Gå til innhold

Hvorfor forsvarer så mange milliardærenes interesser?

Anbefalte innlegg

Skrevet
DukeNukem3d skrev (1 time siden):

Dette er ikke noen objektiv sannhet. Man kan jobbe for fellesskapets interesser ved å tilrettelegge for norske bedrifter også. Ved at de ikke blir skattet ihjel f.eks. 

Jeg er enig i at man ikke skal skatte noen ihjel. Men skjer dette? Tallene generelt ser ut til å fortelle oss at de rike aldri har vært rikere (og det under en AP-regjering, gisp): https://www.finansavisen.no/finans/2024/09/19/8177241/dette-er-norges-400-rikeste

Denne stadig økende rikdom og utbyttefest synes å rime dårlig med å bli skattet ihjel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
afterall skrev (1 time siden):

Tallene generelt ser ut til å fortelle oss at de rike aldri har vært rikere

Der kom den frasen som alle sosialister sier om dagen ja :) De rike har aldri vært rikere, ergo er samfunnet for rigged og for tilrettelagt for de. Min far dro også denne sist jeg var hjemme.

Kan det ha noe å gjøre med at aksjemarkedet har økt mange % de siste årene? Jeg har også "dratt ifra" de som ikke har plassert noen tusenlapper på børs hver måned siden 2020. Skal du nekte folk å ha penger på børs fordi børsen er all time high? Er løsningen at jeg ikke bare skal ha verdens høyeste skatt på utbytte/avkastning, men kanskje heller øke den til 50%. Så drar jeg ikke fra så mye...

Bør ikke de som har en viss mengde penger ha rett til å investere i kvalitetsaksjer fordi de kan "dra ifra" hvis disse firmaene går godt? Det bør kanskje være et tak for de rike ved at de må selge seg ut av Apple, Microsoft, Bitcoin, DNB osv hvis det går for bra. Tenker bare høyt her

Endret av DukeNukem3d
Skrevet (endret)
1 hour ago, DukeNukem3d said:

Der kom den frasen som alle sosialister sier om dagen ja :) De rike har aldri vært rikere, ergo er samfunnet for rigged og for tilrettelagt for de. Min far dro også denne sist jeg var hjemme.

Kan det ha noe å gjøre med at aksjemarkedet har økt mange % de siste årene? Jeg har også "dratt ifra" de som ikke har plassert noen tusenlapper på børs hver måned siden 2020. Skal du nekte folk å ha penger på børs fordi børsen er all time high? Er løsningen at jeg ikke bare skal ha verdens høyeste skatt på utbytte/avkastning, men kanskje heller øke den til 50%. Så drar jeg ikke fra så mye...

Bør ikke de som har en viss mengde penger ha rett til å investere i kvalitetsaksjer fordi de kan "dra ifra" hvis disse firmaene går godt? Det bør kanskje være et tak for de rike ved at de må selge seg ut av Apple, Microsoft, Bitcoin, DNB osv hvis det går for bra. Tenker bare høyt her

Skal en fremme et politisk syn så bør en passe på fakta. Ellers blir dette fort hjernedødt "snakk til egen menighet". Og hvorfor nevner du "sosialister"? For meg har slike referanser ingen mening. Er det ment som tøysete "banneord"?

Jeg  mener at det er vel etablert statistikk som understøtter at løpende kapital-inntekter og verdi av eiendom har økt mye i forhold til lønnsinntekter.  Faren din har rett 🙂

Aktuell refereranse : https://www.tankesmienagenda.no/notater/piketty-10-ar-etter

Her omtales Thomas Piketty: "Capital in the Twenty-First Centry" fra 2014. Kopi fra denne:

"Med utgangspunkt i denne dataanalysen lanserer Piketty følgende postulat: Dersom avkastningsraten til kapitalen (r) er større en vekstraten i økonomien (G), dvs r>G, og kapitaleierne sparer mesteparten av inntekten, vil kapitalen vokse mer enn samfunnets inntekt, og derfor vil inntekter fra kapital etter hvert komme til å dominere inntekter fra arbeid."

Og videre:

"Det er den økonomiske veksten som i hovedsak bestemmer inntektsutviklingen for vanlige arbeidstakere. Når avkastningen på kapital vokser raskere enn den generelle økonomiske veksten over tid, vil de som eier kapital få en stadig større andel av totalinntekten enn de som i hovedsak får inntekt fra arbeid. Med andre ord: De rike blir rikere. Når kapitalinntekter, som formue og arv, vokser raskere enn den generelle veksten i samfunnet, vil de økonomiske forskjellene øke."

Det finnes selvsagt masse tilsvarende undersøkelser.

Endret av lada1
  • Liker 1
Skrevet (endret)
lada1 skrev (26 minutter siden):

Skal en fremme et politisk syn så bør en passe på fakta. Ellers blir dette fort hjernedødt "snakk til egen menighet". Og hvorfor nevner du "sosialister"? For meg har slike referanser ingen mening. Er det ment som tøysete "banneord"?

Jeg  mener at det er vel etablert statistikk som understøtter at løpende kapital-inntekter og verdi av eiendom har økt mye i forhold til lønnsinntekter.  Faren din har rett 🙂

Aktuell refereranse : https://www.tankesmienagenda.no/notater/piketty-10-ar-etter

Her omtales Thomas Piketty: "Capital in the Twenty-First Centry" fra 2014. Kopi fra denne:

"Med utgangspunkt i denne dataanalysen lanserer Piketty følgende postulat: Dersom avkastningsraten til kapitalen (r) er større en vekstraten i økonomien (G), dvs r>G, og kapitaleierne sparer mesteparten av inntekten, vil kapitalen vokse mer enn samfunnets inntekt, og derfor vil inntekter fra kapital etter hvert komme til å dominere inntekter fra arbeid."

Og videre:

"Det er den økonomiske veksten som i hovedsak bestemmer inntektsutviklingen for vanlige arbeidstakere. Når avkastningen på kapital vokser raskere enn den generelle økonomiske veksten over tid, vil de som eier kapital få en stadig større andel av totalinntekten enn de som i hovedsak får inntekt fra arbeid. Med andre ord: De rike blir rikere. Når kapitalinntekter, som formue og arv, vokser raskere enn den generelle veksten i samfunnet, vil de økonomiske forskjellene øke."

Det finnes selvsagt masse tilsvarende undersøkelser.

Hvordan blir dette relevant til at de rike har økt sine formuer mye under Rødgrønn regjering? 

Jeg orker ikke være så sint på Jonas eller de rike, tror ikke på disse moderne konspirasjonsteoriene om at samfunnet blir rigget for de. De tar bare bedre avgjørelser, gjort det i mange år og derfor øker og øker formuen. Også ønsker selvsagt ansvarlgie politikere at norske firma går godt, da blir det mer arbeidsplasser og mer skatt. Drar selv nytte av å ta gode avgjørelser for tiden, bare i langt mindre skala selvsagt. 

Det der "jeg har en bok" greia holder ikke for meg. Vi har allerede verdens høyeste skatt på avkastning og utbytte. Men jeg tenker at faktiske eksperter vil fortelle at det å øke fra 37% til 50% (som SV/R foreslår) også har en rekke negative bieffekter. Tidligere på 2000-tallet var det nede på 23%

Endret av DukeNukem3d
Skrevet (endret)
16 minutes ago, DukeNukem3d said:

Hvordan blir dette relevant til at de rike har økt sine formuer mye under Rødgrønn regjering? 

"Rødgrønn regjering" har ikke adressert de langsiktige prosessene/trendene. De kan dog fremstå som "snille" ved å prøve å begrense friksjon i utviklingen. De tar ikke utfordringen med å forme gode og realistiske perspektiver. Å "ta" rikingene er for eksempel ingen "strategi".

Greia er at en bør sikre minimal sosial/materiell sikkerhet for alle i verden uten behovsprøving. Slik behovsprøving er uansett  urealistisk i en korrupt verden. Så kan en ta tingene derfra. Demokratisk juridisk beskyttelse er også viktig. Har jeg sosial sikkerhet og minimum frihet - så er det null problem for meg at noen har fete kontoer og tomt på månen (med byggetillatelse).

En bør forlate de "store ideologiene" og tenke praktisk og få vekk materialismen. På tide å glede seg over den tiden man har på denne jord.

Endret av lada1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...