Gå til innhold

Tostatsløsningen er død.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Bosettere angriper nå jødiske aktivister med mål om å drepe. Blir det nå endelig gjort noe med problemet? Jeg frykter ikke. Staten har som målsetning å gradvis ta over Vestbredden, og da er bosetterne en viktig brikke i dette spillet.

https://www.haaretz.com/israel-news/2025-11-12/ty-article-magazine/.premium/we-may-have-reached-the-point-where-settlers-try-to-kill-jews/0000019a-7828-d6d8-af9b-7e7f101a0000

Endret av Imaginacíon
  • Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Imaginacíon skrev (På 25.10.2025 den 13.15):

Israel tar seg til rette og sakte etnisk renser de Vestbredden.

Jeg for min del har fått et annet syn på israelittene enn jeg hadde før når man ser hvordan fdisse bosetlerne oppfører seg mot f.eks. palestinske småbønder på Vestbredden.  Når disse stakkars jordbrukerne ser fram til snart å kunne høste olivenlundene sine, så kommer isralittere og hogger ned trærne, og har småbøndene rukket å få avlingen lastet på lastebiler, så så man nylig tv- opptak av at israelske bosettere tenner på lastebilene.  Man ser menn som går løs på kvinner (som driver med innhøsting av en skarve inntektsbringene avling) og slår de med kjepper osv.  Det var i dag et nyhetsinnslag om at disse pøblene nå får lov å bære våpen også.  Det som foregår er jo tilsynelatende ren ondskap.  Kan noen ha sympati med denslags oppførsel?...

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Just now, Skeptikus said:

Jeg for min del har fått et annet syn på israelittene enn jeg hadde før når man ser hvordan fdisse bosetlerne oppfører seg mot f.eks. palestinske småbønder på Vestbredden.  Når disse stakkars jordbrukerne ser fram til snart å kunne høste olivenlundene sine, så kommer isralittere og hogger ned trærne, og har småbøndene rukket å få avlingen lastet på lastebiler, så så man nylig tv- opptak av at israelske bosettere tenner på lastebilene.  Man ser menn som går løs på kvinner (som driver med innhøsting av en skarve inntektsbringene avling) og slår de med kjepper osv.  Det var i dag et nyhetsinnslag om at disse pøblene nå får lov å bære våpen også.  Det som foregår er jo tilsynelatende ren ondskap.  Kan noen ha sympati med denslags oppførsel?...

Dette er Israel. Det fins bra israelere, men altfor mange ser på palestinere som undermennesker.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Jeg har ikke så store illusjoner om en moderat israelsk regjering, men en ting er sikkert: Dagens bosetter-styrte regime må vekk sammen med skurken Netanyahu. Det trenger ikke å bli bedre, men en verre gjeng enn dette kan jo selv ikke israelske velgere levere.

Forhåpentligvis vil dagens FN-avstemning om Gaza være begynnelsen på slutten for Netanyahu, da det er stadig flere tegn til at bosetter-lederne kan trekke seg ut av og dermed felle regjeringen.

https://www.vg.no/nyheter/i/dRgyrq/uro-i-israels-regjering-foer-trumps-gaza-plan-skal-opp-for-fns-sikkerhetsraad

Endret av Folkflesk
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (34 minutter siden):

Dette er Israel. Det fins bra israelere, men altfor mange ser på palestinere som undermennesker.

Akkurat dette med å se på andre folk som undermennesker er skremmende utbredt i midt-østen, rasismen sitter tilsynelatende i ryggraden til de fleste av kulturene der. Og støttes opp av religiøse ledere på begge siden av gazakonflikten. 

Folkflesk skrev (22 minutter siden):

Forhåpentligvis vil dagens FN-avstemning om Gaza være begynnelsen på slutten for Netanyahu, da det er stadig flere tegn til at bosetter-lederne kan trekke seg ut av og dermed felle regjeringen.

https://www.vg.no/nyheter/i/dRgyrq/uro-i-israels-regjering-foer-trumps-gaza-plan-skal-opp-for-fns-sikkerhetsraad

Bosetterne tror de har et kall fra guden sin om å bosette akkurat dette landbiten, og staten Israel lar disse sekteriske ekstremistene holde på. Nå som Hamas nekter å godta gazaplanen spiller de ironisk nok en kompispasning til de samme ekstremistene ved å bekrefte bildet om at Palestinerne er så blodtørstige at de ikke kan samarbeides med i det lange løp uansett. Hamasledelsen fremstår på mange måter akkurat som ledelsen av "det tredje riket"; de sitter i en bunker i en ødelagt by, der befolkningen blir sakte ødelagt, og nekter å innse det nederlaget de allerede har lidt. Og de vil heller ofre nasjonens sivile enn å legge ned våpnene, for om de lar seg avvæpne vil de risikere folkets hevn for lidelsene de har blitt påført. For å være brutalt ærlig: jeg tror ikke noen som helst fredsplan kan fikse midt-østen, det er for mange ekstremistiske drittsekker (i alle leire) til at fred er mulig

• Liker 1
Skrevet (endret)
Skeptikus skrev (1 time siden):

Ja, MIFF og kristenkonservative er langt inne i israelske rasshøl og ser kun Guds utvalgte folk.

Endret av Boing_80
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...