Gå til innhold

Amazon gjør omfattende kutt i spillavdelingen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg vet ikke mye om nødvendig arbeidsstyrke hos spillutviklere. Men antall ansatte som sies opp er helt ekstremt, og jeg lurer da på hvor mange ansatte Amazon har totalt. Vi snakker om et selskap som har utviklet noen fåtalls spill.

14000 ansatte, som sies opp nå, tilsvarer det totale antall ansatte hos EA.

Endret av Donkey Kong
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Veldig synd for ansatte, men hvordan kan dette IKKE bli neste .com boblen som sprekker? AI er ikke modent enda til å gjøre det de ser for seg, og det vil bli tydelig i kvaliteten på produktene deres. Det investeres svimlende summer som ENDA ikke generer ekte penger (chatgpt). 

Og jeg blir svært skeptisk til amazon og kommer ikke til å kjøpe spill fra de når de ikke støtter de videre. 

Endret av BakaBerg
  • Liker 1
Skrevet
AndersT2 skrev (1 time siden):

De har ca 1,55 millioner ansatte: https://explodingtopics.com/blog/amazon-employees

Så 14 tusen er 0,9% av arbeidsstyrken som mister jobben.

Det er litt uklart hvor mange av de 14 000 ansatte som sies opp er tilknyttet spill, men forstår det skulle være en stor del av dem.

1,55 millioner i selskapet som helhet er uinteressant. De fleste av disse arbeider vel i tilknytning til utsendelse av varer.

Skrevet
Donkey Kong skrev (19 timer siden):

Det er litt uklart hvor mange av de 14 000 ansatte som sies opp er tilknyttet spill, men forstår det skulle være en stor del av dem.

1,55 millioner i selskapet som helhet er uinteressant. De fleste av disse arbeider vel i tilknytning til utsendelse av varer.

Du spurte etter hvor mange som var ansatt i Amazon totalt, og ikke i kun spill avdelingen. Så det var det jeg svarte på. Det kan godt tolkes i ettertid som du tenker innad i spill delen, men ikke slik jeg leste setningen først.

Skrevet

Dette er jo helt vanvittig. Og jeg håper inderlig flere innser hvor dårlig ide det er å ha slike bedriftsjefer som idoler.

Jeg lurer på om noen av de som mister jobben har gått i denne tankegang-fella som altfor mange av oss har gått i; at vi burde være takknemlige for at milliardærer som Jeff Bezos eksisterer fordi de tilsynelatende gir verden stabilitet og skaper arbeidsplasser (Nei).

Jeg lurer på om noen av de tenkte "folk er så urettmessig kritiske og urettferdige mot milliardærer. Grunnen til at folk er fattige og sliter økonomisk, er at de fattige har tatt et dårlig valg og vært uansvarlige. De burde bare ha jobbet hardt nok, og så hadde de fått som fortjent".

Hvis dette høres ut som skadefryd, så beklager, men det er et deg-problem. Mitt poeng er at det ikke er noe langsiktig gunstig for noen av oss å gå på knefall og tilbe dette systemet som ødelegger så mange liv.

Og nok en gang; ta vare på fagforeningene. De er gull!

• Liker 1
Skrevet (endret)
RealTinyMono skrev (På 30.10.2025 den 9.21):

Viser til hvor viktig det er å eie spill selv, New world med en levetid på 4-5 år får det blir nedstengt er sykt.

New World er et MMO. Det er sikkert noen som starter opp med private servere. Det viktigste er lovgivning som tillater dette når eier av spillet legger ned egne servere.

For øvrig har Amazon gjort det særdeles dårlig med spillutvikling. Kanselleringer og middelmådige lanseringer. Når man ikke leverer så kan man ikke forvente å fortsette i jobben. Det er slik en markedsstyrt økonomi fungerer, og det er slik vi også vil ha det. 

Endret av Føniks

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...