Gå til innhold

Menneskeverdi og livets rett.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Mflj skrev (2 timer siden):

Har du da tenkt på at den største utfordringen mennesker uten hender og føtter da kanskje møter ikke er mangel på hender og føtter, men at de må møte mennesker med disse kalde holdningene som du uttrykker, fordi de ikke klarer å se deres meneskeverdi og at deres liv har en mening? Og at de ikke klarer å se at verdi og mening handler om mer enn kroppen?

Igjen er det ikke snakk om folk som har levd fine verdige liv. Det er snakk om dem som ikke ville fått denne sjansen.

At du skal påtvinge noen å være glad for livet de fikk er ganske ille. Du må da kunne forstå at ikke alle er like fornøyde som deg?

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
7 hours ago, Mflj said:

Rettigheter skal man ha på bekostning av andre, men ansvar vil man ikke ta.

Kan du være mer spesifikk - Bekostning av hvem?

Og så er det et enormt hull i argumentasjonen din som er avdekket i løpet av tråden. Du snakker om kostnad/verdi som i antall fødsler er en konstant. Men samtidig er det en øredøvende stillhet når det kommer til kostnad i opplevd lidelse. Kan godt være at du kanskje skriver tråden på religiøst grunnlag, men dette henger bare ikke på greip.

Det finnes steder i verden, slik som DPRK - der gjengs filosofi synes å ligge nærmere opp mot dine uttalte verdier hva angår menneskes verdier og antatt tålegrense for urett.

Endret av geir__hk
  • Liker 2
Skrevet (endret)
Mflj skrev (20 timer siden):

Det gis dermed tydelig signal om hvilke liv som er verdt å ta vare på ut ifra medisinske kriterier.

Dette er feil. Dvs. liv i biologisk forstand, som en muskel, svulst eller sædcelle, men ikke liv i form av bevissthet. Disse testene tas før det oppstår hjerneaktivitet, følelser, smerte, tanker, minner etc.

Så nei, det er ikke noen som signaliserer hvilke liv som er verdt til å ta vare på.. men hvilke liv som potensielt kan startes eller om man vil forsøke på nytt og bære fram et barn uten alvorlige genfeil, som trisomi. Trisomi er en alvorlig genfeil som går ut over både det fysiske, psykiske, forventet livslengde og (litt mer diskuterbart) livskvalitet.

Hvis jeg skal bestille en bil og selger vil levere meg en med 5 hjul, så vil jeg vite det før den bygges og før kontrakten inngås. Jeg vil forbeholde meg retten til å vurdere å forkaste det forslaget og finne en annen. Jeg vil helst ikke bli overrasket på det punktet ved overlevering.. En bil er bare en ting og et eierskap har begrenset varighet. Et barn er et livsprosjekt og levende. Derfor vil jeg ikke bli overrasket på sånne ting ved fødsel, men heller gjøre mine valg før det utvikler seg til et (bevisst) liv.

Endret av Simen1
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...