GÃ¥ til innhold

🥣 Et stille måltid som protest mot matprisene.

Hvordan merker du matprisene?  

62 stemmer

1. 1. Hvordan har matprisene påvirket dine spisevaner?

• Jeg spiser mindre middag eller hoppe over mÃ¥ltider.
      5
    • Jeg kjøper billigere varer, men spiser fortsatt som før.
      21
    • Jeg har ikke merket noe forskjell.
      5
    • Jeg har godt rÃ¥d, men reagerer prinsipielt pÃ¥ prisnivÃ¥et.
      24
    • Jeg syns prisøkningen er overdrevent eller misforstÃ¥tt.
      7

Anbefalte innlegg

Skrevet
Iki skrev (1 minutt siden):

Hvordan har dem klart det før da?

Man klarer som regel å få et nettverk der man bor, enten det er sentralt eller usentralt. Men å flytte fra et nettverk og starte helt på scratch på en liten plass er søren ikke lett. Ihvertfall ikke hvis man er litt utenom A4, eller har sosial angst. Da er nærhet til nettverk avgjørende. Det er jo en av de tingene som er viktigst for psykisk syke, å bevare nettverk

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Det eksisterer teknisk sett eit busstilbud" er forøvrig misvisende om ein må reise vesentlige avstander for å nå bussen - og hvis ein har mobilitetsbehov så blir det enda verre sida slike bussruter ofte bruker turbusser historisk, som pleier ha lite tilpasning for dette. 

Når eg budde ute på Gjøviklinna var det ikkje langt til busstoppet, men det var farlig. Ingen veiskulder, ingen sti ved siden av, ingenting, rett langs fylkesveg 33 med "60" km fartsgrense (...men ærlig talt, ingen køyrde berre i 60...) Hvis eg skulle trengt rullestol, eller var dårlig til beins, ville det vore veldig uaktuelt.

Og når det er 2-3 avganger til dagen er ikkje handleturen lengre ein handletur, men dagstur, og dette er gjerne dårlig tilpasset behovene til folk flest ass.

2 minutes ago, Iki said:

Hvordan har dem klart det før da?

Før blei dei gøymt på loftet av familien. 🫠

• Liker 2
Skrevet
leticia skrev (1 minutt siden):

Mange opplever at nettverket forsvinner når man blir syk. Vil tro at det merkes sterkest hos de yngre. Når man aldri orker å "bli med ut " så gir mange venner opp å holde kontakten. Det er lettere å bli dumpet fra et forhold som ufør også, spesielt hvis man er mann. 

Nettopp, derfor er det viktig at man kan bli der resten av nettverket tross alt er

• Liker 2
Skrevet
Tussi skrev (1 minutt siden):

Nettopp, derfor er det viktig at man kan bli der resten av nettverket tross alt er

Sant. Merker det bare på mannen (som er frisk) hvor lite kontakt det ble med vennene da vi flyttet til andre kanten av landet enn der de bodde. Han har kun kontakt med 1 av de 4-5 han hadde. Og å gå fra jevnlige fysiske treff til å kun sende en tekstmelding av og til. 

Dette er snakk om friske folk. For syke blir det enda større hindringer. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...