Gå til innhold

Høyere inntekt på Skatteetaten.no enn på lønnsslipp så langt i år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Driver å prøver å finne ut hvordan jeg ligger an med betaling av skatt for i år, men ser det vises høyere inntekt på Skatteetaten.no så langt i år enn totalen på siste lønnsslipp. Mulig å få en forklaring?

På Skatteetaten står det:           På siste lønnsslipp:

Inntekt 651 715                           Regulativlønn 590 624

Trekkpliktig 625 064                 Skattetrekkgrunnlag 538 620

Fastlønn 599 341                       Bruttolønn 623 478

Forskuddstrekk 146 785            Forskuddstrekk 146 785

Har ikke hatt noen annen inntekt utenom lønnen fra jobb i år. Kjøre- og kostgodtgjørelser skal også være regnet inn i totalen i hos både Skatteetaten og på lønnslipp. Muligens dumme spørsmål, men ser skattetrekket er likt, men trekkprosenten høyere hvis man tar utgangspunkt i inntekten som står på lønnslipp, eller? Hvorfor vises det ikke flere like tall? Hvilken skal jeg bruke i utregningen av skatten? Hvordan ligger jeg an med skattebetaling for i år? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ser du på skattekortet ditt? Det viser totallønn for året. 

Om du har tabellkort så er jo einaste relevante fradrag, og ikkje inntekt.

Endret av barfoo
Skrevet

Ja, som barfoo sier så ser du hva skatteetaten forventer at du skal tjene og skatte i løpet av 2025.
Din arbeidsgiver sender inn informasjonen om din inntekt og betalt skatt tidlig i 2026.

Skrevet
barfoo skrev (1 minutt siden):

Ser du på skattekortet ditt? Det viser totallønn for året. 

Tallene er hentet fra siden på skatteetaten.no som viser Mine inntekter og arbeidsforhold, og inntektsopplysninger hittil i 2025. 

På siden hvor skattekortet kan ses og endres så står det, Lønn og trygd utbetalt til nå før skattetrekk 625 046 kroner

Skrevet (endret)
Jalla21 skrev (21 minutter siden):

Ja, som barfoo sier så ser du hva skatteetaten forventer at du skal tjene og skatte i løpet av 2025.
Din arbeidsgiver sender inn informasjonen om din inntekt og betalt skatt tidlig i 2026.

Det skal stå der man ser Lønn og sum lønn inne på skattekortet? Jeg har valgt prosenttrekk og lagt inn en sum selv, så har ikke lenger den summen som ble foreslått i starten av året og husker ikke. Eller er det mulig å se det et annet sted? 

Årslønnen som jeg skal ha fra arbeidsgiver blir 673 000 for desember, men var t.o.m novemberlønna på 649 000. Pluss 31 000 i godtgjørelser for hele året.

Endret av SheldonC

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...