Gå til innhold

Farlig å bruke bare tv-en som skjerm?


Sabbe

Anbefalte innlegg

Skal snart bestille en Sapphire Radeon 9600 XT kort. Da har jeg tenkt å bruke tv-en min som primær-skjerm, fordi den skjermen jeg har nå er utrolig dårlig. Skal bruke S-video kabel til å koble til tv-en. Det jeg lurer på, er om det går an å bruke bare tv-en og ingen pc-skjerm?

Er det farlig?

Vil det skade skjermen?

Kan jeg bare plugge s-video kabelen inn i tv-en med en gang dvs før jeg installere windows? Eller må jeg først bruke pc-skjermen, og installere windows og driver til skjermkortet for å få bilde til tv-en?

 

Er helt blankt i dette området.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det suger jo totalt å bare bruke tv-n som skjerm da. Altfor lav oppløsning, hvis ikke du har LCD eller plasma da selfølgelig. Du trenger da ikke innstalere driver for å bruke tv-n som skjerm. Bare å koble til og du er ferdig, du må sannsyligvis stille inn på oppløsningen da.

Forbehold: Dette er jeg 95 % sikker på. :thumbs:

 

Mhv

 

Just_blank26

Lenke til kommentar

Er det noen som har fått bra bilde på TV-ut fra grafikk-kort? Har forsøkt et par forskjellige Nvidia-kort med TV-ut (S-Video) til min 32" Philips widescreen TV og bildet blir mildt sagt elendig. Foretrekker å se filmer på 17" LCD data-skjermen fremfor TV-ut til TV'en. Å kjøre Widows grensesnittet ut på TV'en er etter min mening totalt ubrukelig. Vi får heller vente til store LCD skjermer blir rimeligere... :cry:

Lenke til kommentar
Det suger jo totalt å bare bruke tv-n som skjerm da. Altfor lav oppløsning, hvis ikke du har LCD eller plasma da selfølgelig. Du trenger da ikke innstalere driver for å bruke tv-n som skjerm. Bare å koble til og du er ferdig, du må sannsyligvis stille inn på oppløsningen da.

Forbehold: Dette er jeg 95 % sikker på. :thumbs:

 

Mhv

 

Just_blank26

Ja, men jeg håper at kvaliteten ikke er så dårlig, at det går an å se skjermen. Har test min nabo sin Nvidia kort og skrivebordet var nesten uleselig. Har lest at Ati er bedre på tv-ut, pluss at jeg er ikke så kravstor :)

 

Takk for hjelpen.

 

Snabel, ser skrivebordet bra ut for deg? At du kan lese de ikonene?

Lenke til kommentar
Jeg har et 9700Pro, og tv-utgangen på dette kortet er helt suverent. Det er et faktum at Nvidia har elendig tv-utgang i forhold til ati eller matrox.

Men uansett... det funker å se film fra datamaskinen på tv-skjerm, men den er totalt ubrukelig å bruke som vanlig PC monitor. Samme hva slags tv-ut man har. En "utrolig dårlig" pc skjerm, vil fungere bedre enn en veldig bra CRT tv-skjerm.

Lenke til kommentar
Jeg har et 9700Pro, og tv-utgangen på dette kortet er helt suverent. Det er et faktum at Nvidia har elendig tv-utgang i forhold til ati eller matrox. 

 

 

Men uansett... det funker å se film fra datamaskinen på tv-skjerm, men den er totalt ubrukelig å bruke som vanlig PC monitor. Samme hva slags tv-ut man har. En "utrolig dårlig" pc skjerm, vil fungere bedre enn en veldig bra CRT tv-skjerm.

 

Stemmer... Har gjort det selv.. det var med en ny tv og et gammelt woodoo 3 3000 kort :yes: funker ikke særlig bra... Fint å c film på men ikke noe mer!

Endret av tbend
Lenke til kommentar
Jeg har et 9700Pro, og tv-utgangen på dette kortet er helt suverent. Det er et faktum at Nvidia har elendig tv-utgang i forhold til ati eller matrox.

Har selv Geforce FX5200, og har hatt et Riva TNT2.

Begge kortene har bra bilde på TV-ut.

Filmer blir helt ok, mens desktopen på Windows (og alle andre programmers arbeidsområde) blir uskarpt og nær umulig å jobbe med. Flimring, ufokus, dårlig oppløsning, omtrent umulig å lese tekst osv... er noen av problemene.

Lenke til kommentar

Det er jeg klar over.

Men det skyldes vel mest at man kjører en virtuell oppløsning på f.eks 1024x768.

Kan jo kjøre lavere, men da må man pan'e så innmari mye.

Til film synes jeg bildet er helt ypperlig.

 

Men så har jeg jo ikke sammenlignet med noen nyere ATI-kort.

Endret av snole
Lenke til kommentar

De fleste TV'er tar ikke skade av TV'ut tror jeg, men jeg prøvde TV'ut på en SVÆRT gammel TV en gang, satt der å spilte litt og etter vert begynte bildet å hoppe og flimre noe som resulterte i at jeg måtte slå den av en stund! Vet ikke om det var skadelig, men hvem vet!

 

TV'ut egner seg ganske bra til film og spill (ikke strategi med små objekter vell å merke) siden du får den spille konsoll følelsen, men ikke til surfing o.l siden alt flyter sammen.

 

Ikke glem det at de fleste 'vanlige' TVer har veldig lav oppløsning!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...