Valkyria Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Jeg har nylig overtatt et hus med garasje som er i kontakt med ene veggen av huset. Det gjør at garasjen er ca 5C varmere enn utetemperaturen. Jeg vurdere å isolere de to andre veggene, og muligens sette opp en liten ovn for å sørge for at det alltid er plussgrader der inne på vinteren. Første jeg tenkte var at det kanskje fantes noen Glava-løsning hvor jeg bare kunne rulle opp noen ferdige lengder/bredder som bare var "plug and play", men etter å ha spurt om dette på Obs Bygg fikk jeg vite at det er litt mer arbeid involvert enn jeg trodde. Blandt annet trengte jeg både vindsperre, dampsperre og jeg måtte dekke til arbeidet med spon/gipsvegg for at det ikke skulle komme partikler i luften og skape et usunt miljø. Dette var litt mer arbeid enn jeg hadde sett for meg, spesielt siden mitt lille forarbeid involvere folk på Youtube som enten bare bruker en eller annen form for sprayisolasjon, eller ferdige ruller med dobbeltsidig tape på ene siden som var pakket inn i en pose. Dette er selvsagt hva amerikanerene har tilgang til som jeg ikke klarte å finne på Obsen eller andre plasser. Nærmeste jeg klarte å finne var lyddempingsplater fra Biltema som kanskje har noe varmeisolerende effekt, men ikke like mye som Glavaløsninger? Hva hadde skjedd om jeg bare slengte opp noen slike plater? https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/lydisolering/lyddempingsplate-1000-x-500-x-30-mm-2000058346 Spørsmålet blir jo da hvordan jeg enklest mulig kan få isolert deler av garasjen? Helst noe form for rull eller plateløsning var det jeg så for meg dersom det eksisterer Legger ved et par bilder av hvordan veggene ser ut.
steinrawr Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Det finnes en haug med enkle løsninger, som vil gi deg fuktproblemer på sikt. Løsningen jeg selv ser, kan være å sette opp vindsperre på eksisterende reisverk, og så lekte ut med 5-10 cm tykke lekter/rammeverk hvor du legger i isolasjon, og så monterer panel, OSB eller veggplater. Du mister litt areal, men du beholder lufting bak kledningen, og minimerer potensialet for fukt. Alternativt tar du av utvendig kledning, legger vindsperre og lekter ut kledningen. Men det vil nærmest være meningsløst å gjøre, om du ikke isolerer taket først. Og husk: du trenger luft mellom isolasjonen/vindsperren og selve taket.
Valkyria Skrevet 36 minutter siden Forfatter Skrevet 36 minutter siden Jeg er totalt ignorant og har aldri gjort dette før så jeg fyrer bare på med dumme spørsmål Det jeg ser folk på nettet har brukt blant annet i Canada er Polyester insulasjon da dette (angivelig) ikke tar skade av fukt. Noe ala dette: https://pricewiseinsulation.com.au/product/polyester-underfloor-insulation-rolls/?srsltid=AfmBOorBAlzY_ZZm0CrsEoY3PHdUXmqh2bOkWpZavxU4BFaNQWXEtxRN Finnes noe slikt i Norge? Evt er dette totalt feil i forhold til hva jeg tenker jeg skal bruke? Hva med evt celleplast som Byggmax sier er fuktbestandig? Er det meningsløst eller bedre enn ingenting? https://www.byggmax.no/celleplast-s80-eps-p16403
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå