Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mazda 5 - Lokalisering av vannpumpe


Ludvig86

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Hey!
Er det noen som vet hvor vannpumpa til en 2008 Mazda 5 (2.0 Diesel) befinner seg?
I følge YT så ligger den lett tilgjengelig på passasjersiden fremme (bilde vedlagt, rød ring), men jeg klarer ikke å se den på vår. Motoren er ikke helt det samme ser jeg (dårlig bilde vedlagt)
Noen som vet?
 
 

Skjermbilde 2025-11-05 kl. 20.47.58.png

IMG_3139 2.png

Endret av Ludvig86
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Zepticon skrev (43 minutter siden):

Jeg vil tro det er det lille hjulet øverst mellom de to store. Den nederste ser ut som strammer, og de tre andre er hhv veiv, AC og dynamo.

 

 Det minste hjulet over er "strammeren". Den kan hvertfall beveges slik at reimen blir løs. Det nederste, minste hjulet klarte jeg kun å løsne bolten på, men ser ikke ut som det har annen funksjon enn å holde beltet på plass...

Skrevet
Hollabaloo skrev (54 minutter siden):

Det var ikke verdens beste bilde nei. Det ene tatt fra over motoren, det andre tatt fra under motoren

 

Det ovenfra er sakset fra Youtube, og vedkommede har klart å løfte motoren en god del mer enn hva jeg har klart tror jeg. Men kan vere som nevnt at den i videoen er bensin.

Skrevet
Ludvig86 skrev (7 minutter siden):

Det ovenfra er sakset fra Youtube, og vedkommede har klart å løfte motoren en god del mer enn hva jeg har klart tror jeg. Men kan vere som nevnt at den i videoen er bensin.

Det ser ut som en bensinmotor. Helt irrelevant å se på den for å finne ut av din dieselmotor.

Skrevet
Patek skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skal vannpumpen byttes? Ser ut som den drives av registerreim, dette byttes som regel samtidig.

Registerkjede på denne. 
 

jeg har en lekkasje jeg mistenker kommer fra vannpumpen. 

Skrevet
Ludvig86 skrev (42 minutter siden):

Registerkjede på denne.

Hvor har du dette fra? For meg så ser det ut som den har registerreim.

Det ser også ut som at vannpumpa sitter rett innenfor termostaten/termostathuset.

Skrevet

Bilen har registerreim i følge delekatalogen. Vannpumpen sitter på baksiden av motoren og er drevet av registerreimen.
Vil tro det er en overkommelig men omfattende jobb å bytte den. Regner med en kveld for en som har skrudd en del på egen bil før.

Screenshot 2025-11-06 at 10.22.56.png

Screenshot 2025-11-06 at 10.23.48.png

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Zepticon skrev (1 minutt siden):

Bilen har registerreim i følge delekatalogen. Vannpumpen sitter på baksiden av motoren og er drevet av registerreimen.
Vil tro det er en overkommelig men omfattende jobb å bytte den. Regner med en kveld for en som har skrudd en del på egen bil før.

Screenshot 2025-11-06 at 10.22.56.png

Screenshot 2025-11-06 at 10.23.48.png

Tusen takk tipset! Har alltid blitt fortalt at bilen har kjede. Er nok på høy tid å bytte registerreimen også da 😄

Skrevet
mobile999 skrev (36 minutter siden):

Hvor har du dette fra? For meg så ser det ut som den har registerreim.

Det ser også ut som at vannpumpa sitter rett innenfor termostaten/termostathuset.

Har alltid blitt fortalt det, så har ikke tenkt noe mer på det. Er på høy tid å bytte reim også da 😂

Skrevet
Ludvig86 skrev (Akkurat nå):

Tusen takk tipset! Har alltid blitt fortalt at bilen har kjede. Er nok på høy tid å bytte registerreimen også da 😄

Ja er ikke så mye hjelp fra feks eurodel når de finner frem både kjede og reim til samme bil.
Men det kan se ut som motoren er den samme som i Mazda 6 fra den årgangen, og der er det reim. Litt trangt å skru men absolutt overkommelig. Om det er din motor på bildet ville jeg vurdert å bytta løpehjul, strammere og kilereim til dynamo og AC også mens du er i gang, den så litt sliten ut :D

Skrevet
Zepticon skrev (2 minutter siden):

Ja er ikke så mye hjelp fra feks eurodel når de finner frem både kjede og reim til samme bil.
Men det kan se ut som motoren er den samme som i Mazda 6 fra den årgangen, og der er det reim. Litt trangt å skru men absolutt overkommelig. Om det er din motor på bildet ville jeg vurdert å bytta løpehjul, strammere og kilereim til dynamo og AC også mens du er i gang, den så litt sliten ut :D

Takk for tips! Det blir nok byttet «så mye som mulig» når jeg først er i gang med operasjonen 😄

 

Jeg har skrudd en god del bil, men aldri byttet registerreim før. Så jeg får studere nøye før jeg setter i gang. Men har troa 👍🏼

Skrevet
Ludvig86 skrev (2 minutter siden):

Jeg har skrudd en god del bil, men aldri byttet registerreim før. Så jeg får studere nøye før jeg setter i gang. Men har troa 👍🏼

det tipset jeg har hatt emst nytte av mtp registerreimbytte er å sette bilen sånn at timingen er rett, så merker jeg av på reimhjulene (på kam og veiv) og på reima me dden tusj, sånn at jeg helt tydelig kan se hvor den sto. Så teller jeg opp hvor mange tenner det er mellom de to merkene på den gamle reima, og overfører disse merkene til den nye, Så setter jeg den på nøyaktig på samme plass som den gamle sto. Så sjekker jeg timing på veiv og kam med å dra rundt motoren.

Å gjøre det på denne måten har spart meg mye tid og frustrasjon, spesielt når man ikke har så god sikt til der de egentlige merkene for timingen er. 

Et annet tips kan være å kløyve den gamle reimen, sånn at bare halvparten står igjen på bilen, så kan man dytte innpå den nye reima hallveis, så kutte den gamle helt av, og så dytte ny helt inn på tannhjulene. Men jeg foretrekker metoden over.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Ludvig86 skrev (20 timer siden):

Tusen takk tipset! Har alltid blitt fortalt at bilen har kjede. Er nok på høy tid å bytte registerreimen også da 😄

Står ikke det skift-intervallet i Serviceheftet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...