Ludvig86 Skrevet onsdag kl 19:55 Skrevet onsdag kl 19:55 (endret) Hey! Er det noen som vet hvor vannpumpa til en 2008 Mazda 5 (2.0 Diesel) befinner seg? I følge YT så ligger den lett tilgjengelig på passasjersiden fremme (bilde vedlagt, rød ring), men jeg klarer ikke å se den på vår. Motoren er ikke helt det samme ser jeg (dårlig bilde vedlagt) Noen som vet? Endret onsdag kl 19:56 av Ludvig86
Hollabaloo Skrevet onsdag kl 20:23 Skrevet onsdag kl 20:23 Det var ikke verdens beste bilde nei. Det ene tatt fra over motoren, det andre tatt fra under motoren
Zepticon Skrevet onsdag kl 20:31 Skrevet onsdag kl 20:31 Jeg vil tro det er det lille hjulet øverst mellom de to store. Den nederste ser ut som strammer, og de tre andre er hhv veiv, AC og dynamo.
Ludvig86 Skrevet onsdag kl 21:17 Forfatter Skrevet onsdag kl 21:17 Zepticon skrev (43 minutter siden): Jeg vil tro det er det lille hjulet øverst mellom de to store. Den nederste ser ut som strammer, og de tre andre er hhv veiv, AC og dynamo. Det minste hjulet over er "strammeren". Den kan hvertfall beveges slik at reimen blir løs. Det nederste, minste hjulet klarte jeg kun å løsne bolten på, men ser ikke ut som det har annen funksjon enn å holde beltet på plass...
Ludvig86 Skrevet onsdag kl 21:18 Forfatter Skrevet onsdag kl 21:18 Hollabaloo skrev (54 minutter siden): Det var ikke verdens beste bilde nei. Det ene tatt fra over motoren, det andre tatt fra under motoren Det ovenfra er sakset fra Youtube, og vedkommede har klart å løfte motoren en god del mer enn hva jeg har klart tror jeg. Men kan vere som nevnt at den i videoen er bensin.
mobile999 Skrevet onsdag kl 21:26 Skrevet onsdag kl 21:26 Ludvig86 skrev (7 minutter siden): Det ovenfra er sakset fra Youtube, og vedkommede har klart å løfte motoren en god del mer enn hva jeg har klart tror jeg. Men kan vere som nevnt at den i videoen er bensin. Det ser ut som en bensinmotor. Helt irrelevant å se på den for å finne ut av din dieselmotor.
Zepticon Skrevet onsdag kl 22:17 Skrevet onsdag kl 22:17 (endret) Da kan det være at vannpumpen er drevet av registerkjedet xD Endret onsdag kl 22:17 av Zepticon
Zepticon Skrevet onsdag kl 22:19 Skrevet onsdag kl 22:19 Zepticon skrev (1 minutt siden): Da kan det være at vannpumpen er drevet av registerkjedet xD Ja, ut fra et raskt søk på eurodel så ser det ut som regreimen driver vannpumpen. Litt større jobb å bytte den da: https://www.eurodel.no/vannpumpe/mazda-5-cr19-2-0-cd-81kw-40147-cid
Ludvig86 Skrevet i går, 07:31 Forfatter Skrevet i går, 07:31 Zepticon skrev (9 timer siden): Da kan det være at vannpumpen er drevet av registerkjedet xD Det er en 2007 modell
Patek Skrevet i går, 08:06 Skrevet i går, 08:06 Hvorfor skal vannpumpen byttes? Ser ut som den drives av registerreim, dette byttes som regel samtidig.
Ludvig86 Skrevet i går, 08:07 Forfatter Skrevet i går, 08:07 Patek skrev (Akkurat nå): Hvorfor skal vannpumpen byttes? Ser ut som den drives av registerreim, dette byttes som regel samtidig. Registerkjede på denne. jeg har en lekkasje jeg mistenker kommer fra vannpumpen.
mobile999 Skrevet i går, 08:51 Skrevet i går, 08:51 Ludvig86 skrev (42 minutter siden): Registerkjede på denne. Hvor har du dette fra? For meg så ser det ut som den har registerreim. Det ser også ut som at vannpumpa sitter rett innenfor termostaten/termostathuset.
Zepticon Skrevet i går, 09:25 Skrevet i går, 09:25 Bilen har registerreim i følge delekatalogen. Vannpumpen sitter på baksiden av motoren og er drevet av registerreimen. Vil tro det er en overkommelig men omfattende jobb å bytte den. Regner med en kveld for en som har skrudd en del på egen bil før. 1
Ludvig86 Skrevet i går, 09:28 Forfatter Skrevet i går, 09:28 Zepticon skrev (1 minutt siden): Bilen har registerreim i følge delekatalogen. Vannpumpen sitter på baksiden av motoren og er drevet av registerreimen. Vil tro det er en overkommelig men omfattende jobb å bytte den. Regner med en kveld for en som har skrudd en del på egen bil før. Tusen takk tipset! Har alltid blitt fortalt at bilen har kjede. Er nok på høy tid å bytte registerreimen også da 😄
Ludvig86 Skrevet i går, 09:29 Forfatter Skrevet i går, 09:29 mobile999 skrev (36 minutter siden): Hvor har du dette fra? For meg så ser det ut som den har registerreim. Det ser også ut som at vannpumpa sitter rett innenfor termostaten/termostathuset. Har alltid blitt fortalt det, så har ikke tenkt noe mer på det. Er på høy tid å bytte reim også da 😂
Zepticon Skrevet i går, 09:31 Skrevet i går, 09:31 Ludvig86 skrev (Akkurat nå): Tusen takk tipset! Har alltid blitt fortalt at bilen har kjede. Er nok på høy tid å bytte registerreimen også da 😄 Ja er ikke så mye hjelp fra feks eurodel når de finner frem både kjede og reim til samme bil. Men det kan se ut som motoren er den samme som i Mazda 6 fra den årgangen, og der er det reim. Litt trangt å skru men absolutt overkommelig. Om det er din motor på bildet ville jeg vurdert å bytta løpehjul, strammere og kilereim til dynamo og AC også mens du er i gang, den så litt sliten ut
Ludvig86 Skrevet i går, 09:35 Forfatter Skrevet i går, 09:35 Zepticon skrev (2 minutter siden): Ja er ikke så mye hjelp fra feks eurodel når de finner frem både kjede og reim til samme bil. Men det kan se ut som motoren er den samme som i Mazda 6 fra den årgangen, og der er det reim. Litt trangt å skru men absolutt overkommelig. Om det er din motor på bildet ville jeg vurdert å bytta løpehjul, strammere og kilereim til dynamo og AC også mens du er i gang, den så litt sliten ut Takk for tips! Det blir nok byttet «så mye som mulig» når jeg først er i gang med operasjonen 😄 Jeg har skrudd en god del bil, men aldri byttet registerreim før. Så jeg får studere nøye før jeg setter i gang. Men har troa 👍🏼
Zepticon Skrevet i går, 09:43 Skrevet i går, 09:43 Ludvig86 skrev (2 minutter siden): Jeg har skrudd en god del bil, men aldri byttet registerreim før. Så jeg får studere nøye før jeg setter i gang. Men har troa 👍🏼 det tipset jeg har hatt emst nytte av mtp registerreimbytte er å sette bilen sånn at timingen er rett, så merker jeg av på reimhjulene (på kam og veiv) og på reima me dden tusj, sånn at jeg helt tydelig kan se hvor den sto. Så teller jeg opp hvor mange tenner det er mellom de to merkene på den gamle reima, og overfører disse merkene til den nye, Så setter jeg den på nøyaktig på samme plass som den gamle sto. Så sjekker jeg timing på veiv og kam med å dra rundt motoren. Å gjøre det på denne måten har spart meg mye tid og frustrasjon, spesielt når man ikke har så god sikt til der de egentlige merkene for timingen er. Et annet tips kan være å kløyve den gamle reimen, sånn at bare halvparten står igjen på bilen, så kan man dytte innpå den nye reima hallveis, så kutte den gamle helt av, og så dytte ny helt inn på tannhjulene. Men jeg foretrekker metoden over. 1 1
Hanhijnn Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Ludvig86 skrev (20 timer siden): Tusen takk tipset! Har alltid blitt fortalt at bilen har kjede. Er nok på høy tid å bytte registerreimen også da 😄 Står ikke det skift-intervallet i Serviceheftet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå