Gå til innhold

Hvilken AI/LLM er best til koding for en som ikke kan koding? C#.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann,

Jeg har opp gjennom årene benyttet meg av eksterne konsulenter til å programmere diverse indikatorer i C# som brukes i et program som heter Ninjatrader (programvare for aksjehandel). 

Trenger nå en ny indikator programmert, men lurte rett og slett på å prøve å kode den selv ved hjelp av AI. 

Hva vil være mitt beste valg her? 

Om jeg så må betale for medlemskap blir det fort like rimelig som å benytte seg av en ekstern konsulent, skjønt jeg har hatt noen tilnærmet gratis jobber også opp gjennom. Man får dog som regel hva man betaler for. :) Min faste og foretrukne programmerer tar sikkert en tusenlapp eller to for jobben.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du bare forholder deg til et REST API så er du ikke bundet ditt språk, og da ville jeg kastet C# på skrothaugen og valgt noe slik som Python. 

Svaret ditt er Github Copilot, enten via VSCode med extensions, eller noe ala Cursor.

Med dette sagt så vil jeg sterkt fraråde å la en AI ta rattet på kodinga. Det funker til det ikke funker lenger, og da er du gjerne så dypt inne i en blindgate at du aldri kommer deg ut igjen. Det funker utmerket for å lære seg syntaks til et nytt språk, men jeg lærte meg fundamental koding lenge før LLM var en ting, så jeg vet ikke om det er lurt å lære fundamentet av å observere/spørre en LLM eller ikke.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar! :) 

Github Copilot ser strøkent ut. Spurte samme spørsmål på Ninjatrader sine forum og en bruker der hadde testet det meste og etter hans erfaring var visst nok Claude det beste, men virket som han hadde hatt gode erfaringer med flere LLM-er.

Siden akkurat dette er en indikator til Ninjatrader er jeg nok dessverre låst til C#. 

Hadde nok ikke vurdert dette om det var noe komplisert jeg skulle gjøre, men tenker kanskje det kan fungere til dette prosjektet - særlig ettersom det har liten praktisk betydning om det skulle oppstå noen feil (som jeg uansett fort vil se).

Med det sagt, så testet jeg Grok i går som skrev hele koden på det jeg ønsket. Virket veldig lovende, men fikk trøbbel fordi jeg har en eldre versjon av Visual Studio. Så, gjenstår å se om koden til Grok drar dette i land. Skal prøve i kveld. :) 

Skrevet

Da har jeg løst oppgaven over helt gratis med Claude. Tok omtrent 1 1 /2 time med litt feilsøking og noen (ok, ganske mange) iterasjoner med feilsøking. Det som tok tid var nok å re-starte Ninjatrader og kompilere koden på nytt for hver iterasjon. Claude implementerte nye løsninger umiddelbart.

Til sammenligning hadde jeg nok brukt minst 1 time vanligvis bare for å beskrive og legge ut jobben på UpWork. Legge til noen timer på kommunikasjon med utvikler.

Og selvsagt til slutt prisen. For denne type indikator hadde jeg nok ikke vært villig til å betale mer enn kr 300. Her var det gratis.

Ikke bare det, men Claude er entusiastisk og utrettelig når vi møter på problem og tar det med et "smil". Utviklere i den virkelige verden er ikke alltid like tålmodige når man begynner med feilsøking. :) I tillegg må man gjerne vente på svar. Ting tar tid.

Jeg er veldig imponert. :) 

Mitt perspektiv er en lekmann som har brukt mye eksterne programmerere og utviklere, både gratis og betalt (mest av det). Mange av jobbene jeg har brukt eksterne til har vært av den enkle sorten som det jeg nettopp gjorde. Jeg ser ingen grunn til å bruke eksterne utviklere om denne indikatoren faktisk fungerer. 

Andre eksempler kan være formler og skript i VBA.

Til mer kompliserte jobber ville jeg ikke forsøkt å gjøre noe selv, men til slike småjobber som dette virker det genialt.

I morgen skal jeg be Claude hjelpe meg å fikse en indikator som jeg ikke var helt fornøyd med sist jeg leide noen til å gjøre det på UpWork. :) 

• Liker 2
Skrevet

Bra jobba. Et tips nå som du har begynt med dette; Start en ny chat når den begynner å hallunisere. Min er erfaring er at hvis den først har begynt å hallunisere så slutter den ikke. Spar deg selv for masse frustasjon og iterasjoner ved å starte et ny chat å promte "problemet" på nytt. Alle gangene jeg har gjort dette har den løst det på første forsøk i den nye chatten der den bare feilet gang etter gang i den "gamle" chatten.

• Liker 1
Skrevet (endret)
DukeRichelieu skrev (På 20.10.2025 den 23.04):

Ikke bare det, men Claude er entusiastisk og utrettelig når vi møter på problem og tar det med et "smil". Utviklere i den virkelige verden er ikke alltid like tålmodige når man begynner med feilsøking. :) I tillegg må man gjerne vente på svar. Ting tar tid.

Som AI-bruker må man også være utrettelig selv. Det blir som regel bra til slutt, men det går ikke akkurat framover i en rett linje. Det kan nesten eksemplifiseres med noe så banalt som at om man glemmer å be om ryddig kode så får man spag. Bra jobba!

Endret av quantum

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...