Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Solgt bolig og har enda ikke fått oppgjør pga feil med skjøtet.

Incognima

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg fått oppgjøret i dag. Har tapt ca 30-40k dersom min beregning er riktig, og det er fordi jeg har betalt for to husrenter i 3mnd. (Huslån og mellomfinansiering).

Nå vet jeg ikke hva er beste å gjøre.. Ta direkte med megleren og spør hvorfor dette ikke var oppdaget før salg, eller få en advokat til å gjøre dette? Kan også nevne at megler også har sin egen advokat fra firmaet som bistår hen. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

30-40k er i minste laget å engasjere advokat for, med mindre du har rettshjelpsforsikring som dekker advokatkostnader (sjekk innboforsikringen din, det er typisk noe der). 

Det høres imidlertid litt usannsynlig at du har et økonomisk tap på 30-40k. Du har en rentedifferanse på 1 % (meglerrente på 4% og boliglånsrente på 5%), og løpetid på to måneder. Da må hovedstol for mellomfinansieringen være på et sted mellom 12 og 16 millioner kroner. (30-40k delt på 1 % årlig rente, ganger tolv måneder i året, delt på tre måneder), hvis jeg regner riktig. 

Når man skal regne ut økonomisk tap kan man ta renteutgiftene som utgangspunkt, men man må trekke fra renteinntektene. 

• Liker 3
Skrevet
krikkert skrev (1 time siden):

30-40k er i minste laget å engasjere advokat for, med mindre du har rettshjelpsforsikring som dekker advokatkostnader (sjekk innboforsikringen din, det er typisk noe der). 

Det høres imidlertid litt usannsynlig at du har et økonomisk tap på 30-40k. Du har en rentedifferanse på 1 % (meglerrente på 4% og boliglånsrente på 5%), og løpetid på to måneder. Da må hovedstol for mellomfinansieringen være på et sted mellom 12 og 16 millioner kroner. (30-40k delt på 1 % årlig rente, ganger tolv måneder i året, delt på tre måneder), hvis jeg regner riktig. 

Når man skal regne ut økonomisk tap kan man ta renteutgiftene som utgangspunkt, men man må trekke fra renteinntektene. 

Supert, jeg skal se gjennom igjen angående regnestykket.

Skrevet

Helt sykt, fikk nettopp regningen fra kommunen på 7420,- angående sammenslåing av bruksnummer som megler har jobbet med.. HVORFOR skal vi MÅTTE betale for denne??? Vi er i allerede underskudd på oppgjøret, huset ble salgt 100.000 kr under pris ant, betalt masse renter fordi oppgjør ble tilbakeholdt i meglerskonto, og når har de ballen til å overlate regning fra kommune på 7420,-.... vi har absolutt ingen penger igjen snart!!! Må jeg kanskje ta dette videre med avisen????

Skrevet

Prisantydning er kun meglers gjetning av eiendommens verdi. Den virkelige verdien avgjøres av markedet i salgsprosessen. Tregt salg og ingen bud tilsier at prisen er satt for høyt. 100-150 tusen som du snakker om her er for lommerusk å regne i en prosess med boligsalg og kjøp. Har du rett og slett undervurdert kostnader til dette og tatt deg vann over hodet?

Skrevet
krikkert skrev (Akkurat nå):

Av samme grunn som at man må betale for alle andre oppmålings- og matrikkelforretninger: fordi man er eier av en eiendom. 

Men er ikke det meglers ansvar evt tidlig megler/selger som solgte meg huset? Ingen sa ingenting noe om dette tullet med skjøtet. Jeg føler jeg er den uheldige som måtte sitte med det her. 

Skrevet
kremt skrev (5 minutter siden):

Prisantydning er kun meglers gjetning av eiendommens verdi. Den virkelige verdien avgjøres av markedet i salgsprosessen. Tregt salg og ingen bud tilsier at prisen er satt for høyt. 100-150 tusen som du snakker om her er for lommerusk å regne i en prosess med boligsalg og kjøp. Har du rett og slett undervurdert kostnader til dette og tatt deg vann over hodet?

Det at vi har solgt under pris ant, det får vi bare lever med, er ikke det som er største poenget. Poenget her nå er jo at megler har unnlat å sjekke med skjøtet før hen la boligen ut for salg? Det er etter at salget er i boks, og boligen er overtatt av ny eier er da megler oppdaget feil med skjøtet og holdt igjen pengene mens vi må sitte og betale for to huslån. 

Skrevet

Ville bare si tusen takk til alle som bidro til dette emnet, men jeg føler at dette er mega lost case for me.. Føler at alle kan bare løpe vekk fra ansvaret..

Skrevet

Absolutt veldig forståelig at det er frustrerende og vanskelig. Beklagelig nok så er det mange av disse tingene som kun blir ryddet opp i etterkant, og ein kan sjeldent love at ein blir gjort reelt heil.

• Liker 1
Skrevet
Drunkenvalley skrev (Akkurat nå):

Absolutt veldig forståelig at det er frustrerende og vanskelig. Beklagelig nok så er det mange av disse tingene som kun blir ryddet opp i etterkant, og ein kan sjeldent love at ein blir gjort reelt heil.

Takk for forståelsen. Det hjelper :) 

Skrevet
Incognima skrev (1 time siden):

Men er ikke det meglers ansvar evt tidlig megler/selger som solgte meg huset? Ingen sa ingenting noe om dette tullet med skjøtet. Jeg føler jeg er den uheldige som måtte sitte med det her. 

Hvis megler hadde fortalt deg om dette før salg hadde du fortsatt fått regninga fra kommunen og måttet dekke den. Hvis du skal velte denne regningen over på noen andre så må det eventuelt være tidligere eier fordi dette skulle vært fikset før du overtok. 

• Liker 1
Skrevet
Just now, krikkert said:

Hvis megler hadde fortalt deg om dette før salg hadde du fortsatt fått regninga fra kommunen og måttet dekke den. Hvis du skal velte denne regningen over på noen andre så må det eventuelt være tidligere eier fordi dette skulle vært fikset før du overtok. 

Stort sett enig med deg, men det er mange som ville utsatt vesentlig avgjørelser - f.eks å kjøpe ny bolig - om dei visste at ting måtte i orden før dei kunne selge.

Skjønt eg forstår trådstarter som at dei allereie hadde kjøpt og overtatt ny bolig, men hvis tidslinja er litt skeiv så kan det fort ha vore boligkjøp startet og utført mens dei ventet på at egen bolig skulle selge.

• Liker 1
Skrevet
krikkert skrev (13 minutter siden):

Ok det gir jo mening. Her må da i så fall tidlig eier ta ansvaret. Får høre med megleren i morgen.

Drunkenvalley skrev (9 minutter siden):

Stort sett enig med deg, men det er mange som ville utsatt vesentlig avgjørelser - f.eks å kjøpe ny bolig - om dei visste at ting måtte i orden før dei kunne selge.

Skjønt eg forstår trådstarter som at dei allereie hadde kjøpt og overtatt ny bolig, men hvis tidslinja er litt skeiv så kan det fort ha vore boligkjøp startet og utført mens dei ventet på at egen bolig skulle selge.

Ja, jeg har allerede kjøpt og overtatt ny bolig. Etter salg av forrige bolig, så trodde jeg alt skulle være i skjønneste orden, men neida, det var stille før stormen. Men jeg hadde ALDRI kjøpt ny bolig dersom megleren hadde sjekket dette før salg, for da ville jeg tatt det videre med tidlig eier osv og fått orden på alt før jeg legger ut til salg. Så her mener jeg at min megler burde ha sjekket nøye med skjøte for hen begynte å legge boligen ut for salg. Dem er jo utdannet på sånt, og jeg betaler da en stor sum og setter tilliten til dem. 

Skrevet
Incognima skrev (1 time siden):

Det at vi har solgt under pris ant, det får vi bare lever med, er ikke det som er største poenget. Poenget her nå er jo at megler har unnlat å sjekke med skjøtet før hen la boligen ut for salg? Det er etter at salget er i boks, og boligen er overtatt av ny eier er da megler oppdaget feil med skjøtet og holdt igjen pengene mens vi må sitte og betale for to huslån. 

Du får sikkert en fet regning fra megleren også på ekstraarbeidet.

Jeg skjønner dog ikke problemet. Det er ikke uvanlig at kjøp og salg av bolig gjelder mer enn ett gårds og bruksnummer. Hva er grunnen til at ikke begge kunne blitt skjøtet over uten sammenslåing?

Skrevet
3 minutes ago, Incognima said:

Ja, jeg har allerede kjøpt og overtatt ny bolig. Etter salg av forrige bolig, så trodde jeg alt skulle være i skjønneste orden, men neida, det var stille før stormen. Men jeg hadde ALDRI kjøpt ny bolig dersom megleren hadde sjekket dette før salg, for da ville jeg tatt det videre med tidlig eier osv og fått orden på alt før jeg legger ut til salg. Så her mener jeg at min megler burde ha sjekket nøye med skjøte for hen begynte å legge boligen ut for salg. Dem er jo utdannet på sånt, og jeg betaler da en stor sum og setter tilliten til dem. 

Ah, så dykk la ut bolig til salg, hadde budrunde og greier, og mens dykk ventet på overlevering av egen bolig kjøpte dykk ny bolig?

Skrevet
mobile999 skrev (5 minutter siden):

Du får sikkert en fet regning fra megleren også på ekstraarbeidet.

Jeg skjønner dog ikke problemet. Det er ikke uvanlig at kjøp og salg av bolig gjelder mer enn ett gårds og bruksnummer. Hva er grunnen til at ikke begge kunne blitt skjøtet over uten sammenslåing?

Det hørtes ikke bra ut...

Av personlig årsak så vil jeg ikke opplyse offentlig, så jeg har bare satt inn xxx og yyy på bruksnr. Men her er forklaring fra meglers advokat:

"Bnr xxx er det bruksnummeret din bolig står på. yyy er fliken markert i gult. I grunnboken på eiendom (xxx) er det bestemt at yyy må overføres sammen med xxx. Problemet er at xxx ikke er overført til deg når du kjøpte. Denne er eiet av en mann født i 1918 (død). Nå har kommunen akseptert at vi overfører kun hovedbruksnummer (xxx) men vi mener at vi må få løst dette en gang for alle ved at din kjøper blir eier til yyy, slik du også skulle ha vært det. Hvis ikke dette ordnes vil jo din kjøper få samme utfordringer som du nå har fått. "

Drunkenvalley skrev (2 minutter siden):

Ah, så dykk la ut bolig til salg, hadde budrunde og greier, og mens dykk ventet på overlevering av egen bolig kjøpte dykk ny bolig?

Vi hadde budrunde og alt. Etter vi fikk bud og godtok, da var salget i boks. Etter salget så har vi enda ikke funnet et hus og ga overtakelsen i august. Men vi klarte til slutt å finne et hus og fikk endre overtakelsen til midten av juli. Helt til den dagen kjøper overtok huset og pengene fra kjøper havnet i meglers konto, da kom megler og sa... hei, vi har et problem... vi har oppdaget problem med skjøtet bla bla bla..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...