Kynxx Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Hei. Jeg opplever å ha omtrent ingen valgmuligheter når det gjelder å sette opp server hjemme. Må jeg investere i egen router foruten zyxel 5600 som fulgte med, og koble denne direkte i CPE?
Cyrio Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) Litt lite info om hva slags linje inn du egentlig har. Dersom du kunne satt opp en egen router i forkant av den som fulgte meg ville jeg droppe å bruke den som fulgte med da den i praksis kun er et unødvendig ledd. Dersom det ikke er noen mulighet å sette noe i forkant, så ville jeg undersøkt muligheten for å sette modemet i bridge-mode. Da kan du sette din egen router i bakkant. Disclaimer: Det er vel nesten alltid mulig å droppe medfølgende router, men ISP'ene liker å gjøre det litt vanskelig. Som regel er det litt fikling med VLAN eller mac-spoofing som skal til, evnt en kombinasjon av begge Edit: Skal du portforwarde må du forresten forsikre deg om at du har en offentlig IP. Har aldri hatt hjemmenettverk fra Globalconnect, men Google sier ved første øyekast at de bruker CG-NAT. Dvs at du ikke har en offentlig IP, og at du ikke kan portforwarde sånn helt uten videre. Personlig ville jeg startet prosjektet slik som dette: 1. Funnet ut om jeg har offentlig IP (evnt sjekket muligheten for å få dette) 2. Handlet inn en egen router 3. Pakket bort medfølgende ISP-router. 4. Begynt å leke med portforwarding og alt annet du evnt måtte trenge Endret 6 timer siden av Cyrio
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå