Gå til innhold

Tradwife-debatten

Tussi

Anbefalte innlegg

Skrevet
Grønn420 skrev (2 timer siden):

Så, når en ung dame vil underkaste seg en mann og drite i egen pensjon, utdannelse og fremtidsplaner for å føde barn og være hjemme, så må noen være der og stille kritiske spørsmål. Nettopp for at hun skal være klar over at et slikt liv vil på sikt sannsynligvis ha alvorlige konsekvenser. 

Det er derfor det er så viktig at jeg godkjenner hvem hun skal underkaste seg. Eventuelt broren hennes da, om jeg faller fra.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutes ago, Tussi said:

Hva mener du? 

Om man skulle bli tvunget til å ha barn for å få opphold ved sjukeheim ville me sett mange menn som gjerne går og finn seg dame, har barn, og... så forsvinn og gjer seg utilgjengelige. 🫠

For all del blir det jo penger å hente, men det er ganske smålige summer kontra behov.

I teorien kunne jo menn tatt over og, men i praksis ser me jo allereie at menn er typisk den meir fraværende.

3 minutes ago, Griever said:

Men det er jo et problem med for få fødsler, og det er vel noe man burde ta tak i før det blir for stort? Om fødselstallene er for lave vil jo dette være en nedadgående spiral, så vidt jeg kan skjønne, så det er jo viktig å få opp tallene. Nyere forskning peker på at det kan være bra for barn å vente med barnehage til rundt toårs alderen. Skal man da ha fire barn, gjerne med litt mellomrom snakker man en del år borte fra arbeidslivet. Jeg tror også de færreste er interessert i 100% jobb og fire eller flere barn.

Skal man ha opp fødselstallene må man nesten ha noe å friste med. Mer tid hjemme med barna (som er bra for barn, og ofte reduserer stress for foreldre), pensjon selv om man er noe ute av arbeidslivet, kanskje kombinert med for eksempel økende skattelette opp til et visst antall barn, ville kanskje vært god motivasjon for mange? Jeg vet ikke.

For all del, men openbart så er ikkje alternativet å gå heima i mange år. 👀

Og her er det jo egentlig ting kor menn burde vera involvert meir forøvrig - båe i helsevesen og heima med barnepass.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Drunkenvalley skrev (1 minutt siden):

Og her er det jo egentlig ting kor menn burde vera involvert meir forøvrig

Joda, jeg er ganske bevisst kjønnsnøytral i kommentaren min :)

Endret av Griever
Skrevet
Griever skrev (6 minutter siden):

Men det er jo et problem med for få fødsler, og det er vel noe man burde ta tak i før det blir for stort? Om fødselstallene er for lave vil jo dette være en nedadgående spiral, så vidt jeg kan skjønne, så det er jo viktig å få opp tallene. Nyere forskning peker på at det kan være bra for barn å vente med barnehage til rundt toårs alderen. Skal man da ha fire barn, gjerne med litt mellomrom snakker man en del år borte fra arbeidslivet. Jeg tror også de færreste er interessert i 100% jobb og fire eller flere barn.

Skal man ha opp fødselstallene må man nesten ha noe å friste med. Mer tid hjemme med barna (som er bra for barn, og ofte reduserer stress for foreldre), pensjon selv om man er noe ute av arbeidslivet, kanskje kombinert med for eksempel økende skattelette opp til et visst antall barn, ville kanskje vært god motivasjon for mange? Jeg vet ikke.

Ja, så lenge tallene er så lave vil eldrebølgen aldri ta slutt, antallet mennesker vil synke, men antallet unge ift eldre vil alltid være en katastrofe for velferdsstaten og ihvertfall de som tenger den

Skrevet

Om man skulle bli tvunget til å ha barn for å få opphold ved sjukeheim ville me sett mange menn som gjerne går og finn seg dame, har barn, og... så forsvinn og gjer seg utilgjengelige. 🫠

Jeg føler en intens avsky for menn som driter I egne unger. Noen ganger må den ene forelderen ha 100% omsorg av ulike grunner. Men hvis en kan påvise at en mann ikle har noe med barnet å gjøre simpelthen fordi de ikke vil, uavhengig av årsak, så mener jeg det burde utløse en kraftig økonomisk straff. 

• Liker 2
Skrevet
Duriello skrev (Akkurat nå):

Da bør det gjelde oss med hunder og. 👍😁

Ja, de er jo barna våre... og de holder oss fra psykiatrisk avdeling 😅

• Hjerte 1
Skrevet
Drunkenvalley skrev (13 minutter siden):

Det er jo også berre kvinner i praksis som blir straffet, sida eit slikt system fort oppmuntrer menn til å dumpe barn på kvinner.

Eventuelt kan vi barnløse gjøre noe grovt kriminelt når den tid kommer, så vi får lang fengselsdom. Bedre en i de fleste aldershjem får vi det og. 👌

• Liker 1
Skrevet
Duriello skrev (2 minutter siden):

Eventuelt kan vi barnløse gjøre noe grovt kriminelt når den tid kommer, så vi får lang fengselsdom. Bedre en i de fleste aldershjem får vi det og. 👌

Huff! Ja, hvordan vil den tiden bli mtp. hvordan de eldre som er bosatt på gamlehjem rundt omkring i Norge blir behandlet nå?

• Liker 1
Skrevet
Boing_80 skrev (Akkurat nå):

Huff! Ja, hvordan vil den tiden bli mtp. hvordan de eldre som er bosatt på gamlehjem rundt omkring i Norge blir behandlet nå?

Langt fra alle steder er dårlige, men de vi hører om i media overdøver nok solskinnshistoriene..

• Liker 2
Skrevet

Forøvrig ser ikkje eg på det som veldig skummelt å la folk innvandre til Norge. Ikkje at innvandring er uten problemer, men det nok enklere å løse med det enn å prøve taktikker som høyres ut som det kjem rett fra landene folk er rasistiske om. 👀

• Liker 2
Skrevet

Forøvrig ser ikkje eg på det som veldig skummelt å la folk innvandre til Norge. Ikkje at innvandring er uten problemer, men det nok enklere å løse med det enn å prøve taktikker som høyres ut som det kjem rett fra landene folk er rasistiske om. 👀

Hvilke taktikker tenker du på da?

Skrevet
2 minutes ago, Griever said:

Hvilke taktikker tenker du på da?

Kvifor spør du når denne tråden berre i siste par sidene har hatt ganske dystopiske forslag om kva regjering burde gjere? 😂

• Liker 1
Skrevet (endret)
Drunkenvalley skrev (6 minutter siden):

Kvifor spør du når denne tråden berre i siste par sidene har hatt ganske dystopiske forslag om kva regjering burde gjere? 😂

Point taken 😂 Unnskyld, jeg prøver å multitaske her, så det ble en veldig teit og meningsløs kommentar. Poenget mitt, som jeg valgte den minst effektive formuleringen for å få frem, var at det er da ingen grunn til å velge noen av de dystopiske forslagene. Som du selvfølgelig er helt enig i.

Jeg trekker meg tilbake til jeg har færre oppgaver gående 😅

Endret av Griever
Skrevet
Tussi skrev (1 time siden):

Så jeg som bruker livet mitt på å jobbe på sykehjem,  skal ikke få samme hjelpen?

Om du er barnløs? Nei. Irrelevant hva du har jobbet med. Du leste hva jeg skrev. 

Griever skrev (58 minutter siden):

Om man har en fødselsrate på 1 så går det fryktelig fort nedover. I Korea er den rundt 0.5. Hvor mange generasjoner før de ikke klarer å snu det? Her er en god podcast om Akkurat dette temaet: https://open.spotify.com/episode/3hf0YGc0D7l6FtuhNp8JeQ?si=WO0FdeDgQa6A_ZtRD71Pfg 

Tussi skrev (1 time siden):

Vel, det MÅ køses på et vis, ellers pisser vi i buksa for å holde oss varm. En løsning kan være at hvis man får 2 eller 3 unger på rappen trenger man ikke tjene opp rett til ny permisjon, men man får det automatisk

Er bare 6 mnd. Har liten betydning når det er så korte permisjoner som i dag. 

Skrevet
Duriello skrev (46 minutter siden):

Langt fra alle steder er dårlige, men de vi hører om i media overdøver nok solskinnshistoriene..

Oldemor er på gamlehjem der alle er kjempe fornøyd. Hun blomstret virkelig når hun kom seg ut av huset og sammen med andre. Du har rett. 

Drunkenvalley skrev (45 minutter siden):

Da er det ikke Norge lenger, om man skal erstatte kulturen vår med noe annet. Meningsløst. Alle land vil slite med befolkning på sikt. 

• Liker 1
Skrevet
Drunkenvalley skrev (1 time siden):

Innvandring kan løse noe, men absolutt ikke alt

Skrevet
Sjørøver skrev (1 time siden):

Om du er barnløs? Nei. Irrelevant hva du har jobbet med. Du leste hva jeg skrev. 

Om man har en fødselsrate på 1 så går det fryktelig fort nedover. I Korea er den rundt 0.5. Hvor mange generasjoner før de ikke klarer å snu det? Her er en god podcast om Akkurat dette temaet: https://open.spotify.com/episode/3hf0YGc0D7l6FtuhNp8JeQ?si=WO0FdeDgQa6A_ZtRD71Pfg

Er bare 6 mnd. Har liten betydning når det er så korte permisjoner som i dag. 

Jeg har ikke lyst å leve i ditt idealsamfunn, et samfunn der innvandrere ikke har noen plass, og der man blir tvunget til å føde som en inngangsbillett tiø velferdssamfunnet. Grusomt

• Hjerte 1
Skrevet
Sjørøver skrev (2 timer siden):

Nærme kollaps er nok en overdrivelse de fleste steder, men ja, sektoren sliter. Jeg mener at kommune og stat har for mange oppgaver. Man kan feks si at alle som ikke har minst to barn, egne eller adopterte, ikke får dekket sykehjem fra staten. 

Ja, et par barn er for lite. Men om man hsr 3,4,5? Blir noe annet. Jeg tror en løsning der kvinner får lenger permisjon og at skattetrykket for paret samlet går ned er løsningen på mye. Da kan en eller begge jobbe litt mindre og ha tid til familie. Det er tidkrevende å drifte en stor familie med moderne krav. 

Det kommer også til å bli et tydelig klasseskille mellom de som må møte opp på jobb og de som kan ta hjemmekontor når det passer dem. En må løse det også på et vis. 

Uhørt. Mange som bruker hele livet sitt på å jobbe i en ekstremt utakknemlig sektor som helsevesenet, og som kjører både psyke og kropp på bunn for å hjelpe andre. De burde få gratis opphold. At man setter mer unger til en verden som allerede har altfor mange mennesker, skal ikke belønnes mer enn andre ting. 

Nærme kollaps er ingen overdrivelse. Eldreomsorgen spesielt. Vi taklet så vidt pandemien for noen år siden, og da var vi ikke hardt rammet engang. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Tussi skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke lyst å leve i ditt idealsamfunn, et samfunn der innvandrere ikke har noen plass, og der man blir tvunget til å føde som en inngangsbillett tiø velferdssamfunnet. Grusomt

Heldigvis er det ikke de med slike meninger som blir politikere og ender opp med makt. Men det stiller seg i rekken av mange av de kontroversielle utsagnene folk på spesielt høyresiden har. Strider mot all sunn fornuft, og det sier litt om typen mennesker som mener at vi bare skal føde barn. Ingen respekt eller omtanke for kvinner først og fremst, men også ingen forståelse for hvordan et samfunn fungerer. For skal kvinner flest gå hjemme med 3+ unger, så går hele landet under. Så flinke er ikke menn til å jobbe, og det er mange jobber de ikke vil ta (som for eksempel bare det å ta oppvasken hjemme eller bruke tid med ungen sin en arbeidshverdag....). 

Forkastelig. Er så glad jeg ikke har unger. Eller mann. For når jeg ser hva enkelte mener, så blir jeg helt satt ut. Kunne aldri falt meg inn å mene så mye om hvordan menn skal leve sine liv. 

Endret av Grønn420
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...