting hvor man helst ikke skal tenke selv.

Og AI-generert innhold har bare gjort det mye verre, enig der. Nå vet man ikke engang hva som noen faktisk har brukt tid på å legge ut selv. Nå bare skriver man inn noen definisjoner i en generator, og så spyr den ut "relevant innhold".

Var jeg ikke motstander av sosiale medier før, så er jeg det ihvertfall nå.

Liker heller ikke overdreven bruk av emojies. Jeg kan gjerne bruke 1-2 stk. for å understreke et poeng - som et bilde på hva jeg egentlig mener, skulle ordene være mulig å misforstå. :)

EDIT:
Sosiale medier = :sick:

Den egentlige hjernevasken er tradisjonelle media. På sosiale media kan alle delta, og du får et torg av meninger. Men en ting er tradisjonelle medier best på og det er faktasjekking, derfor er det viktig at en holder seg med begge kanaler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...