Gå til innhold

tekniske begrep i mobiltelefon verden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har spørsmål til tekniske begrep i mobiltelefon:

Motorola har noe som heter i spesifikasjoner:

3 i 1 lyssensor - hva er det? dette er på tredje kamera. 

Nå sammenligner jeg to motorola mobiltelefoner: Motorola g86 og motorola edge 60

Andre kamera har 8 megapiksler på g86 og 50 megapiksler på edge 60.

det er 8 ram på g86, men du kan utvide virtuelt til 24 ram. Hva gjør ram på en mobiltelefon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

3 i 1 lyssensor: trolig måling av lys, hvit-balanse, flimring. Ikke så viktig dette tror jeg.

G86 er veldig lik en som heter Edge 60 Fusion (sist nevnte har litt bedre kamera).

Edge 60 er en litt dyrere variant enn Edge 60 Fusion. Den har flere og bedre kamera.

RAM er 8GB eller 12GB på disse mobilene. Mer RAM betyr at programmene som kjøres har mer minne å bruke, noe som kan gi kortere oppstart og veksling mellom programmer. 8GB er trolig nok.

G41 er nok en litt utdatert mobil nå, med ikke oppdatert software.

Endret av Svein M
Skrevet (endret)
Svein M skrev (7 timer siden):

3 i 1 lyssensor: trolig måling av lys, hvit-balanse, flimring. Ikke så viktig dette tror jeg.

G86 er veldig lik en som heter Edge 60 Fusion (sist nevnte har litt bedre kamera).

Edge 60 er en litt dyrere variant enn Edge 60 Fusion. Den har flere og bedre kamera.

RAM er 8GB eller 12GB på disse mobilene. Mer RAM betyr at programmene som kjøres har mer minne å bruke, noe som kan gi kortere oppstart og veksling mellom programmer. 8GB er trolig nok.

G41 er nok en litt utdatert mobil nå, med ikke oppdatert software.

jeg vurderer å kjøpe motorola g86 power. Vil den takle tiktok? 

det står tiktok trenger 177mb ved å innstallere tiktok i mobiltelefon. Hvordan defineres software? 

Over lengre tid så har mobiltelefonen av seg selv "kuttet" at mobiltelefonen av seg selv slår seg av og jeg må gjentatte ganger skrive pin kode for å komme inn på telefonen. Jeg trodde først det var pga at mobilelefonen kanskje hadde fått vann i mikrofonen siden det hakket av og til. Men nå skjønner jeg det er tiktok appen. Fordi jeg kan bruke mobiltelefonen til alt annet, uten at mobiltelefonen slår av seg selv. Nå sist så avinnstallerte jeg appen, og innstallerte på nytt, nå har jeg problem å logge inn. Den avviser å bli logget inn selv om profilnavn står der klart. Men jeg har tiktok på pc. 

Endret av Mykesider
Skrevet (endret)

Nå har jeg slettet buffer i tiktok. Ingen tydelig forandringer skjedde. Etter en halvtime når jeg igjen prøver å logge meg inn til tiktok, så kommer det frem endelig mulighet å logge meg inn. Nå er jeg igjen logget inn på tiktok. Nå skal jeg følge med om den igjen blir avslått. Iallfall så er det buffer man må slette i applikasjonen. 

Endret av Mykesider
Skrevet
Svein M skrev (3 timer siden):

Alle Android mobiler av nyere dato skal kunne kjøre Tiktok. Avinstaller og installer igjen Appen er kanskje en måte å få vekk problemer.

Ser at jeg måtte iallfall slette buffer... men utover dagen så ser jeg at den får reaksjoner fortsatt. 

Mobilen fungerer så lenge jeg ikke berører eller går innpå tiktok. 

Skrevet (endret)

Jeg ser at mange mobiler er dyre nå før Black Friday. Moto G86 Power er for dyr i forhold til Moto G86 synes jeg. Forskjell er vel bare batteri. Moto G86 er vel i følge prisjakt kr 3061 i pris nå.

Disse to har i hvertfall flat skjerm (bra), og ikke buet som Edge telefonene.

Endret av Svein M
Skrevet
Svein M skrev (På 3.11.2025 den 21.05):

Jeg ser at mange mobiler er dyre nå før Black Friday. Moto G86 Power er for dyr i forhold til Moto G86 synes jeg. Forskjell er vel bare batteri. Moto G86 er vel i følge prisjakt kr 3061 i pris nå.

Disse to har i hvertfall flat skjerm (bra), og ikke buet som Edge telefonene.

ja, jeg fikk edge post i posten, jeg gikk for edge 60. Fordi 12 ram og 512 gb. Fant ikke andre av den kaliberen. Ser det er bue på kanten. Men jeg må leve med det

g41 lader ikke mer, den slår jeg av med engang. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også en med buet glass. Jeg fikk ikke glass beskytter av glass til å sitte på, så har brukt beskyttelsefilm på skjermen. Og plastdeksel på baksiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...