Pop Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) På baksiden av kjøleskapet har vi utenom vanlig strøm et rør/ledning til vanndispenseren i kjøleskapet. Vann tas fra undersiden av kjøkkenvasken, ledning går under kjøkkeninnredning over til kjøleskap. Kommer ut av innredningen og trekkerør med denne koblingen Derfra går ledning til kjøleskapet men med en sak på ledningen jeg ikke helt vet hva er. Er det en tilbakeslagsventil eller noe slikt? Behovet nå er å ha en enkel måte å stoppe vannet på, for nytt kjøleskap kommer uten vanndispenser. Kan en av disse enhetene benyttes? Er det bare å skru en hette på første koblingen? Ser ingen stoppemulighet på den andre enheten. Er det enkelt å få tak i en hette som kan skrus på enheten på første bildet? Bør det heller stenges under vasken? Der må jeg antakelig ha rørlegger for å sikre at det ikke skjer noe... uheldig? Endret 7 timer siden av Pop
toralfb Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Første bilde kan plugges med et lokk i riktig dimensjon. Beste er å finne hvor røret er koblet til. Mulig å koble fra nærmere tilførsel gir rør uten vanntrykk, som er en fordel. Må uansett stenge hovedkran og åpne en kran for å ta bort trykket før en gjør noen endringer. Sjekk det ikke er lekkasje når vann settes på igjen. I blokkleiligheter kan det være egne interne retningslinjer for rørleggerarbeid. Forsikringsselskapet kan avkorte erstatning ved grov uaktsomhet. Å bruke riktig dimensjon lokk, og følge med når vann settes på igjen er forutsetninger. 1
Edkose Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Jeg vil tro at det er en ventil ja. Personlig så hadde jeg nok blokkert uttaket ved kjøkkenvasken. Det er kanskje lettere tilgjengelig enn koblingen på det første bilde? Det er vel bare snakk om å bruke en blindplugg/endeplugg som passer. Det skal mye til for at det skal begynne å lekke hvis det er skrudd på riktig. Ha god tilgang til stoppekrana hvis du prøver å gjøre det selv. 1
Jalla21 Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Slike ting bør du overlate til rørlegger, og ta vare på kvittering. 1
Pop Skrevet 5 timer siden Forfatter Skrevet 5 timer siden Takk for innspill. Kom forresten på at det er en ... dings til på vannslangen, like før den går inn i kjøleskapet. Hva i all verden er dette og hva gjør den? PS. Rørlegger er bestilt, forhåpentligvis kommer h*n før butikken henter gammelt skap. Men nå er jeg rimelig nysgjerrig og vil som regel lære. Så alle tips og innspill mottas med takk. Og ja, jeg tenker vi helst vil ha vannstopp under vasken, der uttaket er så vi slipper en slange med vann og trykk gjemt bak kjøleskap og kjøkkeninnredning. Det er også noen ventiler under vasken, men ikke enkelt å finne hvilken som er rett. Vil gjerne ha vann til oppvaskmaskinen fortsatt.
Jarmo Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Pop skrev (28 minutter siden): Takk for innspill. Kom forresten på at det er en ... dings til på vannslangen, like før den går inn i kjøleskapet. Hva i all verden er dette og hva gjør den? PS. Rørlegger er bestilt, forhåpentligvis kommer h*n før butikken henter gammelt skap. Men nå er jeg rimelig nysgjerrig og vil som regel lære. Så alle tips og innspill mottas med takk. Og ja, jeg tenker vi helst vil ha vannstopp under vasken, der uttaket er så vi slipper en slange med vann og trykk gjemt bak kjøleskap og kjøkkeninnredning. Det er også noen ventiler under vasken, men ikke enkelt å finne hvilken som er rett. Vil gjerne ha vann til oppvaskmaskinen fortsatt. Bildet viser en kompresjonskobling som brukes til å skjøte to hvite vannrør av plast. Koblingen består av messingmuttere og en sentral kropp som skaper en vanntett forsegling når de strammes rundt rørene. Denne typen kobling er vanlig for vanntilkoblinger til husholdningsapparater som kjøleskap med vann-/isdispenser eller vannfiltre. 1
mobile999 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Pop skrev (58 minutter siden): Det er også noen ventiler under vasken, men ikke enkelt å finne hvilken som er rett. Her i huset ville det bli gjort selv. Hvor mange ventiler er under vasken?
Pop Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden 2 hours ago, mobile999 said: Her i huset ville det bli gjort selv. Hvor mange ventiler er under vasken? Ser 3 på bildet her. To mindre og en stor i midten. Antar jeg må av med skjørtet på kjøkkeninnredningen og rett og slett bare se etter hvor slange går til kjøleskapet. Prøvde å skru på ventilen jeg trodde gikk i den retningen, men det begynte å renne vann ut av den istedet. Der kobberrøret til høyre går ned, ender det i en ventil lik den til venstre i bildet. Den store ventilen i midten her stengte vannet til kjøleskapet, men jeg tror oppvaskemaskinen ble uten i samme slengen da.
mobile999 Skrevet 49 minutter siden Skrevet 49 minutter siden Pop skrev (55 minutter siden): tror oppvaskemaskinen ble uten i samme slengen da Det ser ut som det heller ikke vil være noe kaldtvann i kjøkkenkranen.
Pop Skrevet 25 minutter siden Forfatter Skrevet 25 minutter siden (endret) 24 minutes ago, mobile999 said: Det ser ut som det heller ikke vil være noe kaldtvann i kjøkkenkranen. Jo det renner faktisk, med normalt trykk. Arbeidet er fra da huset var nytt, utført av entreprenørs rørlegger (fagrør). Men jeg skjønner ikke oppsettet her overhodet... Endret 24 minutter siden av Pop
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå