Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Vil USB-tastatur og -mus virke før OS er starta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å kunne oppdatere Win 11 har eg oppgradert min stasjonære PC med nytt hovedkort, CPU, PSU og skjermkort.

Etter å ha kopla til HDD med win 10 hadde eg eit håp om at UEFI skulle finne OS og starte opp. Det skjedde ikkje.

I staden fekk eg melding om at "ny prosessor er funnen, press F5 for å laste inn firmware for deretter å gå inn i UEFI for å konfigurere oppstart av OS frå HDD". Systemet responderte ikkje på trådlaus (blåtann) tastatur og mus. Grunnen er vel at dei treng drivar, som treng OS for installasjon. 

Vil ein tur i butikken for å kjøpe USB-tastatur og mus løyse problemet, for dei fungerer vel utan drivar? Hvis ikkje, kva kan eg gjera?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det vil virke med de fleste mus og tastatur (alle med USB), men ikke blåtann utstyr som trenger installasjon.

Endret av Svein M
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Både Clas Ohlson og Jula har tastatur til under 200 kroner som vil løse problemet ditt. Eventuelt låne med noen andre siden du bare trenger det i 5 min.

Skrevet
Thor. skrev (1 minutt siden):

Både Clas Ohlson og Jula har tastatur til under 200 kroner som vil løse problemet ditt. Eventuelt låne med noen andre siden du bare trenger det i 5 min.

Samt det trengs kun tastatur, selv om mus kan gjøre ting kjappere i enkelte tilfeller.

Skrevet

Takk igjen for gode svar

Eg støtte på et problem til: litt for uoppmerksom då eg kjøpte skjermkort, det har bare display- og HDMI-utgangar, ingen VGA.       Så på vei til hytta (der eg har gjort PC-oppgraderinga) kjøpte eg med meg eit HDMI til VGA adapter. Det treng jo ikkje drivarinstallasjon, så vidt eg veit. Allikevel blei det svart skjerm. Først da eg sette inn det gamle skjermkortet med VGA kopling var det forbindelse med skjermen. 

Koss kan det forklarast?

Skrevet
22 minutes ago, karekbo said:

Takk igjen for gode svar

Eg støtte på et problem til: litt for uoppmerksom då eg kjøpte skjermkort, det har bare display- og HDMI-utgangar, ingen VGA.       Så på vei til hytta (der eg har gjort PC-oppgraderinga) kjøpte eg med meg eit HDMI til VGA adapter. Det treng jo ikkje drivarinstallasjon, så vidt eg veit. Allikevel blei det svart skjerm. Først da eg sette inn det gamle skjermkortet med VGA kopling var det forbindelse med skjermen. 

Koss kan det forklarast?

Hva slags adapter kjøpte du?

Skrevet

Adapter: 

Eletra HDMI adapter HDMI M - VGA F audio /EHDAHADMVFWA / 253661

Nei, skjermen har også ein Display-inngang, men det var eg ikkje klar over da eg var på vei til hytta. Hvis eg drar til byen i morgon kan eg også kjøpe ein display-kabel, som kanskje løyser det problemet?
Skrevet (endret)

Noen moderne skjermkort og PC-er er veldig kresne på at skjerm er tilkoblet, på og på riktig inngang før du skrur på PC for å få bilde i oppstarten (POST/BIOS)

Endret av sedsberg
  • Liker 2
Skrevet

Sedsberg, nå er eg litt usikker på kva du meinte. Eg hadde faktisk gløymt å kople til skjerm da eg skrudde på PCen første gong.

Har det gjort skade på skjermkortet, eller gjort det vrangvillig når skjerm seinare blei kopla til?

Skrevet (endret)

Ingen skade. Er bare at man ikke får bilde før Windows er lastet inn. Eller man starter på nytt med skjermen på og på riktig inngang.

Hvis du har PC-speaker tilkoblet i PC så vil du ofte høre først et kort pip og så flere lengre pip rett etterpå hvis PC ikke finner skjermen.

Endret av sedsberg
  • Liker 2
Skrevet (endret)

De gamle tilkoblingene til skjerm var:

VGA

DVI

De nye er:

HDMI

DisplayPort (DP)

Det skal virke med en overgang fra HDMI til VGA slik som du har kjøpt. Jeg vil tro at den andre porten på en gammel skjerm er DVI. Pluggene for VGA og DVI er litt i samme stil, mens HDMI og DisplayPort ligner på hverandre.

Endret av Svein M
Skrevet

Hei igjen, håper dokk fortsatt er med.

Nå har eg skaffa USB-kabla tastatur og mus og fått tilgang til BIOS. "BIOS does not find a bootable medium", men finn den HDD der win 10 er installert. Det enklaste då er vel å laste ned Win 10 fra Microsoft nettside med ein annan PC og installere derifrå til den nye SSD i den oppgraderte PC. (det er vel fordi det blir lagt peikarar til BIOS når OS blir installert, og det er det jo ikkje her)

Eg antar at eg må gå via Win 10 (som eg har nøkkel til) og deretter oppgradere til Win11

Skrevet

Når du installerer Windows må/bør du kun ha én lagringsenhet tilkoblet. Hvis ikke risikerer du å få oppstartsfiler på én enhet og selve Windows på en annen.

Du må også sjekke at du har samme instillinger på Secure Boot og UEFI som da Windows ble installert. Det blir ikke lagret noe som helst av nødvendige oppstartsfiler i BIOS.

Skrevet

Takk for svar

Mannen med ljåen, då prøver eg å gå rett på win 11

sedsberg: eg vil avinstallerer den gamle HDD med win 10 før eg installerer win på den nye SSD. Så kan eg bruke denne tidlegare OS harddisk til vanlig lagring. Da speler det vel inga rolle kva instillingar som blei brukt da win 10 opphavleg blei installert

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...