vegaast96 Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden (endret) Hei, Har en 20+ meter lang LED stripe på et hus jeg nylig har kjøpt. Fungerte noen måneder før den røyk. Ser at det har kommet fukt i den. Har forsøkt å klippe til neste koblingspunkt, var ikke en saks, men v+ og v- tegn og det var så ut som en naturlig plass å klippe. Står 220-240v, tp65 på kabelen. Når jeg forsøker å koble til nå skjer det ingenting, har målt 23,8v på dc og 130v på ac. Regner med at det er en driver som konventerer fra 230v til 24v. Kan hele ledstripen være kortsluttet? Er foressten litt kort, så hadde vært fint om det er en grei måte å forlenge den på, har loddet for en del år tilbake. Hva kan jeg gjøre her før jeg evt. gir opp og tilkaller eletriker? Se her for bilder https://imgur.com/a/rfdp8Nj Endret 9 timer siden av vegaast96
kremt Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Du må måle hva trafoen gir ut. Jeg tipper denne kun er en likeretter. De fleste ledstriper jeg har sett kommer i seksjoner på ca 1 meter der 70-80 dioder er koblet i serie. Det er altså en stamme med 220 v dc der hver seksjon forsyner seg av dette og det seriekobles med alle dioder i hver seksjon.
Bjerknez Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden vegaast96 skrev (1 time siden): Hei, Har en 20+ meter lang LED stripe på et hus jeg nylig har kjøpt. Fungerte noen måneder før den røyk. Ser at det har kommet fukt i den. Har forsøkt å klippe til neste koblingspunkt, var ikke en saks, men v+ og v- tegn og det var så ut som en naturlig plass å klippe. Står 220-240v, tp65 på kabelen. Når jeg forsøker å koble til nå skjer det ingenting, har målt 23,8v på dc og 130v på ac. Regner med at det er en driver som konventerer fra 230v til 24v. Kan hele ledstripen være kortsluttet? Er foressten litt kort, så hadde vært fint om det er en grei måte å forlenge den på, har loddet for en del år tilbake. Hva kan jeg gjøre her før jeg evt. gir opp og tilkaller eletriker? Se her for bilder https://imgur.com/a/rfdp8Nj En elektriker ville jeg ikke brydd meg med å ringe. Riv vekk den 220V led stripen og bytt ut med en 24V led atripe fra Elektroimpprtøren. Evt. kjøb deg RGB smart led fra Govee som du via en app kan lage deg lyssener og endre farge etc. alt dette kan du lovlig installere selv. For det er mest trolig led stripen din som har tatt kvelden. (Åpenbart). Du trenger bare en helt ny helt lik led stripe. Skal du betake en elektriker for å levere denne til deg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå