Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Boligsalg

ABA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
15 minutes ago, ABA said:

Hei,

Hvordan er reglene rundt å skatte på gevinst ved boligsalg? 

Dersom jeg har eid bolig i mer enn ett år ved salg, men bodd der i sammenhengende ca 10 måneder ved salg (men ellers bodd i annen by på grunn av jobbsituasjon), er man da fritatt fra å skatte på gevinst ved boligsalg, eller hvordan ordner man dette? Skal sies at jeg likevel kommer opp sporadisk i ny og ne, i noen helger/små ferier. 

Jeg måtte akutt finne ny jobb i annen by grunnet nedbemanning, så hadde lite valg. Har lest det finnes unntak? 

Du må ha bodd der i minst ett av de to siste år for å unngå skatt. Løsningen for deg er å vente et par måneder med å melde flytting. Hvis du allerede har meldt flytting, er nok løpet kjørt. 

Endret av Mercruiser
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Mercruiser skrev (2 timer siden):

Du må ha bodd der i minst ett av de to siste år for å unngå skatt. Løsningen for deg er å vente et par måneder med å melde flytting. Hvis du allerede har meldt flytting, er nok løpet kjørt. 

Ok

Endret av ABA
Skrevet
5 minutes ago, ABA said:

Har ikke meldt flytting. Er folkeregistrert der jeg eier bolig, og bor der sporadisk. Men på grunn av nedbemanning og ny jobb , måtte jeg jobbe i annen by. Men jeg leste det finnes unntak på regelen dersom det er jobbrelatert? 

Nei, her finnes ingen unntak. Hovedregelen er at gevinst skal beskattet. Det er reglene knyttet til bo-/eietid som representerer unntaket. Som nevnt, løsningen for deg er å vente med å melde flytting. 

Skrevet (endret)

Nei, her finnes ingen unntak. Hovedregelen er at gevinst skal beskattet. Det er reglene knyttet til bo-/eietid som representerer unntaket. Som nevnt, løsningen for deg er å vente med å melde flytting. 

Aha

Endret av ABA
Skrevet
1 minute ago, ABA said:

Ok takk. Om jeg i det hele tatt trenger å melde flytting når det fortsatt er min bolig og jeg er der sporadisk (?). Hva ville du gjort? 

Det er krav til å melde flytting dersom endret bostedsadresse er ment å vare mer enn 6 måneder. Studenter har unntak fra denne regelen. Siden du mangler 2 måneder på botid, ville jeg i hvert fall ventet disse to månedene. Å bytte jobb er i utgangspunktet ikke noen plausibel brukshindring for å unngå beskatning. 

Skrevet (endret)

Det er krav til å melde flytting dersom endret bostedsadresse er ment å vare mer enn 6 måneder. Studenter har unntak fra denne regelen. Siden du mangler 2 måneder på botid, ville jeg i hvert fall ventet disse to månedene. Å bytte jobb er i utgangspunktet ikke noen plausibel brukshindring for å unngå beskatning. 

Ok

Endret av ABA
Skrevet
1 minute ago, ABA said:

Har faktisk meldt meg opp til studier ved siden av jobb. 
Brukshindring fordi det ble nedbemanning og oppsigelse, som resulterte i at jeg måtte finne nytt arbeid for å ha råd til å eie boligen (?). Søkte ny jobb i både folkeregistrert by og en annen by, og måtte ta der jeg fikk napp. 

Selvsagt kjedelig å bli rammet av nedbemanning, men ville ikke satset på forståelse hos Skatteetaten i dette tilfellet. 

Skrevet
1 minute ago, ABA said:

Og hvordan er det når samboer alltid har betalt sine egne utgifter mens hen bor der (dvs ingen leieinntekt til meg), men nå ikke har jobb og vil søke støtte hos NAV - kan vi da opprette kontrakt som hen legger ved hos NAV, der vi setter markedspris for hens leiedel? 

Du kan alltids leie ut deler av din bolig til samboer. Dersom du i tillegg offisielt bor der selv, vil dette være skattefritt. Men hvorvidt dette kvalifiserer til at samboer får bostøtte hos NAV, kjenner jeg ikke til. 

Skrevet (endret)
ABA skrev (9 minutter siden):

Eller hvordan løser man dette?

På skattemeldingen gjør du det som om du ikke måtte bytte jobb og flytte.

Dette med brukshindring pga. jobb er beskrevet av skatteetaten i linken jeg ga over.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Skrevet
22 minutes ago, ABA said:

Har ikke meldt flytting. Er folkeregistrert der jeg eier bolig, og bor der sporadisk. Men på grunn av nedbemanning og ny jobb , måtte jeg jobbe i annen by. Men jeg leste det finnes unntak på regelen dersom det er jobbrelatert? 

Du kan alltids hevde at du har pendlet, så lenge boligen ikke har vært utleid og du har vært der "sporadisk". Hvis samboer har bodd i boligen, styrker det påstanden om at du pendlet.

Skrevet

Poenget her er at dersom du sørger for å opprettholde krav til botid, er du sikker på å unngå skatt. Å gamble på at skatteetaten godkjenner brukshindring, med alle forutsetninger som da må være oppfyllt, er et sjansespill. Med pendlerstatus kan du i tillegg få fradrag for pendlerutgifter. 

Skrevet

Men hvordan ser det ut at annet fylke sender lønnsslipp til min folkeregistrerte adresse, og at dette er to ulike fylker? Dette blir jo registrert hos skatte etaten. 

• ABA endret tittelen til Boligsalg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...