andg Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Under stormen Amy for ett par uker siden fløy taket fra søppelskuret som står i innkjørselen inn i min egen bil. Søppelskuret deler jeg med naboen. Taket fra søppelskuret knuste den ene sideruten, samt skrapte opp en av de andre kraftig og lagde mange riper i lakken på bilen. Bilen er kun forsikret med delkasko, så forsikringsselskapet vil bare erstatte glasskadene og ikke skadene på karosseriet. Reparasjon av taket på søppelskuret blir dekket av husforsikringen, men jeg hadde jo i min naivitet tenkt at denne også ville dekke følgeskader på grunn av dette, noe den ikke gjør i følge forsikringsselskapet. Er det riktig at man som huseier ikke har noe ansvar for å dekke skader påført andre på grunn av feks. ett tak som har løsnet og truffet noen andres eiendom? Da må du selv passe på at dine egne hus og biler er tilstrekkelig forsikret og risikerer bonustap pga. naboens tak som kommer flygende? Er ikke snakk om noe voldsomme beløp for bilen uansett, er en grunn til at den bare har delkasko i utgangspunktet, men er bare litt overrasket likevel over at husforsikringen min og naboens ikke dekker følgeskader av taket som fløy.
barfoo Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Spørsmålet er vel om huseigar har handla aktlaust. Har huseigar handla aktlaust kan det vere grunnlag for erstatningsansvar.
andg Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden Siden vi får erstattet taket av forsikringsselskapet mener de vel ikke at vi i utgangspunktet har handlet uaktsomt da.
The Avatar Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Med delkasko så er det nok riktig at det berre er vinduet du får dekt på denne. Delkasko dekker også naturskade, men då definert som flom, ras og liknande ikkje vind. Følgeskader vil vanlegvis være dekt av husforsikringa, men her kan det nok være ulike avtalar ute og går. Om det viser seg at du faktisk ikkje har dekning for denne følgeskaden så er det ei moglegheit å gå via naturskadefondet, men med ein eigenandel på 8000 kr så er det nok ikkje verdt det i dette tilfellet. Det kan også være at det at søppelskuret er i felleseige skaper litt ekstra problemer. Hadde det vært naboen som var eigar av skuret så ville naboen kunne brukt ansvarsdelen i sin innboforsikring til å dekke eit erstatningskrav frå deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå