Radon Ready Skrevet i går, 09:41 Skrevet i går, 09:41 (endret) On 9/22/2025 at 4:55 PM, Trestein said: Han kom jo veldig langt før det smalt. Nesten 100km. En norsk gjennomsnitts bilist kjører 500 millioner km mellom hver dødsulykke. Men det er en gjennomsnitts fører. Ikke en god For litt perspektiv. Om man hadde sendt 100 000FSD teslaer fra øst til veskyst og alle utenom en hadde krasjet alvorlig(dødsulykke) så hadde fsd vert like bra som en gjennomsnitts fører i Norge. Største pisspreiket jeg noensinne har lest. Hvor fikk du tallene dine fra mht km pr dødsulykke? Vis oss hvordan du regner, eller kilder takk. Om samtlige av hundretusen Teslaer, bortsett fra kun en, krasjer og skaper en dødsulykke på sin vei tvers over USA (4000 km langs Route 66 vei fra Fra Santa Monica i California til Chicago i Illinois), og disse krasjer på tilfeldige punkter langs den distansen, så kan vi med solid statistisk signifikans si at en Tesla typisk vil krasje og skape dødsulykke minst en gang pr 4000 km. Jeg skriver "minst", for vi vet ingenting om samme Tesla ville krasjet flere ganger til om den i dette eksperimentet fikk kjøre videre/fullføre sin rute etter krasj/reparasjon. Dette er analogt til at dersom du slår en terning hundretusen ganger og den alltid viser tallet 1 i samtlige kast bortsett fra i kun ett av kastene, så kan du godt si at den terningen statistisk er garantert å alltid gi deg tallet 1 med 99,999 % sannsynlighet. En dødsulykke pr 4000 km er et heeeelt annet tall en din elleville påstand om at dette tilsvarer en dødsulykke pr 500 000 000 km. Matematikk er kanskje ikke din sterkeste side? 500 000 000 km er forresten distansen fra jorda til et punkt mellom Mars og Jupiter, eller 12 477 ganger rundt jorda. Endret i går, 11:50 av Radon Ready 1
nebrewfoz Skrevet i går, 09:52 Skrevet i går, 09:52 10 minutes ago, Radon Ready said: Største pisspreiket jeg noensinne har lest. Kanskje du skulle ha lest litt videre i tråden før du svarte? For dette har nemlig blitt korrigert allerede, f.eks. i innlegget til @frohmage.
Trestein Skrevet i går, 10:07 Skrevet i går, 10:07 Radon Ready skrev (14 minutter siden): Største pisspreiket jeg noensinne har lest. Hvor fikk du tallene dine fra mht km pr dødsulykke? Vis oss hvordan du regner, eller kilder takk. Om samtlige av hundretusen Teslaer, bortsett fra kun en, krasjer og skaper en dødsulykke på sin vei tvers over USA (4000 km langs Route 66 vei fra Fra Santa Monica i California til Chicago i Illinois), og disse krasjer på tilfeldige punkter lang den distansen, så kan vi med solid statistisk signifikans si at en Tesla typisk vil krasje og skape dødsulykke minst en gang pr 4000 km. Jeg skriver "minst", for vi vet ingenting om samme Tesla ville krasjet flere ganger til om den fikk fullføre sin rute etter reparasjon. Dette er analogt til at dersom du slår en terning hundretusen ganger og den alltid viser tallet 1 i samtlige kast bortsett fra i kun ett av kastene, så kan du godt si at den terningen statistisk er garantert å alltid gi deg tallet 1 med 99,999 % sannsynlighet. En dødsulykke pr 4000 km er et heeeelt annet tall en din elleville påstand om at dette tilsvarer en dødsulykke pr 500 000 000 km. Matematikk er kanskje ikke din sterkeste side? 500 000 000 km er forresten distansen fra jorda til et punkt mellom Mars og Jupiter, eller 12 477 ganger rundt jorda. Ganske enkel regning. Norge har vel ca 2,5 millioner biler som kjører ca 12 000km i året. Rundt regnet blir det 50 milliarder km. Antall dødsulykker pr år er under 100. Antall alvorlige ulykker er ca 600 i året. Det betyr at en gjennomsnitts bilist må kjøre 500 millioner km for statistisk komme i en dødsulykke og ca 100 millioner km for å bli alvorlig skadet. Som sagt hadde 100 000 teslaer kjørt 5000km fra øst til vedt hadde det vert nok at en hadde krasjet (dødsulykke) for å komme på nivå med en norsk fører 1
Radon Ready Skrevet i går, 12:08 Skrevet i går, 12:08 2 hours ago, nebrewfoz said: Kanskje du skulle ha lest litt videre i tråden før du svarte? For dette har nemlig blitt korrigert allerede, f.eks. i innlegget til @frohmage. Det normale og aller beste er at forfatteren (Trestein) korrigerer sitt eget innlegg, inni det opprinnelige surrealistiske innlegget, og slik holdes debattfeltet ryddig og hindrer misforståelser og unødvendige kommentarer. Dette gjorde ikke Trestein, på tross av at han ble gjort oppmerksom på den grove feilen av debattanten frohmage. Istedet for å korrigere den grove feilen, så postet Trestein et nytt innlegg hvor han påstår at feilen er liten (sitat: "ja en liten feil der"), og dermed signalerer han at han står for sitt opprinnelige surrealistiske innlegg.
Trestein Skrevet i går, 12:42 Skrevet i går, 12:42 Radon Ready skrev (26 minutter siden): Det normale og aller beste er at forfatteren (Trestein) korrigerer sitt eget innlegg, inni det opprinnelige surrealistiske innlegget, og slik holdes debattfeltet ryddig og hindrer misforståelser og unødvendige kommentarer. Dette gjorde ikke Trestein, på tross av at han ble gjort oppmerksom på den grove feilen av debattanten frohmage. Istedet for å korrigere den grove feilen, så postet Trestein et nytt innlegg hvor han påstår at feilen er liten (sitat: "ja en liten feil der"), og dermed signalerer han at han står for sitt opprinnelige surrealistiske innlegg. Det var en språkfeil (uheldig formulering)ikke en regnefeil. 100 000 teslaer som kjører fsd uten dødsulykker 5000km hver er 500 millioner km . 500 millioner km er mangen ganger rundt jorden 40 000km eller like langt som jeg kjører i året. Jeg spurte faktisk chat gpt om det samme i går for å sjekke tallene Så den dagen musk sender 100 000 førerløse teslaer fra øst til ves usa og alle kommer frem uten dødsulykke er fsd på nivå med en gjennomsnittsfører i norge 1
Radon Ready Skrevet i går, 13:33 Skrevet i går, 13:33 2 hours ago, Trestein said: Ganske enkel regning. Norge har vel ca 2,5 millioner biler som kjører ca 12 000km i året. Rundt regnet blir det 50 milliarder km. Antall dødsulykker pr år er under 100. Antall alvorlige ulykker er ca 600 i året. Det betyr at en gjennomsnitts bilist må kjøre 500 millioner km for statistisk komme i en dødsulykke og ca 100 millioner km for å bli alvorlig skadet. Som sagt hadde 100 000 teslaer kjørt 5000km fra øst til vedt hadde det vert nok at en hadde krasjet (dødsulykke) for å komme på nivå med en norsk fører Tvilsomt, og du mangler fortsatt kilder for påstandene dine. Ser du på antall drepte pr år som følge av trafikkulykker, så var det kun under pandemi-årene, da folk holdt seg i ro, at antallet drepte var under 100. Etter pandemien gikk antallet opp igjen til "normalen", og i 2023 var antallet drepte 110. Ser du på de 15 årene før COVID19-pandemien (tabell 1 i lenken), dvs fra fra 2005 til 2019, så var antall drepte hvert år alltid over 100 pr år, og i årene 2005 - 2010 var antall drepte alltid over 200 pr år. Merk også at disse tallene ikke tar hensyn til type kjøretøy. Av landets 5.8 millioner registrerte kjøretøy (pr. 2023) så var kun halvparten (2.9 millioner) av disse person- og varebiler, som er kjøretøy-typen som det er mest nærliggende å sammenligne Tesla med. Så fremt du ikke regner inn lastebiler og motorsykler i analogien din som du vil overføre til Tesla, så er antall drepte pr år dermed antakelig kun drøye halvparten av det du påstår. Du kan dermed si at du her fikk rett akkurat på dette punktet, for 61 < 100, men på feil premisser og uten at du bidro til det sjøl. Men under skal vi se at hele regnestykket ditt blir fundamentalt feil, likevel. Quote Det var en språkfeil (uheldig formulering)ikke en regnefeil. Om det var språkfeil eller regnefeil er irrelevant, for det var ikke en liten feil, slik du feilaktig påstår. Dette var en stoooor feil, som gjorde hele regnestykket og konklusjonen surrealistisk. Quote Jeg spurte faktisk chat gpt om det samme i går for å sjekke tallene Chat gpt forstår ikke logikk. I innlegget ditt var det logikken som sviktet, og den var kun du ansvarlig for, så Chat gpt kan ikke dekke for deg her. Quote Så den dagen musk sender 100 000 førerløse teslaer fra øst til ves usa og alle kommer frem uten dødsulykke er fsd på nivå med en gjennomsnittsfører i norge Helt fundamentalt feil. Regnestykket ditt tar feilaktig utgangspunkt i at en Tesla kjørte 4000 km med kun et krasj på veien. Men et slik eksperiment er aldri blitt gjort, heller ikke i Tek-artikkelen, for den Teslaen kjørte aldri 4000 km. Den kjørte kun 97 km og hadde et fatalt krasj på den distansen. Teslaen nektet å lade på neste lade-stopp, og front-motoren meldte at den var ødelagt. Verksted-undersøkelsen noe senere avslørte at høyspenningsbatteriet var ødelagt, ergo hadde Teslaen vært brannfarlig og medført risiko å sitte i på veien til verkstedet. Etter skaderapporten å dømme ville bilen ikke blitt EU-godkjent, dvs den ville vært forbudt å bruke på veien, og kunne dermed aldi fullført hele turen på lovlig måte. Reparasjonen kom på $22 000 i USA, hvor bil-verkstedene er billige og med liten/null moms. Dette tilsvarer 220 000 kr i Norge, dvs ganske seriøse skader med andre ord. Bare batteriet kostet $17 000. Hadde Teslaen kunnet fortsette for å fullføre de 4000 km uten flere krasj, så kunne du regnet inn 4000 km i analogien din, men det kan du beviselig ikke. Så det eneste som er bevist hittil er at en Tesla kan kjøre 97 km med FSD med ett krasj på veien, og da på hovedsakelig svært rette strekninger, i godt vær, og på dagtid. Prøv igjen, men med nytt regnestykke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå